תעש מערכות תמכור לצה"ל רקטות ופגזים ב-1.75 מיליארד שקל

ראש מינהל הרכש במשרד הביטחון, שמואל צוקר: "ההסכם יבטיח מלאי תחמושת ליחידות השדה של צה"ל לעשור ויספק מקומות תעסוקה לאלפי עובדים"

רקטת אקסטרה / באדיבות תעש
רקטת אקסטרה / באדיבות תעש

כוחות התותחנים והרגלים של צה"ל יצוידו בשנים הקרובות ברקטות, בטילים ובפגזים מדויקים מתוצרת התעשייה הצבאית (תעש מערכות) בהיקף כולל של 1.75 מיליארד שקל. היום (א') דיווח משרד הביטחון כי מינהל הרכש שלו חתם על הסכם עם תעש מערכות, ובמסגרתו החל משנת 2019 ועד שנת 2025 ירכוש מהחברה סוגים שונים של תחמושת בהיקף של כ-250 מיליון שקל בכל שנה.

במשרד הביטחון אמרו כי התוכנית לרכש הנרחב של סוגי תחמושת מהתעשייה הצבאית תאפשר לצה"ל להשלים את חידוש המלאים שלו, לאחר מבצע צוק איתן בעזה לפני יותר משנתיים, ותתמוך במתווה האימונים של כוחותיו לעשור הקרוב. חלק מתוכנית האימונים של צה"ל כבר מגובה תקציבית במסגרת התוכנית הרב שנתית (תר"ש) גדעון.

נוסף על צרכי ההצטיידות של יחידות צה"ל לאימונים ולהיערכות לקראת עימות צבאי עתידי, במשרד הביטחון מתייחסים להזמנה החדשה גם כמנוף שיאפשר ביצוע של החלטת עבר של הממשלה, שלפיה עד שנת 2022 תעש מערכות תעתיק את פעילותה מרמת השרון לרמת בקע שבנגב.

תעש נמצאת זה תקופה ארוכה בתהליך של הפרטה והמדינה פרסמה מכרז למכירתה. עם זאת, לישורת האחרונה בתהליך הרכישה של החברה הממשלתית הגיעה רק אלביט מערכות. המכרז למכירת החברה תקוע כבר חודשים ארוכים, וזאת בין השאר על רקע פעולות ביקורת שבהן פתח מבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא, על אופן ביצוע ההליכים להפרטת תעש בידי רשות החברות הממשלתיות שבראשות אורי יוגב וועדת ההפרטות של משרד האוצר.

במשרד הביטחון ציינו היום כי בעובדה שההזמנה של תחמושת מתעש במסגרת מתווה רב-שנתי עד שנת 2025, יש כדי להוות תמריץ כלכלי טוב לבעלים העתידיים של החברה להעתיק את פעילות הייצור שלה לרמת בקע, ברוח החלטת הממשלה בנושא. שם אמרו עוד כי "מינהל הרכש עמד על כך שההסכם יימשך עד שנת 2025 - כשלוש שנים לאחר המעבר המתוכנן דרומה, וזאת באופן שיחזק עוד יותר את התועלות הכלכליות שטמונות במהלך".

לדברי ראש מינהל הרכש במשרד הביטחון, שמואל צוקר: "ההסכם יבטיח מלאי תחמושת ליחידות השדה של צה"ל לתקופה של עשור קדימה ומהצד השני הוא יספק מקומות תעסוקה לאלפי עובדים, תוך תמיכה בהעברת מפעלי החברה לנגב ופתיחת האפשרות לבנייה של אלפי יחידות דיור במרכז הארץ". צוקר התכוון בדבריו לפינוי הקרקעות היקרות שבהן מחזיקה תעש באזור רמת השרון, ואמורות לאפשר בנייה למגורים.

מנכ"ל תעש מערכות, אבי פלדר, אמר בהתייחס לעסקת התחמושת הגדולה עם משרד הביטחון כי "העסקה מבטאת את האמון הרב של מערכת הביטחון ושל צה"ל במערכות הנשק של החברה, שהוכחו בשימוש מבצעי בשדה הקרב".

 

בתעש וגם במערכת הביטחון לא פירטו היום את סוגי התחמושת שאליהם מתייחס הסכם ההצטיידות הרב שנתי. עם זאת, גורמים ביטחוניים העריכו כי מדובר בהצטיידות במגוון של רקטות ופגזים מדויקים שהחברה פיתחה בעשור האחרון. אמצעים אלה כוללים את הרקטות המונחות שמכונות כידון קסום ורומח, ומאפשרות פגיעה מדויקת במטרות שנמצאות בלב שטחים אורבניים וזאת מטווח של כ-35-40 קילומטר. רקטה נוספת, כבדה יותר, היא אקסטרא, שמיועדת לפגוע במטרות ממרחק של כ-150 קילומטר. המשקל של הראש הקרבי של רקטה זו הוערך בעבר ב-120 קילו.

נוסף על רקטות מונחות ומדויקות שחלקן כבר הוכנסו לשימוש מבצעי ביחידות השונות של צה"ל, תעש פיתחה במהלך השנים האחרונות גם פצצות מרגמה מדויקות ואת הפגז הארטילרי חצב. צה"ל עשה שימוש נרחב בפגז זה במהלך הלחימה בעזה במבצע צוק איתן.