אופקו: הניסוי הקליני נכשל - האם המניה מתה?

הורמון הגדילה שפיתחה פרולור כבר מוסחר לפייזר בעסקה עם מקדמה של 295 מיליון דולר ■ הוא עשוי עדיין להצליח בשוק העיקרי שלו - ילדים

ביומד / צילום: שאטרסטוק
ביומד / צילום: שאטרסטוק

מניית חברת הביומד הרב תחומית אופקו , שבשליטת יו"ר טבע לשעבר ד"ר פיליפ פרוסט, ירדה היום בכ-19% במסחר בבורסה בת"א בעקבות דיווח מסוף השבוע על כישלון הניסוי באחד המוצרים המובילים של החברה - הורמון גדילה בשחרור מושהה לטיפול בהשמנה בטנית אצל מבוגרים.

המוצר פותח במקור על-ידי חברת פרולור הישראלית וכבר מוסחר בעסקת ענק לחברת פייזר האמריקנית, כאשר במסגרת ההסכם הניסוי בוצע על-ידי אופקו. בשעה זו נסחרת אופקו לפי שווי של 19.8 מיליארד שקל ובכך מוחקת את העליות שרשמה ב-2016 ומעבר לכך.

אופקו הודיעה בתגובה לתוצאות הניסוי, כי היא חושדת שמספר מקרי קיצון היטו את התוצאה, וכי היא תבדוק את הנתונים ותפרסם את התוצאות המלאות בהמשך. כמו-כן, הודיעה אופקו כי למרות התוצאות הנוכחיות, היא צפויה להיכנס יחד עם פייזר לניסוי במוצר זה בטיפול בילדים הסובלים מקומה נמוכה בשל מחסור בהורמון גדילה - עדות לכך שפייזר ממשיכה להאמין במוצר ובמנגנון הפעולה שלו (לפחות עד הודעה חדשה). פלח הילדים מהווה היום 80% משוק הורמון הגדילה.

סטיבן פפר, אנליסט אי.בי.אי, ניתח את המצב: "כישלון בניסוי הקליני בתרופה השנייה בחשיבותה לשווי של החברה, מהווה פגיעה משמעותית שמצדיקה את הירידה החדה בשווי המניה בסוף השבוע. גם אם מועצת גדולי הסטטיסטיקאים יצליחו להוציא מהתוצאות משהו חיובי, יהיה קשה ל-FDA לאשר את המוצר. על רקע כישלון זה, גדלה אי הוודאות בניסוי קליני שלב 3 בטיפול בילדים".

 

בעיה במוצר או בניסוי?

אופקו הלת'  רכשה את פרולור הישראלית ב-2013 תמורת ככחצי מיליארד דולר במניות אופקו, שנסחרו אז במחיר של 7.6 דולר למניה (לעומת 9.3 דולר היום אחרי הירידות). בסוף 2014 מסחרה אופקו את המוצר המוביל של פרולור לפייזר, בעסקה שהזרימה לה 295 מיליון דולר במזומן מיידית. כך, שלמרות הכישלון בניסוי הנוכחי, היא כבר החזירה חלק נכבד מן ההשקעה בפרולור. פייזר אמורה לשלם לאופקו סכומים משמעותיים נוספים שיכסו לחלוטין את ההשקעה, אם וכאשר המוצר יאושר לשיווק במבוגרים או בילדים.

מה הסיכוי שזה יקרה? תלוי בסיבה לכישלון הניסוי. על פניו, אופקו הייתה אמורה להצליח בניסוי בקלות, כיוון שמדובר בגרסה בשחרור מושהה של תרופה קיימת שפעילותה ידועה. בניסוי קודם נמצא כי מנגנון השחרור המושהה של פרולור אכן מצליח להביא רמה קבועה של הורמון גדילה אל הדם של מבוגרים, ובילדים נרשמה גם רמה קבועה של הורמון בדם וגם השפעה רפואית (צמיחה לגובה). כלומר, במידה ומעריכים כי הניסויים של אופקו בוצעו כהלכה, נראה שמנגנון השחרור המושהה עצמו - פועל.

ההסבר שנתנה החברה לכישלון מרמז כי אחד או שניים מן הנבדקים דווקא בקבוצת הביקורת פצחו במהלך תקופת הניסוי בדיאטה ספונטנית ולא קשורה לניסוי, ובכך היטו את התוצאות. ניתן יהיה לבחון את המסקנה הזו לכשיפורסמו הנתונים על כלל הירידה במשקל של הנבדקים בשתי הקבוצות (מעבר לנתוני המשקל הבטני).

אפשרות אחרת היא כי הטיפול בהורמון גדילה בעצם אינו בעל השפעה גדולה על השומן הבטני, אף אצל אנשים שסובלים ממחסור בהורמון. בשנים האחרונות הפך טיפול זה לפופולארי והוא נתמך במחקרים אקדמיים, אולם עדיין מדובר בטיפול חדש. פייזר ואופקו ביקשו להתבסס בשוק הזה באמצעות ניסוי קליני רשמי, ואולי גם לגלוש לטיפול בשומן בטני אצל מבוגרים, שאין להם מחסור בהורמון גדילה - שוק פוטנציאלי עצום. התוצאות בניסוי הנוכחי מחזירות אותן צעד אחורה ומשיתות עליהן מחדש את חובת ההוכחה לקשר הורמון גדילה-שומן בטני כולו (ולא רק ליעילות של מנגנון השחרור המושהה).

בילדים, הסיפור הוא אחר. הקשר בין הורמון גדילה ובין צמיחה לגובה, בוסס בילדים לאורך שנים רבות. בניסוי שלב II שביצעה פרולור, כבר הראתה החברה כי ילדים שטופלו במוצר שלה צומחים יותר מאשר בטיפול בתרופת דמה. שוק הורמון הגדילה לילדים מגלגל כ-3 מיליארד דולר, והוא תחרותי מאוד. לתרופה בשחרור מושהה יתרון בכך שהיא חוסכת לילדים זריקות (המוצר מצריך זריקה שבועית או דו-שבועית, במקום יומיומית). לפחות מוצר אחד נוסף מסוג זה נמצא היום בפיתוח.

אם המוצר של אופקו יצליח בילדים, הוא אמור להחליף בהדרגה את המוצר היומי של פייזר בשוק זה, המגלגל מאות מיליוני דולרים. אופקו ופייזר צפויות לחלק ביניהן את הרווחים מן המוצר.

מוצרי פרולור הם רק חלק קטן מפורטפוליו המוצרים של אופקו. מוצרים מובילים נוספים של החברה הם הבדיקה לאבחון סרטן ערמונית 4Kscore והתרופה למחלות כליות Rayaldee. שני המוצרים הושקו בשנה האחרונה, וכעת עוקב השוק לראות כיצד הם מתקבלים.