2016: יותר נשים מכהנות כמתכנתות, אך פער השכר נשמר

נתונים של אתוסיה: נשים ממשיכות להרוויח פחות בכל התפקידים - כמה הן משתכרות? ■ עלייה של 2% במספר המועסקות בתפקידי הנדסה, מחקר ופיתוח

קריירה לבוגרים אקדמאיים / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
קריירה לבוגרים אקדמאיים / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

ההיי-טק הישראלי הוא עדיין טריטוריה שנמצאת בשליטה גברית כמעט מוחלטת. שיעור הנשים היזמיות, אלה שמקימות ו/או מנהלות חברות סטארט-אפ וגם חברות גדולות, מוערך ב-10% בלבד. נתונים של חברת המחקר אתוסיה, אשר מסכמים את מצבן של הנשים בשנת 2016, מצביעים על שיפור מינורי.

שיעור המתכנתות בכלל התעשייה עומד כיום על 22% בממוצע אולם ניתן להתעודד כאשר בוחנים את המגמה. שיעור המתכנתות עולה בהדרגה, בהתאם לשנתונים. בעוד שילידות שנות ה-50 מהוות 13% בלבד מהמהנדסות בשוק, ילידות שנות ה-90 כבר מהוות 37% מהמהנדסות - זינוק של יותר מאשר פי שלושה.

כאשר בוחנים את השכר הממוצע מגלים שהנשים מופלות לרעה בכל תפקיד. הבדיקה של אתוסיה התמקדה בעובדים בעלי חמש עד שמונה שנות ניסיון, בשורה ארוכה של משרות. השכר החודשי הממוצע של נשים אשר עוסקות בפיתוח למובייל עמד בסוף שנת 2016 על 22,100 שקל - כאשר גבר ממוצע גרף שכר של 24,700 שקל. נציין כי 60% מהעוסקים בפיתוח למובייל הם גברים והיתר (40%) נשים.

נשים סובלות כאמור מייצוג חסר משמעותי, בעיקר במשרות בכירות. הנתונים של אתוסיה מצביעים על כך שרק 15% מהנשים הן מנהלות - והיתר גברים. גם בתפקידים הללו פערי השכר נשמרים כאשר נשים משתכרות 39,300 שקל ואילו גברים מרוויחים 43,800.

פערי השכר לא נעלמים גם בתחומים שבהם הנשים זוכות לייצוג כמעט שווה. נשים מאיישות 49% מהתפקידים בתחום של ניהול שיווק אולם השכר שלהן מסתכם ב-23,900 בעוד שהגברים מרוויחים 27,600 שקל. תחום נוסף שבו הנשים זוכות לייצוג כמעט שווה (48%) הוא בדיקות תוכנה וגם כאן פערי השכר לא נעלמים. שכרו החודשי הממוצע של בודק תוכנה הוא 18,400 שקל ואילו בודקת תוכנה מסתפקת ב-500 שקל פחות ומקבלת 17,900 שקל.

כאשר בוחנים את התפקידים השונים בתעשיית ההיי-טק ניתן למצוא תפקיד אחד שמזוהה באופן מסורתי עם נשים - ניהול משאבי אנוש. מהנתונים של אתוסיה עולה שבסגמנט הספציפי הזה הנשים זוכות לייצוג מרשים של 72% אבל גם כאן שכרן נמוך ביחס למיעוט הגברי. השכר הממוצע של עובדת בתחום משאבי אנוש הוא 15,300 לעומת שכר של 16,200 שקל בקרב הגברים.

אייל סולומון, מנכ"ל חברת ההשמה אתוסיה, מתייחס דווקא לחצי הכוס המלאה. לדברי סולומון "אנחנו עדים למגמה חיובית שהיא לא פחות ממהפכה. אם פתחנו את שנת 2016 כשהנשים מהוות רק 43% בתעשיית ההיי-טק ורובן מועסקות במשרות שאינן בתחומי ליבת ההיי-טק כמו אדמיניסטרציה, משאבי אנוש, כלכלה ותפעול, אנחנו עדים לגידול במספר הנשים בתחומי הליבה בסוף 2016 עם עלייה בשנה האחרונה של 2% במספר המועסקות בתפקידי הנדסה, מחקר ופיתוח העומד כיום על 19%".

סולומון מוסיף כי "אמנם מדובר בעלייה מזערית, אך בהתבוננות מעמיקה יותר לעבר האקדמיה, בהסתכלות על העלייה בשנים האחרונות במספר הסטודנטיות בתחומי המדעים וההנדסה אנחנו יכולים לשמור על אופטימיות ולחזות כי המגמה הזו תימשך בשנים הקרובות".

האפליה המגדרית נמשכת-הייטק
 האפליה המגדרית נמשכת-הייטק