עמידרור יבדוק את תקינות הליכי ההפרטה של תעש מערכות

ההחלטה על מינוי עמידרור באה בעקבות טיוטה של דוח מבקר המדינה על המכירה של תעש ■ עמידרור יחליט אם המדינה תמשיך במתווה ההפרטה הנוכחי

האם האלוף (במיל') יעקב עמידרור יתיר את הפלונטר שבתהליך ההפרטה של התעשייה הצבאית? מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, מינה בימים האחרונים את עמידרור לבדיקת ההליכים שקידמה רשות החברות הממשלתיות למכירת תעש מערכות, שהוקפאו לפני כחצי שנה בעקבות התערבות מבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא.

ההחלטה התקבלה בתום דיון שקיימו באב"ד ומנכ"ל משרד הביטחון, האלוף (במיל') אודי אדם, בעקבות טיוטת דוח ביקורת שחיבר המבקר על אופן ניהול הליכי ההפרטה של תעש מערכות. גורמים שמעורבים בנושא אמרו ל"גלובס", כי על פי החלטת באב"ד ואדם, עמידרור ישמש כ"בודק בלתי תלוי" בנושא ויכריע בשאלה אם יש בממצאים שעולים מטיוטת הדוח המבקר בנושא כדי להשפיע על יכולתה של המדינה להמשיך במתווה ההפרטה הנוכחי של תעש מערכות.

תעש מערכות היא אחת מארבע החברות הביטחוניות הגדולות בישראל, והיא בבעלות מלאה של הממשלה. לפני כשנה וחצי התמודדו מעל עשר חברות וקבוצות מהארץ ומהעולם על רכישתה, אולם לישורת האחרונה בהליך הגיעה רק חברת אלביט מערכות, שבבעלות איש העסקים מיקי פדרמן.

יוגב קידם

את ההליך הובילה רשות החברות הממשלתיות בראשות אורי יוגב. ההליך הוקפא בידי מנכ"ל האוצר לאחר שהועלו טענות על אופן ניהולו. יוגב דרש לקדם את ההליך ולהיכנס למו"מ מואץ עם אלביט מערכות בשאלת המחיר שהיא תשלם למדינה על רכישת החברה. עם זאת, ראשי האוצר, ובהם החשכ"לית היוצאת, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, התנגדו לכך נחרצות. אלה טענו כי בכוחה של המדינה למכור את תעש במחיר גבוה יותר מזה שעליו הצביעו חלק מהערכות השווי - כ-1.3 מיליארד שקל. הבדיקה שבה פתח מבקר המדינה בסוגיה, הובילה להקפאת המשך ההליכים בנושא.

בחודשים שקדמו לבדיקת המבקר התברר כי אחת החברות שעשו עבור המדינה הערכת שווי לתעש מערכות, העניקה בעבר שירותים לחברה בת של אלביט מערכות, שכאמור היא החברה היחידה שעדיין נמצאת בהליך.

ליקוי נוסף שעליו הצביעו במהלך החודשים האחרונים גורמים שמעורבים בתהליך ההפרטה, הוא היעדר חוות דעת של הממונה על ההגבלים העסקיים בנוגע להשפעת מכירתה של תעש לאלביט מערכות על שאר החברות הביטחוניות בישראל ועל כושר המיקוח של משרד הביטחון מולה, במקרה שהיא תחזיק גם ביכולות הפיתוח והייצור של תעש.

מתוקף ההחלטה של באב"ד ואדם מהימים האחרונים, עמידרור עתיד לבדוק גם השפעה אפשרית של רכישת תעש בידי אלביט על חברות כמו התעשייה האווירית ורפאל מערכות לחימה. שתי האחרונות גם הן חברות ביטחוניות שבבעלות מלאה של המדינה.

באוגוסט האחרון חשף "גלובס" כי התע"א ורפאל מסתייגות ממכירת תעש לאלביט. את עיקר החששות הביעו גורמים ברפאל, שהזהירו כי אלביט שלאחר רכישת תעש תחזיק ביכולות חדשות בתחום מערכות ההגנה האקטיבית על טנקים ונגמ"שים. חשש אחר הוא שאלביט תכרסם במעמדה של רפאל בתחום הטילים. וזאת, לאחר שתחזיק ביכולות בתחום ההנעה הרקטית והרקטות המדויקות שבהן מחזיקה כיום תעש.

מחכים להלפרין

גורמים שמעורבים בנושא אמרו ל"גלובס" כי האלוף עמידרור יגיש עד אמצע חודש פברואר הקרוב דוח את מסקנותיו למשרדי האוצר והביטחון, ויענה על שאלות קריטיות שנוגעות להמשך ההליך למכירת תעש. במסגרת הבדיקה של עמידרור יישמעו עמדותיהן של התעשייה האווירית ורפאל, כמו גם עמדתו של משרד הביטחון בשאלה אם יש במכירת תעש לאלביט כדי להשפיע על יכולות המיקוח שלו בבואו לרכוש בעתיד מערכות נשק לשימוש צה"ל.

אף שבכירים במשרד האוצר הבהירו כבר לפני יותר מחצי שנה כי אין מנוס מבדיקה מקיפה של הממונה על ההגבלים העסקיים, מיכל הלפרין, בנוגע להשפעת המכירה של תעש לאלביט על שאר התעשיות הביטחוניות, בדיקה כזאת עדיין לא יצאה לדרך. ל"גלובס" נודע כי צוות שאמור לבדוק את הנושא מטעם רשות ההגבלים העסקיים טרם החל בהליכי הבדיקה וזאת כי אנשיו טרם קיבלו את הסיווג הביטחוני המתאים.

בתוך כך, אתמול (א') דיווח משרד הביטחון כי חתם על הסכם רב שנתי עם תעש מערכות לרכישה של רקטות וטילים מדויקים ותחמושת מסוגים שונים לשימוש צה"ל בהיקף כולל של 1.75 מיליארד שקל. ההסכם מתייחס לשנים 2019-2025 ובמשרד הביטחון ציינו כי הוא יעמיד לרוכש עתידי של החברה את הוודאות הכלכלית הדרושה כדי לממש את החלטת הממשלה מן העבר ולפיה לאחר ההפרטה - פעילות תעש תועתק עד שנת 2022 לרמת בקע שבנגב.