להגיע למאדים ב-70 יום: מנוע חדש אינו משתמש כלל בדלק

מאמר שפרסמה סוכנות החלל האמריקאית נאס"א, המדווח על האפשרות לבנות מנוע שאינו משתמש כלל בדלק מתכלה, מעורר עניין בעולם המדע ■ חללית שתשתמש במנוע החדש ולא תצטרך לשאת דלק, תוכל בתאוריה להיות הרבה יותר קטנה ולהגיע לתאוצה הרבה יותר גבוה 

מחוץ לקופסא,שיגור חללית / צילום: שאטרסטוק
מחוץ לקופסא,שיגור חללית / צילום: שאטרסטוק

בשבועות האחרונים פרסמה נאס"א, סוכנות החלל האמריקאית, מאמר מהפכני המדווח על האפשרות לבנות מנוע שאינו משתמש כלל בדלק מתכלה. הסיבה לכל הרעש, מעבר לרעיון של מנוע שפועל ללא דלק כמובן, היא שכרגע, אין הסבר פיזיקלי שמקובל על רוב הקהילה המדעית למנגנון הפעולה שלו. כותבי המאמר בדקו את המנוע במעבדה והתוצאות שלהם אושרו לפרסום, אבל יש ספקנים שחושבים שמדובר בטעות בניסוי או בפירוש הנתונים שלו.

בבסיסו של המנוע עומד מיכל ואקום בצורת חרוט קטום שעשוי חומר מוליך. לתוך החרוט מזריקים גלי מיקרוגל שפוגעים בדפנות וניתזים מהם, מה שאמור ליצור כוח דחף לכיוון אחד. בניסוי, החוקרים אכן הצליחו למדוד כוח דחיפה בעוצמה נמוכה שמופק מהמנוע, אך הם אינם יודעים להסביר למה הוא נוצר. הם מקווים, שניסויים נוספים ופענוח של מנגנון הפעולה יאפשרו להם לייצר כוח דחיפה מספיק להנעת חללית בחלל.

במנוע רקטי, שחרור של גז בלחץ גבוה גורם לחללית לנוע בהתאם בכיוון השני. התאוצה המקסימלית של החללית נקבעת לפי היחס בין המשקל שלה (כולל הדלק שהיא נושאת) והמהירות בה הדלק נפלט אחורה. הבעיה היא שחלליות במשימות ארוכות טווח צריכות לשאת עמן דלק רב, ולכן הן יחסית גדולות. חללית שתשתמש במנוע החדש ולא תצטרך לשאת דלק, תוכל בתאוריה להיות הרבה יותר קטנה ולהגיע לתאוצה הרבה יותר גבוהה. מה שיכול למשל לאפשר טיסה למאדים בערך בשבעים ימים, במקום תשעה חודשים כמו היום.