החזקות משפחת ורטהיים במוקד - יידרשו למכור נכסים?

הערכות: המשפחה תוכל להחזיק במזרחי טפחות וגם בחברה המרכזית ■ אולם כדי לעמוד במגבלות חוק הריכוזיות, על המשפחה לדאוג לכך שחברת אלוני חץ שבשליטתה תקטין את החשיפה לאשראי בישראל

דודי, מוזי ודרורית ורטהיים / צילום: סיון פרג'
דודי, מוזי ודרורית ורטהיים / צילום: סיון פרג'

ילדיו של מוזי ורטהיים המנוח, דרורית ודוד (דודי), יוכלו ככל הנראה להמשיך להחזיק בשליטה במזרחי טפחות ובחברה המרכזית למשקאות קלים גם תחת חוק הריכוזיות. לפי הערכות, החברה המרכזית אינה נחשבת תאגיד ריאלי משמעותי לפי המגבלה בחוק, הקובעת מחזור מכירות או אשראי של 6 מיליארד שקל.

נזכיר כי חוק הריכוזיות אינו מאפשר החזקה במקביל בתאגיד ריאלי ופיננסי משמעותיים. נכון להיום משפחת ורטהיים לא עומדת במגבלות החוק דווקא בשל החזקתה בחברת הנדל"ן אלוני חץ. משפחת ורטהיים מחזיקה בכ-21% ממניות החברה אשר שוות 990 מיליון שקל.

היקף החוב של אלוני חץ בנטרול המזומנים עומד, נכון לספטמבר, על 8.4 מיליארד שקל (בארץ ובחו"ל). לפי חוק הריכוזיות, תאגיד ריאלי משמעותי הוא כזה שהיקף האשראי שקיבל מבנקים ישראליים או באג"ח שהונפקו בישראל עולה על 6 מיליארד שקל. על כן, על מנת לעמוד במגבלה, תוכל אלוני חץ לשנות את תמהיל החוב שלה: להפחיתו או להעביר חלק ממנו לחו"ל.

לרשות החברה עומדות 3 שנים להשלים את התהליך. אם יושלם, תוכל ככל הנראה משפחת ורטהיים להישאר עם מלוא החזקותיה. אחרת, יש סיכוי סביר שהמשפחה תמכור את מניותיה בחברת הנדל"ן ולא תוותר על השליטה בבנק.

נדגיש כי החברה המרכזית היא חברה פרטית ונתוניה הכספיים לא מתפרסמים. עם זאת, להערכת גורמים יודעי דבר היא אינה נחשבת בפני עצמה כתאגיד ריאלי משמעותי, אלא מוגדרת כך בחוק רק בשל יתר ההחזקות של משפחת ורטהיים.

עוד נזכיר כי חוק הריכוזיות קובע כי תאגיד ייחשב תאגיד ריאלי משמעותי אם מדובר במונופול בעל היקף הכנסות של 2 מיליארד שקל. החברה המרכזית נחשבת למונופול בתחום המשקאות בטעם קולה, אולם, - שוב, לפי הערכות - היקף המכירות בתחום אינן מגיעות לרף שנקבע בחוק.

עוד נציין כי ככל הידוע, בעלי השליטה במזרחי טפחות, המשפחות ורטהיים ועופר, יעדיפו להמשיך להחזיק בבנק, המניב רווחיות גבוהה ובאחרונה הודיע כי יגדיל את היקף הדיבידנד שיחלק לבעלי המניות שלו ל-30% מהרווח.

נזכיר כי אתמול הודיע בנק ישראל כי יעניק היתר שליטה לדרורית ודודי ורטהיים במזרחי טפחות, וזאת ארבעה חודשים לאחר מותו של אביהם מוזי ורטהיים, שהחזיק ב-22% ממניות הבנק. ההיתר ניתן זמנית עד לסוף שנת 2019 - המועד האחרון בו על המשפחה להסדיר את עסקיה כך שיעמדו במגבלות חוק הריכוזיות. מוזי ורטהיים ביקש עוד בחייו לחלק את המניות בבנק כך שדודי יחזיק ב-63% ודרורית ב-37%.