אורן שולץ: "ספגתי יחס משפיל והתבטאויות קשות מזהבית כהן"

"ימי הניהול שלך בעיר הבה"דים וב'שולץ' תמו"; "נגמרה החלטורה" - כך לטענת שולץ הטיחה בו כהן, לאחר שקרן אייפקס בראשותה רכשה את חברת "קייטרינג שולץ", שבה כיהן כמנכ"ל

"אורן שולץ ספג יחס משפיל ולא הולם מגברת זהבית כהן, לרבות התבטאויות קשות שהופנו כלפיו (שאף נאמרו בפני בכירים אחרים בחברה), כגון "ימי הניהול שלך בעיר הבה"דים וב'שולץ' תמו"; ו"נגמרה החלטורה". חרף זאת, אורן פעל כל העת ללא לאות כדי להמשיך ולקדם את החברה, לשמר את לקוחותיה ולשמור על סביבת עבודה טובה ומורל גבוה בקרב העובדים, גם כאשר הדבר היה כרוך בתפעול משברים שכלל לא היו בתחום אחריותו".

כך טוען אורן שולץ, 42, בתביעה שהגיש היום (ג') לבית-הדין האזורי לעבודה בתל-אביב, בסך כ-2 מיליון שקל, נגד חברת "איכות קייטרינג שולץ", ששולץ היה המנכ"ל שלה. תביעתו של שולץ הוגשה בעקבות הדחתו מניהול החברה שייסד אביו, לאחר שהיא נרכשה במאי 2015 על-ידי קרן אייפקס, בראשות זהבית כהן.

בתביעתו, שהוגשה לביה"ד לעבודה באמצעות עו"דית ארנה לין, תובע שולץ תשלום פיצויי פיטורים, פיצוי עבור הלנת פיצויי פיטורים, פיצוי עבור פיטורים שלא כדין, ופיצוי מוסכם עבור פיטורים במהלך הסכם לתקופה קצובה. כמו כן, מבקש שולץ לחייב את החברה לבטל את תקופת אי-התחרות הארוכה, בת השנתיים, שהוטלה עליו.

יתרה מכך, טוען שולץ, הנתבעת לא הסתפקה בפיטורים לא מוצדקים אלו, אלא גם שללה ממנו את פיצויי הפיטורים שלהם היה זכאי עבור שנות העסקה ארוכות וכן את הפיצוי שעליו הוסכם במסגרת הסכם ההעסקה שלו - עבור הפרת הסכם לתקופה קצובה. לדבריו, אלה הם "צעדים קיצוניים שאינם עולים בקנה אחד עם דרישות הדין במקרים כגון דא, ומהווים פגיעה אנושה בזכויותיו הבסיסיות ביותר של התובע. התנהלות זו לא הותירה בידי התובע ברירה אלא לפנות להליך משפטי לצורך מיצוי זכויותיו".

השפלות, לקיחת סמכויות ופיטורים

אורן שולץ, נשוי ואב לשלושה ילדים, עבד בחברה באופן לא רצוף מאז שנת 1987. לטענתו, בעשור האחרון שימש כמנכ"ל-משותף של החברה, עד לפיטוריו ב-23 באוגוסט 2016. לפי טענתו בתביעה, ב-20 במאי 2015 הושלמה עסקת הרכישה ע"י קרן אייפקס, ו-80% ממניות החברה הועברו לבעלותה של חברת סוואן.

לטענת שולץ, סוואן לא קיימה את חלקה בהסכם הרכישה, גם בחלוף למעלה משנה וחצי ממועד השלמת הרכישה - "בין היתר, סוואן לא שילמה את מלוא התמורה הכספית שהתחייבה לשלם למר שולץ ולשולץ החזקות".

לטענת שולץ, התנהלותה זו של חברת סוואן הביאה לסכסוך מתמשך בינה ובין משפחת שולץ ושולץ החזקות. במסגרת הסכסוך חברת סוואן לא בחלה ונקטה התנהלות בניגוד לדין ובניגוד להסכם הרכישה, לרבות תיקון הדוחות הכספיים של החברה לשנת 2014, באופן שיתמוך בעמדתה בסכסוך.

