חסכה מיליונים: הצלחה לסטארט-אפ הישראלי 3DSignals

החברה הישראלית חסכה לענקית האנרגיה האיטלקית מאות אלפי ואולי מיליוני יורו, בזכות זיהוי מוקדם של תקלה בטורבינה, באמצעות טכנולוגיית ניטור אקוסטית חדשנית

הסטארט-אפ הישראלי 3DSignals מדווח כי הטכנולוגיה שלו הובילה לחיסכון של בין מאות אלפי יורו ועד כמה מיליוני יורו, בעקבות זיהוי תקלה בתחנת כוח הידרו-אלקטרית של אנל (Enel) באזור הדולומיטים בצפון איטליה. 3DSignals, שהוקמה ב-2015, מספקת טכנולוגיה אקוסטית לניטור וזיהוי תקלות במיכון תעשייתי.

התקלה בתחנת הכוח של חטיבת האנרגיות המתחדשות של אנל (Enel Green Power) זוהתה לפני כחודש, שלושה שבועות בלבד לאחר התקנת המערכות של 3DSignals. על פי החברה, מדובר בתקלה בשסתום שמן, שזוהתה באמצעות הטכנולוגיה שלה בזמן הפעלה שגרתית של אחת הטורבינות בתחנה, בעוד שמערכות ניטור אחרות לא זיהו אותה. התיקון המוקדם של התקלה מנע השבתה ארוכה של הטורבינה ועלויות גבוהות.

3DSignals נוסדה על ידי אמנון שנפלד, המכהן כמנכ"ל, עופר אפיאס, עמית אשכנזי ויאיר לביא, וגייסה הון ראשוני של 3.5 מיליון דולר מקרן ההשקעות גרוב בראשות דב מורן, דור הנדסה, שלמה איליה וקבוצות משקיעים מסין, אוסטרליה ואירופה. המוצר של החברה מוטמע בכמה אתרים בישראל ובאירופה.

לדברי שנפלד, "שוק האנרגיה משקיע רבות בטכנולוגיות לניטור ציוד בשיטות מסורתיות כמו מדידת רעידות וטמפרטורה, אך הטכנולוגיות האלה לא תמיד מתריעות בזמן, ודוגמה לכך ראינו בתחנת דליה, ששתי הטורבינות שלה הושבתו בזמן האחרון בעלות של עשרות מיליוני שקלים. אירועים כאלה יש כל הזמן בארץ ובחו"ל.

"מה שאנחנו עושים זה לאפשר למהנדסים 'להקשיב' מרחוק למכונות שלהם, ולחזות תקלות באמצעות האות האקוסטי - כלומר הרעש - שהן מפיקות. אנחנו החברה הראשונה בעולם שמנתחת גלי קול באוויר בתחום האינטרנט התעשייתי של הדברים (Industrial Internet of Things), באמצעות חיישן אקוסטי קל להתקנה, שמאפשר ניטור תמידי של מכונה ללא צורך במגע בה. המערכת שלנו מדמה את נוכחותו של מכונאי מומחה קשוב ליד כל מכונה 24/7".

שנפלד מספר כי מאז הקמת החברה אספה המערכת שפיתחה כמויות גדולות של סיגנלים אקוסטיים של ציוד כבד. "על ידי שימוש באלגוריתמים של למידה עמוקה בענן, זיהינו בהצלחה חריגות שדווחו בזמן אמת וחסכנו ללקוחות מאות אלפי יורו תוך זמן קצר".