משרד עוה"ד מ. פירון "בולע" את משרד תמר גולן המתמחה בדיני עבודה

על רקע השינויים בתחום משפט העבודה החליטו במשרד עוה"ד מ. פירון להעמיק את פעילותם בזירה הגועשת ומיזגו לתוכם את משרדה של תמר גולן, מעורכות הדין המובילות בתחום ■ עם המיזוג הצטרפו למ. פירון 10 עורכי דין ממשרד גולן, בהם 4 שותפים

צבי פירון ותמר גולן / צילום: תמר מצפי
צבי פירון ותמר גולן / צילום: תמר מצפי

שנת 2016 סימנה שינויים מעניינים בתחום דיני העבודה. שינויי חקיקה, פסיקה והסכמים קיבוציים הסעירו את הזירות והעסיקו את עורכי הדין המתמחים ביחסי עבודה. כך לדברי עו"ד תמר גולן, מעורכות הדין המובילות בתחום משפט העבודה בארץ.

"בשנת 2016 נרשמו מספר אירועים ושינויים מרתקים בתחום משפט העבודה", מציינת גולן ומביאה דוגמאות לשינויים: "העיקרים והמדוברים שבהם היו הגדלת שיעורי התשלומים הפנסיוניים במסגרת הסכם קיבוצי, הנחלת דוקטרינת ההתעמרות בעבודה מכוח 'חקיקה שיפוטית' וכן שאלת אכיפתו של חוק שעות עבודה ומנוחה בכל הקשור לאיסור עבודה בשבת על משחקי כדורגל.

"בפברואר 2016 הוגדלו ההפקדות הפנסיוניות לביטוח הפנסיוני במשק במסגרת הסכם קיבוצי אשר הורחב בצו הרחבה. עיקרו של ההסכם, למעשה, הוא הגדלה הדרגתית של שיעורי ההפקדות לביטוח פנסיוני וכן שינוי הגדרת השכר הקובע שממנו מחויב המעסיק לבצע את התשלומים הפנסיוניים, כך שהחובה אינה מוגבלת אך ורק לשכר עד לגובה השכר הממוצע במשק, וחלה גם על עובדים ששכרם גבוה יותר".

באותו חודש אף ניתן פסק הדין בתביעתו של אב הבית לשעבר במעון ראש הממשלה, מני נפתלי, נגד רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו, שבמסגרתו הכיר בית הדין לעבודה בהתעמרות תעסוקתית כעוולה בת-פיצוי.

לדברי גולן, "בית הדין לעבודה פסק כי הגם שהצעת החוק למניעת התעמרות בעבודה טרם הבשילה לכדי חקיקה, הרי שניתן 'לקרוא' את עוולת ההתעמרות התעסוקתית לתוך עילת 'עוגמת-הנפש' הכללית, ולהעניק לעובד פיצוי מכוחה. פסק דין זה סלל את הדרך לפסקי דין נוספים, שבמסגרתם פוצו עובדים שבית הדין קבע כי סבלו מהתעמרות תעסוקתית".

בנוסף, בימים אלה, במסגרת חוק התקציבים, התקבלה הצעת החוק שלפיה ימוסו תשלומי מעסיק בגין פיצויי הפיטורים לעובדים שמשכורתם החודשית עולה על 32 אלף שקל, ולדעת גולן: "אין ספק, שחוק זה צפוי לעורר גלים, התנגדויות, ואולי אף עתירות".

על הרקע הזה הוחלט לאחרונה במשרד עורכי הדין מ. פירון להעמיק את פעילות המשרד בתחום משפט העבודה, והם בחרו בעו"ד גולן כשותפה למהלך - שני המשרדים הודיעו לאחרונה לעובדיהם כי משרד גולן יתמזג אל תוך משרד פירון. משרדה של גולן, הממוקם בבית גיבור ספורט ברמת-גן, צפוי לעבור בתקופה הקרובה למשכנו החדש של משרד מ. פירון בבית אדגר 360,שברחוב השלושה בתל-אביב.

לדברי עו"ד צבי פירון, ראש משרד פירון, המיזוג הוא מהלך טבעי ומתבקש נוכח המרכזיות של תחום דיני העבודה. "תחום דיני העבודה מתפתח מאוד בשנים האחרונות ותופס מקום מרכזי יותר בצרכים המשפטיים של לקוחותינו - זאת, בין היתר, בשל מודעות הולכת וגוברת של עובדים לזכויותיהם. בעניין זה נציין בין השאר את נושאי התאגדויות העובדים, שעות עבודה ומנוחה ובעיקר עבודה בשבתות ובחגים, שוויון הזדמנויות, הטרדות מיניות ועוד.