אם בכך לא די, טוען שולץ, בתחילת דצמבר 2016 פנתה אליו סוואן בדרישת תשלום מופרך של 156 מיליון שקל, תוך שהיא מטיחה האשמות חסרות בסיס במשפחת שולץ ובשולץ החזקות.

עוד נטען בתביעה, כי "במשך תקופת העסקתו של אורן שולץ בנתבעת, לאחר רכישתה על-ידי חברת סוואן, הוא היה חשוף להתנהגות קשה מצד הנתבעת, שכללה השפלות, לקיחת סמכויותיו ולבסוף אף פיטורים, והכול בהתבסס על טענות חסרות בסיס שנטענו בעלמא, בנוגע לתפקודו ולמקצועיותו".

לדברי שולץ, "הנתבעת גמרה אומר לסיים את העסקתו (תוך רמיסת כבודו, השפלתו והאשמתו בהאשמות שווא קודם לכן), על מנת להציב את סוואן בעמדת כוח בסכסוך המשפטי עם שולץ החזקות ושולץ, וכדי שתוכל לנהל את הסכסוך בלי שאורן ואחיו ניר שולץ ימשיכו לכהן בתפקידים בכירים בנתבעת".

יחס משפיל ולא הולם מזהבית כהן

לטענת שולץ, החברה לא הסתפקה בפיטוריו בלבד, אלא הרחיקה לכת ושללה ממנו כל פיצוי שהוא, המגיע לו על-פי דין ועל-פי הסכם ההעסקה שלו, והכול על מנת שהדבר ישמש כקלף מיקוח בסכסוך המשפטי. בין היתר שולץ מלין על כך שנדרש להתחייב לתקופת אי-תחרות של 24 חודשים ממועד סיום העסקתו בחברה, שבמהלכה נאסר עליו, באופן גורף ורחב לעסוק בכל עיסוק מתחרה, ליצור קשר עסקי עם עובדי החברה, לקוחותיה, ו/או לעשות שימוש במידע שהגיע אליו במהלך עבודתו ארוכת השנים בחברה.

לדברי התביעה, "למותר לציין שאורן עובד בתחום הקייטרינג מגיל צעיר, למד את המקצוע מאביו, ועסק בו שנים רבות ברציפות, הכול כמובן לפני החתימה על הסכם ההעסקה, כתב ההתחייבות או הסכם הרכישה. כל הידע והניסיון המקצועי שלו הוא בתחום זה בלבד, ומדובר בתחום היחיד שבו הוא התמקצע לאורך כל שנות העסקתו, והיחיד שהוא מכיר".

לגבי סיום העסקתו בחברה, כותב שולץ בתביעתו כי "כמי שנפשו קשורה בחברה מגיל צעיר, ושהחברה הייתה חלק בלתי נפרד מחייו ומחיי משפחתו, אורן ביקש אך להמשיך ולקדם את החברה ולהעניק לה מניסיונו שנצבר במשך כשני עשורים, כפי שעשה עד לאותה העת. אלא שהחברה לא ראתה בעין יפה את הישארותם של האחים אורן וניר שולץ כבעלי תפקידים בכירים בחברה, וביכרה למנות את 'אנשי שלומה' תחתיהם".

בחודש נובמבר 2015 מינתה החברה מנכ"ל חדש - מיכה רונן. לטענת שולץ, "למן הסכם הרכישה, וביתר שאת למן מינויו של מר רונן למנכ"ל, פעלה החברה למדר את אורן ולדחוק את רגליו מהשתתפות בישיבות הנהלה ובהליכי קבלת החלטות. החברה אף מידרה את אורן מעניינים הנוגעים לתפקידו המוגדר החדש - קשר עם לקוחות החברה, לרבות פגישות עם לקוחות".

