עולמות מקבילים: כך ייראה עולם העבודה בשנת 2022

מחקר של חברת PwC שרטט 3 כיווני התפתחות לעולם העבודה של העתיד: עולם כחול, עולם ירוק ועולם כתום

קריירה/ צילום: צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
קריירה/ צילום: צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

כשמשווים בין רשימות החברות במדד Fortune 500 על פני 60 שנה, מגלים שרק 61 מהחברות שרדו, כלומר 12%. חישבו על זה, כמעט תשע מתוך כל עשר מהחברות האמריקאיות הגדולות ביותר לפי הכנסה גולמית נעלמו לגמרי בתוך 60 שנה.

ב-2015 נולדה ל-Fortune רשימה חדשה, The Unicorn List - רשימת חברות הסטארט-אפ הפרטיות ששוויין מוערך במיליארד דולר ויותר. מדוע "חד קרן"? כי עד לא מזמן נחשבו חברות כאלה לחומר שממנו עשויים מיתוסים. היום הן כבר בכל מקום, והנתונים מחייבים לשאול איך ייראה "ארגון" בעולם החדש. זה היה גם נושא המחקר של חברת PwC, ששרטטה שלושה כיווני התפתחות לעולם העבודה של 2022: עולם כחול, עולם ירוק ועולם כתום.

העולם הכחול הוא זה המוכר לנו היום, שבו התאגיד הוא עדיין המלך. מדובר בקפיטליזם של ארגונים גדולים שממשיכים לצמוח, בעולם שבו הצרכן במרכז וקריירה מתנהלת על ידי טיפוס בסולם הארגוני. וכן, הכול מוכוון רווחים, צמיחה, הובלה בשוק ולטובת בעלי המניות. התחרות היא על קנה מידה, על הגודל המאפשר להתחרות על משאבים ואנשים. בעולם הכחול יש לחץ בלתי פוסק על ביצועים, לא רק במסגרת התחרות המסורתית אלא גם במסגרת תחרות מצד משתתפים הנכנסים לשוק עם מודלים חדשניים. הארגונים הכחולים הולכים אחרי הכסף, משקיעים בחדשנות ורוכשים חברות קטנות.

מבחינת העובדים, זהו עולם תעסוקה יציב יחסית. ארגונים כאלה מספקים חבילות שכר ותנאים טובים. התגמול מתבסס על ביצועים והאמון בין החברה לעובד מושתת על נהלים. החוזה עם העובד ברור: הוא נותן לחברה את זמנו, את ביצועיו ואולי אפילו חלק מחייו הפרטיים, ובתמורה הוא מקבל ביטחון תעסוקתי.

לפי המחקר של PwC, היציבות הזאת עדיין חשובה לרבים. 44% עדיין רואים בה הדבר החשוב ביותר, אבל השאלה אם היא תושג גם בעתיד מעבודה בחברה גדולה לאורך זמן עדיין פתוחה. זו שאלה מעניינת, אם ארגונים גדולים יוכלו ליהנות מהיתרונות המסורתיים שלהם ובמקביל להיות גמישים ולעמוד בקצב השינויים.

אפשרות אחת היא שארגונים גדולים ילמדו את הפיל לרקוד: לפי מחקר של חברת מקינזי, הפתרון לארגונים הגדולים יגיע מפלטפורמות דיגיטליות, שיארגנו מחדש את העובדים בלי צורך במנהל ובמחלקה. בעולם כזה, העובד יוכל לעבוד במקום הכי מתאים לארגון וליכולות שלו, והטכנולוגיה תוריד ממנו את הצורך לבצע את החלקים הרוטיניים יותר בעבודה. תחשבו על זה כעל סוג של "השכרה" - העובד משכיר את היכולות שלו למנהלי פרויקטים.

העולם השני ש-PwC מציינת במחקרה הוא העולם הירוק, זה של החברות שאכפת להן: עולם עבודה שמקיים עדיין את הארגונים הגדולים אבל שם במרכז את הקולקטיב ולא את הפרט. זהו עולם של ארגונים שמאמינים במחויבות חברתית ושואלים גם "איך" מרוויחים כסף ו"מדוע" אנחנו עושים מה שאנחנו עושים. לקוחות החברות הללו דורשים מהן רמה גבוהה של אתיקה ואחריות חברתית.