"תמר גולן ואנשי צוותה הם אנשי מקצוע מהדרגה הראשונה, ויכולותיהם המשפטיות מכסות את כל תחומי משפט העבודה - הקיבוצי והפרטי. הצטרפותם אלינו תאפשר לנו להעניק מענה מלא לצורכי לקוחותינו".

משרד עורכי הדין תמר גולן, שהוקם ב-1984, הוא אחד המובילים במשפט ובדיני העבודה זה שנים. המשרד הוא "בוטיק" מוביל לתחום ומדורג זה שנים בדרגת האיכות הגבוהה ביותר בתחום. בשנים האחרונות מייצג המשרד בעיקר מעסיקים וגופים מהגדולים ומהמובילים במגזר הציבורי והעסקי בישראל, ובהם שירותי בריאות כללית, עמותת עזר מציון, הרשות הלאומית לחדשנות טכנולוגית (לשעבר "המדען הראשי"), איגוד חברות ההסעה, קרן רש"י, פירמת ברייטמן-אלמגור זהר, מטבחי רגבה ואחרים.

בין התיקים הבולטים שבהם מטפל המשרד בימים אלה: ייצוג שירותי בריאות כללית בבג"ץ המתמחים ברפואה; ייצוג ארגון חברות ההסעה במשא-ומתן מול ההסתדרות לקראת ההסכם הקיבוצי הענפי הראשוני בתחום ועוד.

משרד עורכי הדין מ. פירון נוסד בשנת 1950 והוא אחד ממשרדי עורכי הדין המובילים בישראל. המשרד, בראשות עו"ד צבי פירון, נמנה זה שנים ארוכות עם צמרת משרדי עורכי הדין ומדורג באופן עקבי על-ידי חברות דירוג ישראליות ובינלאומיות, בהן דן אנד ברדסטריט Legal 500, IFLR ,Chambers and Partners ו-BDI Code, כאחד מהמשרדים הגדולים והבולטים בישראל.

עם לקוחותיו הבולטים של מ. פירון נמנים גופים כמו אלביט מערכות, דיפלומט מפיצים , M3, Pfizer, מלונות דן, GlaxoSmithKline, קבוצת אשטרום, סולל בונה, IBM, Comverse (Xura), שירותי בריאות כללית, בנק לאומי וחברות ביטוח רבות.

עם המיזוג בין שני המשרדים הצטרפו למ. פירון עשרה עורכי דין ממשרד גולן, מהם 4 שותפים, אשר יהוו את מחלקת דיני העבודה של המשרד המאוחד.

- מה הן להערכתכם המגמות שיתרחשו בשנת 2017 בתחום דיני העבודה?

עו"ד פירון: "בשנה הקרובה נראה המשך של מגמת התאגדויות העובדים אצל מעסיקים פרטיים, ובמקביל הסדרה נוספת ומעמיקה יותר של נושא זה בפסיקת בתי הדין לעבודה. עוד נראה את התוצאות המשפטיות של הקונפליקט המובנה בין זכויות הפרט של העובד, למשל הזכות לפרטיות, לבין השימוש על-ידי המעבידים בטכנולוגיות חדשות לצורך ניהול, ופיקוח על תהליכי העבודה. בתי הדין יידרשו שוב ושוב לעסוק בקביעת קו הגבול בין האינטרסים הלגיטימיים של המעבידים מול זכויותיהם של עובדים בהקשר זה".

עו"ד גולן: "בשלהי שנת 2015 עתרו מספר שחקני כדורגל בליגה הלאומית לבית הדין לעבודה בדרישה שלא לשחק בשבת. במסגרת הדיונים בבית הדין לעבודה הבהירה השופטת אריאלה גילצר-כץ, כי על-מנת לקיים משחקי כדורגל נדרשת המנהלת להיתר עבודה בשבת, ובהיעדר היתר - קיומם של המשחקים מהווה עבירה על חוק שעות עבודה ומנוחה.

"בכך העבירה השופטת את 'תפוח-האדמה הלוהט' אל המערכת הפוליטית. בעוד שההליכים המשפטיים הסתיימו בהסכמות, בימים אלה הונחה בפני בג"ץ עתירה נגד קיום משחקי כדורגל בשבת, גם לגבי ליגת העל. הדיון בנושא יתקיים ככל הנראה השנה, ב-2017, כך שצפויות בשנה זו הכרעות מרתקות וכבדות-משקל בכל הנוגע לתרבות הספורט והפנאי בשבת".