המנהל המיוחד לנכסי פישמן: אשתו מחזיקה נכסים לא משועבדים

עו"ד יוסף בנקל ביקש מביהמ"ש להורות לטובה פישמן שלא לבצע עסקאות בנכסיה, "המוערכים בעשרות רבות של מיליוני שקלים", בהם הווילה בסביון של הזוג

טובה ואליעזר פישמן  / ציללום: יוסי כהן
טובה ואליעזר פישמן / ציללום: יוסי כהן

המנהל המיוחד מטעם בית המשפט לטיפול בנכסי אליעזר פישמן, עו"ד יוסף בנקל, הגיש אתמול (ד'), במעמד צד אחד, בקשה למתן צווים נגד אשתו של איש העסקים, טובה פישמן. במסגרת הצו מבקש בנקל למנוע מטובה פישמן לבצע עסקאות כלשהן בנכסיה שמעורכים על-ידי המנהל המיוחד בעשרות מיליוני שקלים לפחות.

לרעייתו של פישמן יש מספר נכסים, ובראשם הבית בו מתגוררים השניים בסביון, שרשום על-שמה ומוערך בשווי של כ-30 מיליון שקל.

השופט בתיק איתן אורנשטיין סירב לתת את הצו במעמד צד אחד, ודיון בנושא נקבע ל-8 בינואר.

עו"ד בנקל מציין כי התרחבות עסקי משפחת פישמן בוצעה באמצעות הקמת מבנה סבוך ומורכב של חברות אחזקה, חברות-בנות, נינות ובנות-נינות, כאשר חלק משמעותי ממניות חברות האחזקה הניצבות בראש פירמידת החברות נרשם על-שם טובה פישמן.

בנוסף מחזיקה טובה פישמן בעצמה ויחד עם אליעזר פישמן בנכסי נדל"ן שונים בארץ ובעולם ובחשבונות בנק בנכסים בהיקף של מיליוני שקלים. לדברי עו"ד בנקל, "טובה פישמן מחזיקה היום בנכסים אשר ככל הידוע אינם משועבדים ואשר ערכם מסתכם, בהערכה זהירה, בעשרות רבות של מיליוני שקלים וכפי הנראה אף למעלה מכך. חלקם נזיל וניתן להשתמש בו באופן מידי", נכתב בבקשה.

עוד נכתב בבקשה למתן צווים: "הצווים המבוקשים נועדו לשמר את המצב הקיים ולאפשר למנהל המיוחד לבצע את תפקידו ולהשלים את בדיקותיו בנוגע לנכסי החייב וחובותיו, לרבות נכסי אשת החייב, כאשר היא חייבת בפירעון חובות אלה באותה מידה".

 

משק-בית משותף

בבקשה מסביר עו"ד בנקל מדוע גם נכסיה של רעייתו של פישמן צריכים לשמש כמקור לפירעון החוב. "טובה ואליעזר פישמן נשואים זה לזו במשך למעלה מ-50 שנה וניהלו משק-בית משותף. כל הונם ונכסיהם - בין אלה שנרשמו או הוחזקו על-ידי כל אחד מהם בנפרד ובין אלה שנרשמו והוחזקו על-ידי שניהם יחדיו - נוצרו ונצברו במהלך הנישואים", נכתב בבקשה.

עו"ד בנקל מנמק את הבקשה בכך שבני זוג שחיים יחדיו חיים תקינים נהנים זה מעסקיו ונכסיו של זה, ולכן גם חייבים זה בחובותיו של זה, כשעסקיו של אחד מהם נקלע לקשיים. "בן זוג הנהנה מפירות השותפות עם בן זוגו, חייב לשאת בעול החובות שנוצרו במהלך החיים המשותפים. שתי החזקות הללו משקפות את תמציתו של משק-הבית המשותף - ההנאה מרווחי השותפות, בצד הנשיאה המשותפת בהוצאות ובהפסדים", נכתב בבקשה.

המנהל המיוחד מתריע מפני אפשרות שפישמן יבריח נכסים באמצעות אשתו, כשהוא כותב: "מעיון בהצעת הסדר הנושים ודוח הנכסים וההתחייבויות שהגיש פישמן, בולטת העובדה כי אליעזר וטובה פישמן מנסים ליצור מראית-עין של הפרדה, מלאכותית בעליל, בין נכסיו לנכסי אשתו".

עו"ד בנקל דורש כי מלוא הנכסים שבידי טובה פישמן ישמשו כמקור לפירעון חובות בן זוגה. "אין לאפשר כי נכסי טובה פישמן לא ישמשו לפירעון חובותיו של אליעזר פישמן לנושיו, ותחת זאת ישמשו, חלילה, כצינור מילוט והברחת נכסים האמורים לשרת חובות אלה".

איסור על משיכת כספים

כדוגמה להיתכנות תרחיש של הברחת נכסי פישמן באמצעות רעייתו, מציין עו"ד בנקל את הווילה בסביון, הרשומה על-שמה של טובה פישמן. "כדי להדגיש את האבסורד, נזכיר כי בהסדר הנושים שהציע אליעזר פישמן, נכתב כי בית המגורים בו מתגוררים הוא ורעייתו מזה עשרות שנים רשום על-שמה בלבד", ציין עו"ד בנקל. "על כן לשיטתם, טובה פישמן תעמיד אותו למכירה ו'תפריש' חלק זעיר (4 מיליון שקל - ע' א') מתמורת המכירה לטובת ההסדר".

במסגרת הצו מבקש עו"ד בנקל כי טובה פישמן תימנע מלבצע כל דיספוזיציה (שינוי בעלות) מכל מין וסוג שהוא בנכסים המצויים בבעלותה, או בשליטתה, בישראל ובחו"ל. "עוד מתבקש בית המשפט להורות לטובה פישמן שלא למשוך כספים או להעביר כספים מחשבונות הבנק או להעניק זכות כלשהי, אלא למטרת כיסוי דמי מחייתה ומחיית החייב (אליעזר פישמן)", נכתב בבקשה.

לפני כשבועיים וחצי נתן השופט אורנשטיין צו לכינוס נכסיו של פישמן על רקע חובות-עתק שצבר בהיקף של כ-5 מיליארד שקל לבנקים ולרשות המסים, שהניעה את ההליך המשפטי. מתוך סך החובות - 1.7 מיליארד שקל הם חובות ללא ביטחונות. פישמן הציע הסדר לפירעון של כ-90 מיליון שקל, המהווים תספורת של 95%, ורשות המסים דחתה את ההצעה.

במסגרת מתן הצו מונה עו"ד בנקל למנהל מיוחד לכינוס נכסיו של פישמן, והוא אמור להגיש דוח ראשון בנושא במהלך החודש הבא.