לשם הדוגמה של התנהלות נטענת זו כלפיו, מביא שולץ בתביעתו תכתובת דוא"ל בינו לבין זהבית כהן, יו"רית הדירקטוריון של החברה לשעבר (וכיום דירקטורית בחברה), מהימים 13 ו-14 בנובמבר 2015, שבה התרעם אורן על הדרתו כשותף פעיל מניהול. לפי הנטען, "אורן ספג יחס משפיל ולא הולם מגברת כהן, לרבות התבטאויות קשות שהופנו כלפיו (שאף נאמרו בפניהם של בכירים אחרים בחברה), כגון 'ימי הניהול שלך בעיר הבה"דים ובשולץ תמו', ו'נגמרה החלטורה'". יצוין, כי חברת שולץ שהפעילה את שירותי ההסעדה בעיר הבה"דים בנגב נקלעה לסכסוך עם הזכיינית של עיר הבה"דים. לפני כשנה הושגה פשרה שבזכותה שולץ ממשיכה להפעיל את שירותי ההסעדה במקום, הנאמדים בכ-80 מיליון שקל בשנה.

לפי התביעה, מעבר לבעיות ניהוליות ומקצועיות שעימן היה על אורן להתמודד, התנהלותה של הנהלת החברה החדשה גרמה לחוסר שביעות רצון בקרב עובדי החברה, ביניהם עובדים ותיקים, דבר שהוביל לעזיבתם של עובדים לחברות מתחרות, ובסופו של יום להתארגנות של העובדים במסגרת ההסתדרות הכללית החדשה, שבימים אלה ממש (ובין היתר, לנוכח פיטוריהם של האחים שולץ) הכריזו על יציגות בחברה.

שולץ ממשיך וטוען, כי החברה הפרה את חובתה לשקול שיקולים ענייניים בהחלטתה לסיים את העסקתו, וכן את חובתה לנהוג בתום-לב ובהגינות כמתחייב מיחסי העבודה שמעסיק חב כלפי עובדו. לטענתו, הליך השימוע והטענות שהועלו במסגרתו נועדו להסוות את העובדה שההחלטה לסיים את העסקתו התקבלה זה מכבר, ושסיבת הפיטורים האמיתית היא הסכסוך המתמשך בין חברת סוואן למשפחת שולץ.

לדבריו, "על כך יעידו: קלישות הטענות שנטענו נגד אורן בזימון לשימוע; העובדה שהליך הפיטורים נעשה במקביל גם לאחיו של אורן, תוך התבססות על אותן טענות (משל היו הם אותו אדם ממש); צעדים אופרטיביים שבהם נקטה החברה לניתוק היחסים בין אורן (וניר) לבינה; סמיכות הזמנים שבין תחילת הסכסוך העסקי שבין חברת סוואן למשפחת שולץ ובין מועד הפיטורים".

לפי התביעה, ממועד הרכישה הודר אורן שולץ מישיבות הנהלה ומפגישות עם לקוחות, דבר שהערים עליו קשיים רבים בביצוע תפקידו, באופן המעלה חשד שמדובר בתוכנית מכוונת של ההנהלה שמטרתה להכשילו ו"לתפור תיק למידותיו".

שולץ: "הנתבעת אף נקטה צעדים חריגים שמטרתם הייתה לנתק כל קשר בין אורן לבינה עוד בטרם עריכת השימוע. כך, מיד עם זימונו לשימוע הוצא אורן לחופשה כפויה, נותק מתיבת הדוא"ל, ולא ניתן לו להמשיך לעבוד. זאת עשתה הנתבעת בלי לשמוע כלל את גרסתו, ותוך שהיא יוצרת מציאות שמשמעה פיטורים טרם קיום השימוע".

שולץ מלין גם על כך, שטרם השימוע שנערך לו לפני פיטוריו, פורסמה ידיעה בעיתונות ממקורות המקורבים לאייפקס (כשברור ונהיר שמקורות אלו לא היו מעבירים מידע זה לעיתונות ככל שההחלטה לא הייתה מוגמרת), שלפיה החברה הדיחה אותו ואת אחיו.

קרן אייפקס וזהבית כהן לא היו מעוניינים להגיב לדברים.