קבצן הוא קבצן הוא קבצן

מה ההבדל בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ומשפחתו לבין קבצני הרחוב?

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

מה ההבדל בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ומשפחתו לבין קבצני הרחוב? המשותף ברור: אלה וגם אלה מושיטים ידם לקבל נדבות, לחיות על חשבון אחרים. אבל יש גם הבדל: הקבצנים "מוכרים" לעוברים ושבים את מסכנותם. דה פמיליה מרחוב בלפור מוכרת את ראש המדינה שלנו, את כבודו, את יושרו, את התואר ואת התפקיד שאנחנו נתנו לו. כלומר, הם מוכרים את כבודנו, יושרנו ואת תבונתנו, שבחרנו בו. אבל מעבר לכך, קבצן הוא קבצן הוא קבצן, בין שהוא עובד מהמדרכה ברחוב בלפור ובין שהוא עושה זאת מתוך הבית שאנחנו העמדנו לרשותו.

 

דרשוביץ שכח את ניקסון

ברוב תשוקתו לעזור לחברו נתניהו, הוכיח אתמול אלן דרשוביץ שגם עורך דין מבריק כמותו יכול להיכשל בלשונות כאחד הטוקבקיסטים הבורים. "לא הגיוני", אמר דרשוביץ, "שביבי הפליל את עצמו בשיחה שהוא עצמו הקליט. אף פעם לא היה דבר כזה". באמת, דרשוביץ? שכחת כבר את ריצ'רד ניקסון שאיבד את נשיאותו בגלל שיחות שהוא עצמו הקליט?

כל אנשי ליצמן

רייניץ, בבצ'יק וגרוטו - לא, אלה אינן דמויות ממחזה של חנוך לוין. אלה הגיבורים של כתבת תחקיר על אנשי שר הבריאות, יעקב ליצמן, ששודרה אמש (ב') בערוץ 2. אלה שלושה שעל-פי התחקיר עושים הרבה "מאנקי ביזנס" על חשבון בריאות האזרחים, כמו התגרנים של פעם בשוק הדולרים של רחוב לילנבלום. אסור לשכוח אותם גם בימים אלה של ביבי ושכמותו. אלה אזובי הקיר שספגו גיצים מהשלהבת שנפלה בארזים.

שרים אבלים על כורחם

קשה כמובן לשפוט שכול ועוד יותר אנשים שהשכול פגע בהם. ואולי במיוחד הורים שכולים, שהרי אין דבר נורא יותר מאשר לאבד ילד. ואני לא בא לשפוט, אלא לתהות. למה חשוב להורים של אנשי צבא שהלכו לעולמם שביום אבלם, ביום הזיכרון או ביום הקבורה יגיעו למקום שרים? או למעשה בכל יום אחר? למה נוכחותם של אלה חשובה או אפילו רצויה?

האם נוכחותו של שר מוסיפה כבוד לזכר המת? זה מה שנראה לי בלתי מובן. אם ראש הממשלה צריך לקבוע כללים כדי להבטיח השתתפות שר בימים כאלה - ברור שאותו שר עושה זאת לא בהכרח מרצון, אלא משום שהדבר נכפה עליו. האם נוכחות כזאת מכבדת את המת או את בני משפחתו?

מעבר לכך, אנחנו הרי יודעים מי הם השרים. לרובם אין כבוד ואין הדר, ואין צורך להמשיך למנות את שאר "מעלותיהם". בוודאי שאין בממשלה אנשים בעלי שיעור קומה שנוכחותם יכולה לכבד אחרים. אז בשביל מה? לא יותר מכובד אירוע של אנשים שרוצים להיות שם, ללא כאלה שהדבר נכפה עליהם?