נחתם הסכם להבאת למעלה מ-20 אלף עובדי בנייה מסין

20 אלף סינים לא טועים: אחרי שנים של מגעים שלא הבשילו לכדי הסכם, משלחת של ממשלת ישראל חתמה עם משרד הסחר הסיני על סיכום הנוסח הסופי של ההסכם הבילטרלי להבאת אלפי עובדים לענף הבניין מסין

פועלים באתר בנייה / צילום: תמר מצפי
פועלים באתר בנייה / צילום: תמר מצפי

אחרי שנים של מגעים שלא הבשילו לכדי הסכם, משלחת של ממשלת ישראל חתמה היום (ד') עם משרד הסחר הסיני והתאחדות הקבלנים הסינית על סיכום הנוסח הסופי של ההסכם הבילטרלי להבאת אלפי עובדים לענף הבניין מסין. כך נמסר היום ממשרדי האוצר, הבינוי והשיכון והפנים. עוד נמסר כי הטקס הרשמי צפוי להתקיים בסוף פברואר.

ההסכם שנחתם עם נציגי הממשלה הסינית סולל את הדרך להבאת עובדי בנייה מקצועיים מסין, ונכון להיום מדובר במכסה חדשה של כ-20 אלף עובדים, כאשר בחצי השנה הראשונה לקיום ההסכם אמורים להגיע לישראל כ-6,000 עובדים.

בניגוד להסכמים שנחתמו עם מדינות מזרח אירופה, בהסכם מול ממשלת סין נקבע כי השלטונות הסיניים יהיו אלו שאחראים למיון העובדים בארץ המוצא על ידי חברות יעודיות שיוקמו למטרה זו. נזכיר שבמזרח אירופה היו אלו נציגים ישראלים, הן של משרד הבינוי והשיכון והן של התאחדות בוני הארץ שהיו אמונים על חלק זה.

נזכיר כי הסכמים בילטרליים שונים קודמו במהלך השנים האחרונות בעקבות החלטת ממשלה שהתקבלה בשנת 2011, וקבעה כי העסקת עובדים תחת בקרה ופיקוח תאפשר שמירה על זכויותיהם. גורמים הבקיאים בנושא הסבירו כי הסיבה להתעקשות על חתימה של הסכם בילטראלי היא למגר את תופעת דמי התיווך ותופעת הסחר בבני אדם.

עם זאת, כדאי גם להזכיר שממשלת ישראל טענה כבר לפני שנים כי יש להפחית את מספר העובדים הזרים בישראל, בענף הבנייה, ויש לשים דגש על הכשרת ישראלים למטרה זו. החלטת הממשלה שעסקה בנושא זה אף קבעה הפחתה הדרגתית במספר האשרות לעובדים זרים. עם זאת, בשנים האחרונות הוקפאה החלטה זו מספר פעמים כאשר הוחלט להרחיב את מספר העובדים הזרים שיגיעו לישראל, בין היתר בשל הטענות כי ישראלים אינם מוכנים לעבוד בבנייה. נושא זה עדיין נמצא בוויכוח גם היום כאשר גורמים בענף הנדל"ן ממשיכים לטעון כי הישראלים לא מוכנים לעבוד בענף, אולם גורמים אחרים טוענים כי אין ולא הייתה תוכנית תמריצים מספקת או הכשרות מספקות להכנסת הישראלים לתחום זה.

נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק התייחס אף הוא לחתימת ההסכם ואמר היום כי: "אנחנו מברכים על חתימת ההסכם. ההתאחדות מקווה כי יחלו מיידית במיוני עובדים בסין. מיצוי פוטנציאל להבאת העובדים לענף הבנייה מכלל המדינות שאיתן יש הסכם בילטרלי יכול בהחלט לענות על הצרכים של ענף הבנייה בתחום העבודות הרטובות (טיח ריצוף ושלד) ולאפשר לנו, קבלנים בוני הארץ, לעמוד במשימה של הגדלת היקף הבנייה כפי שסומנה על ידי ממשלת ישראל".

"אחרי מאמצים שנמשכו יותר משנה וחצי אני שמח שנציגנו חתמו היום על הסכם להבאת אלפי עובדים סינים שיהוו זריקת מרץ לפתרון משבר הדיור", כך אמר שר האוצר משה כחלון על ההסכם.

 

שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט: ״שוק הדיור בישראל סבל בשנים האחרונות ממחסור בכוח אדם, מאיטיות וממשאבים יקרים. ההסכם עם סין יביא טכנולוגיות חדישות וכוח אדם מומחה בהתאם לחזון ולפעולה אותה אנו מובילים במשרד הבינוי והשיכון מזה כשנתיים".

שר הפנים, אריה דרעי, התייחס אף הוא להסכם ואמר: "תקופה ארוכה אנו נמצאים במשא ומתן עם ממשלת לסין והחתימה על ההסכם מהווה קפיצת מדרגה משמעותית בכל ענף הבנין ויסייע בפיקוח ובליווי העסקת עובדי הבנין מסין. מעל הכל, תם הפרק העגום של גביית דמי תיווך לא הגיוניים ממי שמגיע לעבוד בישראל״.

בראש המשלחת שנמצאת בימים אלו בסין עומד יו"ר מטה הדיור הלאומי אביגדור יצחקי וחברים בה יו״ר הוועדה הבין-משרדית להסכמים בילטרליים, אמנון בן עמי (לשעבר מנכ״ל רשות האוכלוסין וההגירה), מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון אשל ארמוני ונציגי משרדי המשפטים, החוץ ועוד. ארמוני, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון שהיה שותף לגיבוש ההסכם אמר: "ההסכם צפוי לזרז את תהליכי הבנייה בישראל". במקביל ציין ארמוני כי במסגרת הביקור בסין הוא עתיד גם להיפגש עם נציגי החברות הזרות שעתידות להגיע לפעול בישראל בחודשים הקרובים. נציין כי הגעת העובדים הסינים במסגרת הסכם לא צפויה להשפיע על כניסתן של החברות הזרות לעבודה בישראל".