אל תנסו לנחש מה יקרה ב-2017

בין התחזיות הוורודות לברבורים השחורים

200 שקל / צילום: שאטרסטוק
200 שקל / צילום: שאטרסטוק

בשבוע החולף כמעט ולא פגשתי מישהו שלא שאל אותי מה יקרה בשנה הבאה. העיתונות הכלכלית התמלאה בנבואות, חלקן נבואות זעם ואחרות שצבעו את העולם בוורוד.

רוצים לדעת את האמת? לאף אחד אין מושג איך הולכת להיראות שנת 2017 - וזאת בעיקר משתי סיבות.

האחת- אם ארה"ב הולכת לממש את מה שהבטיחה, ונצפה במספר העלאות ריביתהרי שהעולם יעמוד בפני דילמה שכמוה לא פגש בעשור האחרון.

השנייה - כשכמות המנהיגים הלא רציונליים, אם ננקוט בלשון עדינה, הולכת וגדלה, כולנו צריכים לצפות להפתעות שתגענה לעתים מכיוונים בלתי צפויים לחלוטין.

אל תבינו אותי לא נכון. אינני מצטרף למקהלה המגוחכת של הברבורים השחורים וחוזי השחורות. מצד שני, גם תחזיות ורודות מדי נראות תלושות מהמציאות ותואמות יותר את סדרת טורי - כולנו מדברים מהפוזיציה.

לא הייתי ממליץ לאף אחד לעשות צעדים נמהרים, בטח לא להסתער על שוק המניות במלוא העצמה - ובטח לא לברוח ממנו כמו מאש. אולם בניגוד לשנים האחרונות, בהן המלצתי הייתה להישאר בשוק למרות הסממנים הבועתיים אותם פיתח ולהיות עם היד על הדופק, השנה אני ממליץ להיות עם שתי ידיים ושתי רגליים על הדופק - כי הסכנות די ברורות.

קשה לצפות איך יגיבו שוקי ההון שהתרגלו לסביבת ריבית אפסית ולהזרמת כספים שתדלקה אותם, להעלאות ריבית. לכולם ברור שנופחה כאן בועה, והרצון של כולם הוא לנסות להוציא את האוויר ממנה אט אט מבלי שתתפוצץ. זה בהחלט אפשרי והמשך התאוששות הכלכלה האמריקאית יכול לגרום לכך. מצד שני אסור להתעלם ממה שקורה באירופה ומאיתותי האזהרה מסין.

בשוק המט"ח העולמי נדמה לי שראינו את אקורד הסיום של התחזקות הדולר. הדולר החזק פוגע בהתאוששות הכלכלה האמריקאי - ועדות לכך ראינו בנתונים האחרונים. אם האמריקאים לא רוצים שהדולר יתחזק, הוא לא יתחזק.

על מנת שיתרחש שינוי מגמה מהותי, צריך גם לראות שינוי לטובה באירופה והיות וזה נראה רחוק מדי סביר יותר שהצמד המוביל דולר-אירו יחזור לנווט בטווח הנוח לכולם 1.10-1.15 דולר לאירו בתקופה הקרובה.

הנפט מתחיל להתכנס לטווח הנורמלי שלו בין 60-70 דולר לחבית. אין שום סיבה נראית לעין שהנפט ייסחר מעבר לרמה זו וגם לא מתחתיה. ככלל לא צפוי שוק הסחורות לספק דרמות מרשימות השנה.

ומילה לגבי המטבע הכי חזק בעולם. לא, זה לא הדולר, והביטקוין בעיני הוא לא מטבע - אז הבה נניח לו לרגע. השקל הוא הזוכה המאושר - והמשק הישראלי הוא המפסיד.

ראינו את בנק ישראל סוגר את השנה בתרועה רמה שהפתיעה את הסוחרים. השנה הבאה תהיה מאתגרת במיוחד עבור בנק ישראל ומן הראוי שיבחן את ארגז הכלים שלו, שכן שנת 2016 הוכיחה מעל לכל ספק שהכלים בהם השתמשו לא הספיקו. בואו נפסיק להתבשם מנתוני צמיחה לא משמעותיים.

בואו נפסיק להשוות אותנו לברווז הצולע מאירופה ונתחיל להשוות אותנו השוואה ראויה לנמר האסייתי. בהתנהלות נכונה, אין לי ספק שמקומנו שם.

שנת השקעות מוצלחת לכולנו.

יוסי פרנק- יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים

אתר אינטרנט: www.energyfinance.co.il כתובת דוא"ל: yf@energyfinance.co.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בעמוד שלי במדור הדעות תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עמי 

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.