תוכנית חדשה במגזר הערבי - שיעורי היי-טק כבר בתיכונים

ארגון צופן יחל בתוכנית בקרב 250 תלמידים בכיתות י"א אשר לומדים כיום במגמות מדעיות-טכנולוגיות בתיכונים בישובים הערבים בטירה, טמרה, כפר קאסם וג'לג'וליה

קניות בסלולר / צילום: שאטרסטוק
קניות בסלולר / צילום: שאטרסטוק

נתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מהשבוע שעבר מצביעים על כך שהערבים מהווים כ-20.8% מכלל תושבי ישראל. כאשר בוחנים את מצבם של הערבים בתחום ההיי-טק מגלים שהם זוכים לייצוג חסר דרמטי - שיעור המועסקים הערבים בתעשיית הטכנולוגיה מוערך ב-3% בלבד.

אחד הגופים אשר מנסים לשפר את המצב הוא ארגון צופן, אשר נוסד בשנת 2007 במטרה לשלב אקדמאים ערבים בתעשיית ההיי-טק המקומית ולשכנע חברות היי-טק להקים משרדים ומרכזי פיתוח ביישובים ערבים.

על מנת להגדיל את מספר הסטודנטים הערבים באקדמיה, השיקו ראשי צופן פעילות חדשה - שיעורי היי-טק בתיכונים במגזר הערבי. התוכנית תחל לפעול בקרב 250 תלמידים בכיתות י"א אשר לומדים כיום במגמות מדעיות-טכנולוגיות בתיכונים בישובים ערבים. רשימת בתי הספר אשר לוקחים חלק במיזם כוללת בתי ספר תיכונים בטירה, טמרה, כפר קאסם וג'לג'וליה. התלמידים צפויים להשתתף בשישה מפגשים במהלך השנה.

בצופן מציינים כי התוכנית כוללת סדנאות אינטראקטיביות במרכזי מדע שונים ביניהם מדעטק (מוזיאון המדע בחיפה) ו-MOONA - מרכז טכנולוגיה וחלל אשר פועל במג'ד אל כרום. התלמידים שמשתתפים בתוכנית צפויים לבקר בשורה של ענקיות היי-טק בהן אינטל, סיסקו, מיקרוסופט ו-IBM.

המפגשים הראשונים של התוכנית נערכו בשבועות האחרונים, בין השאר בתיכון "עתיד" בטירה, אשר אירח מהנדסים מ-HPE ואמדוקס.

רנין סלאח, מנהלת התוכנית מטעם צופן אמרה כי "90% מהנוכחים ומאלו שנרשמו למפגש הראשון בכיתה הן תלמידות. זה מעיד על מהפכה בתעסוקת הנשים שמתרחשת בחברה הערבית. עלינו לעודד אותן ללמוד באקדמיה תחומים שהם לאו דווקא המקצועות הרווחים בחברה הערבית. הנדסה יכולה לעניין אותם לא פחות מרפואה או רוקחות".

פז הירשמן מנכ"ל משותף בצופן, הוסיף כי "כיום 3% מהמועסקים בהיי-טק הם ערבים, כדי לגרום לנתון הזה לעלות לא די בסיוע לאקדמאיים בהשתלבותם בתעשייה, צריך במקביל גם להעלות את הביקוש למקצוע באופן מסיבי".