החלטות לשנה החדשה

המתכנת, המנכ"לית והמשקיע - כך פותחים שנה בהיי-טק

קריירה  / צלם: save as
קריירה / צלם: save as

שנה חדשה, החלטות חדשות. חלקן קצת לעוסות, אבל אין כמו חילופי מספרים בלוח השנה כדי לחזק בנו אמונות פנימיות ותקוות לשינויים מרעננים. הנה כמה מהחלטות השנה החדשה של אנשי ההיי-טק הישראלי.

המתכנת רוצה להחליף עבודה

המתכנת יחליף השנה את מקום עבודתו. כבר שנתיים וחצי הוא באותה חברה, ואמנם נחמד לו כאן וכבר העלו לו את המשכורת פעמיים והוא מרוויח כבר 25 אלף שקל בחודש, שזה אמנם לא מדהים אבל בסדר עם 5 שנות ניסיון, וגם קיבל בונוס שנתי של משכורת וחצי ולמען האמת חדר הכושר החדש שנפתח בקומה השנייה של החברה די מרשים וגם המטבח התרענן לאחרונה ומציע תפריט מגוון של מאכלים, דברי מתיקה ושירות בכל שעה משעות היממה, והמדיניות שמותר לעבוד יומיים מהבית בהחלט משפרת את רמת החיים כי אז לא צריך לנסוע באופניים 12 דקות לעבודה ברוטשילד, אלא אפשר פשוט לשבת בבית קפה או בדירה השכורה שלו ולתת אותה תפוקה.

גם האנשים די נחמדים בסך הכל ולפי הבטחות המנכ"לית בכל יום חמישי ב-Happy Hour הולך לנו ממש טוב לאחרונה ויכול להיות ש-2 מתוך 7 לקוחות שהיינו אצלם ב'ביטא' בשנתיים האחרונות יכניסו הזמנות וייתכן שהם אפילו ישלמו לקראת סוף השנה.

אבל הוא כבר נמצא כאן שנתיים וחצי, המתכנת, וזה תיכף מתחיל להיראות לא טוב ברזומה. עוד שנה כבר ירימו גבה ויתהו האם אין לו ביטחון עצמי, האם הוא לא מספיק מבוקש בשוק והאם איננו טורח להתעדכן.

אז לכן, בשבוע הבא, אחרי שהבונוס של שנת 2016 יישב לו בבטחה בחשבון הבנק שלו, הוא מעדכן את קורות החיים, מתחיל לענות לפניות ב'לינקדאין' ולחפש את הדבר הבא. ולא לשכוח לבדוק שיש להם, במקום העבודה הבא שלו, גם מאמני כושר פרטיים ומסיבות סוף שנה שוות, לא כמו האירוע העלוב שהיה לנו כאן באיזה מועדון לילה תל אביבי ועידן רייכל שמגיע רק ל-45 דקות ועושה טובה שהוא שר כמה מהשירים שלו. תהיה שנה מוצלחת, הוא מרגיש את זה.

המנכ"לית מציעה לחשוב חיובי

המנכ"לית תיקח את החברה צעד גדול קדימה השנה. חייבים לחשוב חיובי, ואם יש משהו שהיא רוצה לשנות כבר עכשיו, הרי שזו הנטייה שלה לקחת הכל ללב ולדאוג כל כך, לא לישון בלילות ולחשוש מהרע מכל.

בסך הכל, אם היא מסתכלת אחורה - היא די גאה במה שהצליחה להשיג בשנה החולפת. החברה השלימה את פיתוח הגרסה החדשה של המוצר, זו שתקיים סוף סוף את ההבטחות שחילקנו בלי כיסוי ללקוחות ומשקיעים, ואמנם אף לקוח לא התחייב לקנות אבל יש בהחלט סימנים מעודדים - כי הבכיר ההוא מניו יורק אמר שאם אכן המוצר יעבוד וכל הבאגים יתוקנו, אז כנראה יש סיכוי שלקראת אמצע השנה ישקלו פיילוט בתשלום.

ולא אכפת לו שיצטטו אותו, אז היא כבר דיווחה לעובדים ולדירקטוריון שהנה, עוד מעט מתחיל שטף ההזמנות ועימן גם הכנסות וצמיחה מהירה.

ואם כל זה קורה, אז בעצם סבב הגיוס הבא כבר סגור - ואולי בכלל מיקרוסופט תקנה אותנו בחצי מיליארד. אחרת, איך אפשר להסביר שהזמינו אותה, מנכ"לית של סטארט-אפ קטן מרחוב רוטשילד בתל אביב למסיבת סוף השנה של מיקרוסופט, ולא רק הם אלא גם פייסבוק וגוגל שלחו לה אימייל אישי של ברכות לשנה המתחלפת.

אז השנה היא הולכת על אנרגיות חיוביות. והיא בטוחה שזה יקרין סביבה. העובדים שלה אוהבים את החברה והיא דואגת לפנק אותם. חדר כושר חדש, מטבח מאובזר ומגוון, לא חייבים להגיע כל יום למשרד. אווירה חופשית ומעודדת יצירתיות. השנה היא גם תחליף את הכורסאות במסדרונות למשהו צבעוני יותר, שמח יותר.

עובדים אוהבים מקום עבודה שמעריך אותם. עובדה שהם נשארים אצלנו. והאנרגיות החיוביות שלה יקרינו גם על המשקיעים המודאגים ויצרו סוף סוף קארמה חיובית ואווירה של אופטימיות והתלהבות של כולם, כמו שהיא תמיד חלמה. הולכת להיות שנה טובה.

