קרן אייפקס רוכשת את השליטה ב"טן" לפי שווי של 166 מ' ש'

תרכוש 83% ממניות רשת תחנות הדלק ב-137 מיליון שקל ■ טן הייתה בבעלות אליעזר פישמן במשך שנים רבות, ועקב ההידרדרות שחלה בעסקיו בשנתיים האחרונות עברו מניות השליטה בחברה לבנק הפועלים

תחנה של טן / צילום: איל יצהר
תחנה של טן / צילום: איל יצהר

קרן אייפקס רוכשת את השליטה בחברת תחנות הדלק טן מידי בנק הפועלים, לו משועבדות 83% ממניות החברה, תמורת 137 מיליון שקל (המחיר משקף לחברה שווי של 166 מיליון שקל).

את רשת תחנות הדלק הקים איש העסקים אליעזר פישמן. בעקבות קריסתו העסקית של פישמן, מונו לפני כשלושה וחצי חודשים עורכי הדין פיני רובין וירון אלכאווי ממשרד גורניצקי ושות' ככונסי נכסים לעיקר ההחזקה של פישמן בטן, ומאז נכנס הליך מכירתה של החברה לקצב מזורז. הכונסים ערכו מכרז על מניות השליטה, שבמסגרתו הוגשו שלוש הצעות מצדם של קרן אייפקס, קרן סקיי ויונה אברך. היום נערכה ההתמחרות, ובסיומה הוכרזה אייפקס כרוכשת, במחיר נמוך משמעותית מזה שבו הוערכה טן בעבר ע"י בעליה.

טן, המנוהלת על ידי ערן וקנין, מחזיקה ב-56 תחנות דלק ו-20 חנויות נוחות, ונוסף על כך, היא פועלת בשיווק מוצרי דלק באופן ישיר ללקוחות מסחריים ועסקיים שונים מענפי התחבורה, הקבלנות והתעשייה, וכן מכירה לסיטונאים. החברה נמצאת כבר זמן רב על המדף, אבל אף אחת מהעסקות שעמדו על הפרק למכירתה, לפי שווי שנע סביב כ-250 מיליון שקל, לא נחתמו. בין המתעניינים בעבר ברכישה של טן, כשעוד היתה בשליטת פישמן, היו משפחת נוימן, בעלת קבוצת אלון הפועלת בתחום הרכב, ואלי אלעזרא, באמצעות קבוצת אלעזרא.

טן נסחרת בבורסה באמצעות שתי סדרות אג"ח בהיקף של 140 מיליון שקל, המדורגות BBB פלוס ונסחרות בתשואות של 3%-4%. בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2016 הכנסותיה של טן הצטמקו ב-15.5% ל-556 מיליון שקל, בהשפעת ירידת מחירי הנפט, אבל הרווח הגולמי שלה עלה ב-11% ל-141 מיליון שקל, בתמיכת עלייה בכמות הדלקים שנמכרו וצמצום הפסדי מלאי. שיפור זה סייע לרווח התפעולי של טן לתקופה זו לקפוץ ב-24.5% ל-33 מיליון שקל.

שביתה בחלק מתחנות טן

אתמול השביתו עובדי טן 15% מכלל תחנות הדלק שמפעילה הרשת ברחבי המדינה, והפגינו בקריאה להנהלת החברה לחתום עמם על הסכם קיבוצי ולהיטיב את תנאי העסקתם. פעולות המחאה של עובדי רשת תחנות הדלק נעשות על רקע הימשכות המשא ומתן המתקיים בינם לבין הנהלת החברה זה כשנה וחצי - משא ומתן שטרם הוביל להסכם קיבוצי, שיבטיח את עתידם התעסוקתי וישפר את תנאי העסקתם. זאת, על רקע העברת השליטה הצפויה בחברה. כ-550 עובדי טן התאגדו במסגרת ההסתדרות הכללית לפני כשנה וחצי.

המנכ"ל וקנין אמר ל"גלובס" כי תחנות הדלק שהושבתו על ידי העובדים, אוישו בידי עובדים אחרים ברשת: "זוהי פעולה נוספת מתוך סט של פעילויות שעושה ועד העובדים ברשת, שאין בהן כדי לקדם אותנו במסגרת המשא ומתן. נקבעה לנו ישיבת משא ומתן נוספת בשבוע הבא. מדובר בפעולות תמוהות, שכן חלק מהטענות של העובדים אינן נכונות. אנו שבים וקוראים לעובדים לשוב במהרה למשא ומתן. ערב העברת השליטה בחברה, מהלכים כאלה רק מזיקים למצב".

בסך הכל החזיק פישמן 92% ממניות טן, שכולן שועבדו לבנקים (עו"ד אסף אנגלרד מונה לכונס נכסים לנתח של 9% ממניות פישמן בטן, ששועבדו לבנק אגוד). בעקבות מינוי הכונסים, ביקש בית ההשקעות אקסלנס - בעל מניות מיעוט בטן, המחזיק ב-5% מהונה באמצעות קופות הגמל שלו - לממש אופציית מכירה (PUT) מול פישמן, שמצדו הודיע לאקסלנס כי לא יוכל לממש אופציה זו, "לאור התהליכים המתנהלים בבית המשפט".

אקסלנס, כמו גם בעלי השליטה הקודמים בו, רוני בירם וגיל דויטש, רכש ב-2006 נתחים ממניות טן לקראת הנפקתה בבורסה, ובמסגרת זו קיבלו הרוכשים אופציות למכור את החזקותיהם לפישמן (בהסכם שעודכן ב-2010). בירם ודויטש החליטו במאי האחרון למכור לפישמן את החזקותיהם בטן, 9% מההון בחלקים שווים, תמורת 26 מיליון שקל. זמן קצר לאחר מכן ביקש גם אקסלנס לממש את האופציה שבידיו, אך בקשתו לא נענתה.

טן

תחום פעילות: שיווק ומכירה של דלקים ומוצרים נלווים

מספר תחנות: 56

בעלי מניות: אייפקס - 83%, בנק אגוד - 9%, קופות אקסלנס - 5%, רונית אבן - 3%

שווי חברה בעסקה: 166 מיליון שקל

הכנסות: 556 מיליון שקל

רווח תפעולי: 33 מיליון שקל

רווח נקי: 20 מיליון שקל