עיריית ת"א למפקחת על הבנקים: "מנעי סגירה נוספת של סניפים"

הפנייה נעשתה ע"י המשנה לראש העירייה, בעקבות סגירה של שני סניפים בדרום העיר, המשרתים בעיקר את האוכלוסייה המבוגרת

בנק הפועלים. תשואת יתר על מדד הבנקים ועל ת"א 25 / צילום: תמר מצפי
בנק הפועלים. תשואת יתר על מדד הבנקים ועל ת"א 25 / צילום: תמר מצפי

עיריית ת"א-יפו תהליכי ההתייעלות של הבנקים, הכוללים בין השאר סגירת סניפים, ממשיכים לגרור תלונות מצד הלקוחות. ל"גלובס" נודע כי ארנון גלעדי, המשנה לראש עיריית ת"א-יפו, שלח מכתב למפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, ובו הוא מבקש ממנה להתערב למניעת סגירת סניפים נוספים בעיר, במיוחד כאלו המשרתים אוכלוסיות קשישים. הפנייה נעשתה בעקבות סגירת שני סניפים בדרום העיר.

"מדובר במגמה של כלל הבנקים, ולצערי אנו צפויים לסגירת סניפים נוספים בטווח הנראה לעין", כתב גלעדי לבר. "אני קורא לך לפעול ליישום החוק החדש ולמנוע סגירה נוספת של סניפי בנקים, במיוחד כאשר הם משרתים אלפי לקוחות קשישים". גלעדי סיפר במכתבו כי לפני כשנה החליטה הנהלת בנק הפועלים לסגור את סניפה בשכונת כפר שלם בעיר. "הסניף, אשר היה היחיד באזור, שירת אוכלוסייה של אלפי תושבים, וביניהם קשישים ועולים רבים שאינם מורגלים לבצע פעולות דרך האינטרנט. סגירת הסניף אילצה רבים מהתושבים באזור לכתת את רגליהם עד לאזורים מרוחקים - דבר שהקשה עליהם מאוד", לשון המכתב. עוד כתב: "בתקופה האחרונה נסגר סניף מרכזי נוסף של הבנק בשכונת נווה עופר. מדובר בסניף קטן ואינטימי הקיים שנים רבות, כאשר האוכלוסייה באזור בתקופה זו רק הלכה וגדלה. על אף פנייתי להנהלת בנק הפועלים כדי שזו תשקול שוב את החלטתה, נעניתי בשלילה".

דוברת בנק הפועלים מסרה: "בנק הפועלים בוחן את פרישת הרשת שלו באופן דינמי ופותח וממזג סניפים בהתאם לשינוי בצורכי הלקוחות ובאימוץ הערוצים הדיגיטליים. במקרה זה, מדובר בסניף שמוזג לפני כשנתיים ואשר במועד מיזוגו הושקעו מאמצים גדולים מאד בסיוע לאוכלוסייה במעבר לסניף החדש. על פי בקשת הלקוחות ולנוחותם ועל אף העלות הגבוהה, הושאר במבנה הסניף מכשיר הבנקט. אנו ממשיכים ועושים הכול על מנת להבטיח שלקוחותינו יקבלו את השירות המיטבי בכל הערוצים וברשת הסניפים שלנו, הגדולה ביותר בישראל".

נזכיר כי מרבית הבנקים נמצאים בתקופה זו בהליכי התייעלות שבמסגרתם נסגרו עשרות סניפים בשנים האחרונות. על רקע זה, באחרונה נכנס לתוקפו חוק חדש ולפיו בנק ישראל צריך לאשר כל סגירה של סניף. ככל הידוע, בפיקוח על הבנקים נוטים לאשר יותר בקלות סגירת סניפים בערים הגדולות, לאור מספר הסניפים הגדול המאפיין את רוב הערים. עם זאת, במקרים שבהם מדובר בסגירה של סניפים באזורי הפריפריה, לא ממהר הבנק המרכזי לאשר זאת ודורש מהבנקים שידאגו לאלטרנטיבות ללקוחות הסניפים כגון סניף נייד או מכשירים אוטומטיים.