אלאלוף: "משרד הבריאות אחראי למותם של אלפי אנשים בשנה"

יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות: "נראה שיש לכם זמן, ואנשים בינתיים מתים. 'המתנה' זו לא מילה קשה, אבל מהמתנה בתור אנשים מתים"

אלי אלאלוף / צילום: באדיבות דוברות מכללת גורדון
אלי אלאלוף / צילום: באדיבות דוברות מכללת גורדון

"משרד הבריאות אחראי למותם של אלפי אנשים בשנה" - כך האשים היום (ג') בחריפות יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, אלי אלאלוף. "אתם יכולים לצטט אותי ולקחת אותי לבית משפט", הטיח אלאלוף באנשי המשרד, שנכחו בדיון שעסק בפערים בין פריפריה למרכז. "נראה שיש לכם זמן, ואנשים בינתיים מתים. 'המתנה' זו לא מילה קשה, אבל מהמתנה בתור אנשים מתים. אלה המשפחות שלנו, הילדים שלנו. כדאי שתחשבו על זה ותחליפו דיסקט. תתחילו לתכנן. תכנון מייצר עשייה - אי תכנון משתק", הוא הוסיף.

לטענת אלאלוף, משרד הבריאות לא עוסק מספיק בתכנון ארוך-טווח לצמצום פערים ולהקצאת משאבים מתאימים, כך שבמקרים רבים גם כשמקצים תקציבים הדבר לא נעשה במקום המתאים ובאופן הרצוי. "הגשתם את 'דוח גרוטו' לצמצום פערים בצפון, אבל הוא לא מיושם. הבטחתם שבית חולים חדש יפתח בבא שבע בשנת 2025, אבל גם זה לא יקרה כי אפילו את העיפרון עוד לא מצאתם", המשיך להטיח אלאלוף. בתגובה לדברים אמר בוועדה ד"ר אלעד ממינהל הרפואה במשרד הבריאות, כי אמנם המשרד לא מבצע תכנון אזורי, אך הוא בהחלט עוסק בצמצום פערים בין היתר במסגרת התוכנית החדשה שאושרה לאחרונה לחיזוק הצפון.

נציג אגף התקציבים במשרד האוצר, אורן גבע, טען כי הגידול בתקציב הבריאות הוא הגדול ביותר ביחס לכל משרדי הממשלה והזכיר את בית החולים החדש שצפוי להיפתח במהלך השנה באשדוד. מה שגבע לא הזכיר זה שמשרד האוצר התנגד באופן עיקש להקמת בית החולים והקפיא במשך שנים את החוק להקמתו, ולמעשה המשרד מתנגד גם להקמת בית החולים הנוסף בבאר שבע למרות החלטת ממשלה בעניין.

מנכ"ל קופת חולים מאוחדת, זאב וורמברנד, טען בדיון כי קופות החולים הגדולות, ובראשן הכללית, חוסמות בכוח תחרות מצד המתחרות. לדבריו, כשהוא מגיע ליישוב קטן בפריפריה ומקים בו מרפאה בהשקעה כספית גבוהה למרות שלקופה יש מספר מבוטחים קטן במקום, הקופה הגדולה משקיעה לפתע גם היא משאבים ודואגת באמצעים כלכליים למנוע מעבר של רופאים למאוחדת. "תחרות היא הדרך הטובה ביותר לשפר את השירות, אבל צריך לאפשר תנאים לתחרות", הוא הבהיר.

גם מנהל הרגולציה והתקשורת של קופ"ח מכבי, עידו הדרי, טען כי לקופות חולים עם נתח שוק קטן באזור מסוים לא משתלם להשקיע בפתיחת מרפאות חדשות, אם המדינה לא תקצה עבורן לצורך העניין תקציב מיוחד למספר שנים. ח"כ שולי מועלם, בדומה לעמדה של אלאלוף, טענה כי המפתח הוא לא בהכרח הסרת חסמים לתחרות, אלא מעורבות ישירה ועמוקה יותר של משרד הבריאות כגורם מתקצב, מתכנן ואפילו מבצע. שרת הבריאות לשעבר, ח"כ יעל גרמן, טענה כי תחום הבריאות נמצא בסדר עדיפות נמוך מצד הממשלה, כאשר ההוצאה הלאומית לבריאות בישראל עומדת על 7.6% מהתל"ג, לעומת 9.6% בממוצע של המדינות המפותחות. "זו ההזדמנות לשים את הבריאות על השולחן ולומר שהרבה יותר אנשים מתים ממחלות מאשר ממלחמות או תאונות", אמרה גרמן.

בדיון מקביל שהתקיים היום בוועדה לצדק חלוקתי ושוויון חברתי, טען שר האוצר יעקב ליצמן כי בית החולים סורוקה (ב"ש) של שירותי בריאות כללית לא פתח 109 מיטות אשפוז חדשות למרות שהוא תוקצב על כך. לדברי ליצמן, רק 9 מיטות חדשות נפתחו, ולא ברור איזה שימוש נעשה בכסף. "השקענו בסורוקה את הסכום הגבוה ביותר שהקצבנו לאיזשהו בי"ח בארץ עבור בינוי ותשתיות", אמר ליצמן. "אם לא ייפתחו מיטות אני אקח אותן ואעביר לבי"ח אחר ", הוא איים.