התחרות בעולם הירוק היא סביב מצפון חברתי. הוא שמחבר בין הלקוחות, העובדים וכל שרשרת בעלי העניין. לפי המחקר, 65% מהאנשים מסביב לעולם רוצים לעבוד בארגון שיש לו מצפון חברתי חזק. העולם הירוק של 2022 הוא בחלקו תגובה למשברים הפיננסיים והאתיים שנוצרו בארגונים מהעולם הכחול; תגובה לצורך של הציבור לראות שימוש אחר במשאבים, התייחסות אחרת לסביבה ולצרכים של קבוצות רחובות יותר. ארגוני העולם הירוק מתמודדים בדרכים חדשניות עם ה"איך" של עולם העבודה.

העולם האחרון ש-PwC מזהה הוא העולם הכתום, שבו קטן נחשב יפה וגדול נחשב רע לעסקים, לאנשים, לסביבה. בעולם הזה ארגונים מתפרקים לרשתות התמחות קטנות המשתפות פעולה ביניהן כדי להשפיע על הכלכלה העולמית. המטרה היא למקסם גמישות, המאפשרת מצד אחד לעובדים לנהל כמה קריירות במקביל ומצד אחר לארגונים לקבל גישה ליכולות אד-הוק, בהתאם לצורך. במחקר החברה, 29% מהמשתתפים אמרו שההזדמנות לשלוט בקריירה שלהם, באופן שבו הם עובדים, זה הדבר החשוב להם ביותר בעבודה.

בעולם הכתום של PwC, הנתמך בידי טכנולוגיה ורשתות חברתיות, ארגונים מתפרקים לרשתות אוטונומיות עם קשרים חלשים, שרובן מתמחות בעולמות מסוימים. הרשתות מחליפות את היחסים הקיימים בתוך הארגונים הגדולים ומאפשרות גמישות והתמחות רבות יותר. העולם הזה מניח שעסקים גדולים יאוגפו על ידי יזמות וחדשנות. הארגונים שלו מורכבים מקבוצה קטנה של אנשים שמייצגת את הרעיון שבבסיס החברה וכל שאר העובדים נכנסים ויוצאים על בסיס פרויקטלי זמני, כי ההצלחה של העולם הכתום תלויה ביעילות ובגמישות, במודלי תעסוקה רזים, שותפיויות רבות ועלויות קבועות מעטות. העובדים בעולם הזה רואים את עצמם כשייכים לקהילות מקצועיות ופחות כעובדים של חברה זו או אחרת. PwC מצאה ש-2 מתוך כל 5 עובדים מאמינים שעבודה שכירה כפי שאנו מכירים אותה היום לא תתקיים בעתיד ובמקומה העובדים יחזיקו במותג אישי וימכרו את היכולות שלהם למי שצריך אותם.

העיתונאי האמריקאי ג'ף ג'רוויס מכנה את ארגוני העולם הכתום חברות Pop-Up זמניות. לדבריו, הארגון שאנחנו מכירים יוחלף במערכת תשתית שתאפשר יזמות בעלויות נמוכות ורשתות שיחברו על פי הצורך בין היזמויות האלה, עד שיגיעו למסה קריטית - מסה שבעבר נוצרה על ידי הארגונים הגדולים.

אז מה היה לנו? עולם שמגביר כל הזמן את הקצב, שמקשה להניח הנחות ולתכנן תוכניות, ומכניס את כולנו, אנשים וארגונים כאחד, למצב תמידי של הפתעה. בעולם כזה צריך לשאול אם הארגון שהכרנו יצליח לייצר את מה שנדרש במערכת הכלכלית של העולם החדש. תהיה התשובה אשר תהיה, סביר להניח שארגונים יהיו רק חלק מהקריירה שלנו. ובין שנעבוד בתאגיד הכחול ובין שאנחנו בתאגיד הירוק או בכלל בעולם הכתום הרשתי - הקריירה שלנו כנראה תהיה ארוכה מחיי הארגון שאליו אנחנו משתייכים כיום. לכן היציבות התעסוקתית שלנו תלויה בנו, ובנו בלבד.

הכותבת היא דירקטור משאבי אנוש באינטל העולמית ובעלת הבלוג "על עבודה וקריירה באמצע החיים", www.niritcohen.com

עולמות מקבילים
 עולמות מקבילים