סמנכ"ל הכספים שואף לחסוך

מנהל הכספים איבד את הסבלנות שלו והוא יפסיק להיות נחמד השנה. למרות שיש מי שחושבים שהוא אף פעם לא היה נחמד, השנה הם יבינו כולם מיהו באמת.

החל מאחרון המתכנתים המפונקים האלה, 5 שנות ניסיון ומשכורת של מנהל סניף בנק, ועד למנכ"לית הפתטית שימיה בחברה ספורים והיא עדיין איננה יודעת את זה, אבל הוא - מאחר שהוא בסוד העניינים - כבר קיבל עדכון ממקורותיו בדירקטוריון על כך שמחפשים לה מחליף.

הוא יפסיק להיות נחמד, כי נמאס לו מהבזבוז המשווע.

נמאס לו מהתפריט היומי המגוון שמקשט בכל יום מחדש את המטבח המאובזר, מחדר הכושר שהוא לא נכנס אליו לעולם כי הוא טורח להביע בפומבי את אי שביעות רצונו מההחלטה הבזבזנית להקים אותו, מהבונוסים המושחתים מעלויות השכר הלא מוצדקות.

אז את השנה החדשה הוא מחליט להתחיל בקשיחות. מלחמה על כל שקל. קרבות קשים על כל חריגה של אלפית האחוז מהתקציב. ובעיקר, די לאשליות.

הוא כבר יעמיד את המנכ"לית על מקומה בשיחות ימי חמישי עם העובדים ובדיווחים לדירקטוריון. ובכל פעם שהיא תבטיח שוב הבטחה חסרת כיסוי הוא יתקן אותה בנחישות וידרוש ממנה לדייק. זאת אומרת, אם היא רק תרשה לו לדבר ואם רק יהיה לו אומץ לומר את דברו. זו תהיה שנה משמעותית עבורו, ללא ספק.

המשקיע דואג לעצמו לפינוק

המשקיע חזר מחופשת הסקי שלו בואל טורנס כשהוא מחוזק באנרגיות טובות ובהחלטות נחושות לקראת עוד שנה של צמיחה אישית ועבודה צמודה עם החברות בהן הוא מושקע. השנה הוא רוצה להעניק יותר מניסיונו העשיר לחברות הפורטפוליו שלו, לתרום למנכ"לים הכל כך לא מנוסים מהידע אותו רכש בשנים של הסתובבות באתרי סקי וגולף, בקוקטיילים מפוארים ובכנסים עם שועי עולם - ידע שהגיע הזמן להנגיש אותו לאנשים הצעירים האלה, שאמורים להשביח את השקעותיו ולאפשר לו לגייס את הקרן הבאה שלו במהירות ובתנאים הראויים למשקיע מנוסה ובעל שם כמותו.

בדרכו חזרה לארץ במטוס, כשהוא לוגם בנחת מכוס יין אדום במחלקה ראשונה, הוא מסמן את החברות בהן ימקד את תשומת ליבו בשנה החדשה.

המנכ"לית המוכשרת והכריזמטית תשמח לקבל ממנו עצה טובה, כמו שהיא תמיד משדרת לו בישיבות דירקטוריון. הוא לא זוכר האם החברה כבר מייצרת הכנסות והאם תצטרך לגייס כסף השנה (וכבר הוא רושם לעצמו לדרוש מהאנליסט הצעיר והנמרץ שהתחיל לאחרונה לעבוד אצלנו, לא זוכר איך קוראים לו, להכין תוך יומיים דו"ח מפורט לגבי כל אחת מהחברות בהן הוא חבר דירקטוריון), אבל זו חברה מבטיחה מאוד ואין ספק שהיא אחת מהפנינות שבכתר שלו.

לכן, הפגישה הראשונה שלו השנה, אחרי שינוח כנדרש מחופשת סקי ארוכה ומעייפת, תהיה עם המנכ"לית הזו. אולי אפילו ייסע באופניים החדשות שלו, 40 אלף שקל לפני אביזרים ותוספות, עד לרחוב רוטשילד, למשרד שלה ובכך יוכיח דוגמה אישית ונחמדות ללא גבול. ואם כבר הוא בהחלטות לשנה החדשה, הרי שבהחלט הגיע הזמן וגם מגיע לו קצת לפנק את עצמו ולדאוג להתפתחותו האישית, כי החיים קצרים ויש כל כך הרבה עוד מה להספיק.

לכן הוא מחליט לדרוש ממזכירתו האישית, מיד כשיגיע מחר למשרד, סריקה מהירה ביותר והמלצות על יעדים אקזוטיים באיי הבהאמס, משהו שמשלב הפלגה עם צלילות ו'רזורט' ראוי לקינוח, אם אפשר בצמוד לכנס ההוא בלאס וגאס, או בחזרה מוועידת לונדון, או מדריד, או פריז או ברלין או עיר אירופית כלשהי אחרת שיש בה מסעדות שף טובות ואולמות קונצרטים מפוארים.

כי יש לו כל כך הרבה עוד להספיק בשנה הזו, שנפתחה על כולנו לטובה.

החלטות רבות, והתחלות חדשות. שתהיה להם ולנו שנה אזרחית מוצלחת ומלאה באנרגיות טובות.

יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל