כרמל אולפינים: צפוי מחסור בגז לבישול וחימום

בעקבות שיפוצים במפעלי החברה צפוי מחסור בגז לחימום ובישול ■ כרמל אולפינים לא תצליח לספק את מלוא הביקושים בשיא הביקושים לגז מסוג זבה

בתי הזיקוק בחיפה. משתלם כלכלית לשמור על הסביבה / צילום: תמר מצפי
בתי הזיקוק בחיפה. משתלם כלכלית לשמור על הסביבה / צילום: תמר מצפי

החורף הזה עלול להיות קר במיוחד לדיירי בניינים המחוממים באמצעות גפ"מ. ל"גלובס" נודע כי עקב שיפוצים שמבצעת בזן  במפעל כרמל אולפינים במפרץ חיפה בינואר-פברואר, צפוי מחסור משמעותי בגפ"מ במשק, בדיוק בעונה שבה צריכת הגפ"מ מזנקת לשיא של 55 אלף טון בחודש, לעומת כ-30 אלף בקיץ. בשל המחסור צפוי שלקוחות גדולים לא יקבלו את כל הכמויות שיבקשו, ולקוחות ביתיים עשויים לא לקבל גז בכלל ולהיוותר ללא גז בישול.

הגפ"מ הישראלי מיוצר בעיקר במתחם בתי הזיקוק בחיפה, כתוצר לוואי של הפקת פולימרים לתעשיית הפלסטיקה. בתי הזיקוק מפיקים בשגרה כ-24 אלף טון גפ"מ בחודש, וכמות זאת צפויה לרדת ב-10,000 טון בחודש בינואר-פברואר. השיפוץ בכרמל אולפינים נערך כתוצאה מהשימוע שערך המשרד להגנת הסביבה לבז"ן לפני שבועות ספורים, על זיהומים חריגים חוזרים ונשנים במפעל, ובהמשך לאיומים של עיריית חיפה לשלול למפעל את רישיון העסק.

לצד הייצור בבתי הזיקוק בחיפה מיוצרת כמות קטנה של 6,000 טון גפ"מ בחודש בבתי הזיקוק באשדוד, ושאר הכמות מגיעה במכליות של 3,000-6,000 טון לנמל הפתוח באשקלון - כמות שמגיעה בשיא החורף לעד ממחצית הכמות הארצית. עם זאת, ככל שיגדלו ימי הסערה עד סוף פברואר, יגדל הסיכון שכמות האוניות שתוכל לפרוק סחורה בישראל תהיה קטנה מכדי לספק את הצרכים וייגרם מחסור.

בכל הנוגע לאכסון גפ"מ יש למשק הישראלי רזרבה של 9,000 טון בלבד במתחם קאצ"א באשקלון. בממשלה מקווים כי ניתן יהיה להשתמש ברזרבה כדי לווסת את הביקושים בצורה טובה, ובין לבין למלא אותה בגפ"מ מיובא. במשרד האנרגיה אומרים כי המשרד עוקב אחר הערכות ספקי הגז, והנחה את מתקן הייבוא היחיד בישראל לגפ"מ לסייע ככל הניתן.

בשיחה עם "גלובס" אמר בכיר במשק האנרגיה, כי התלות ברזרבה בקאצ"א תגרום לעומס, שיביא לכך שנהגי מכליות לחלוקת גפ"מ ימתינו במקום ארבע שעות ואף יותר להעמסה. במצב כזה הנהגים עלולים לא להספיק לחלק גז בצפון הארץ ובמקומות רחוקים אחרים, בגלל המגבלה של עד 12 שעות נהיגה ביממה.

מבזן נמסר: "קבוצת בזן מבצעת אחת לכמה שנים שיפוצים מתוכננים ויזומים במתקניה, בין היתר על מנת להגביר את אמינותם ולשפר את פעילותם הסביבתית בהתאם לתקנים המחמירים ביותר. כל הגורמים הרלוונטים במשק האנרגיה מיודעים על מנת שיערכו בהתאם".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "בית זיקוק במדינת ישראל ובעולם צריך לדעת לעשות שני דברים בו זמנית: לספק אספקת דלק סבירה וכן לשמור על בריאותם של התושבים הנמצאים סמוך לו. המשרד להגנת הסביבה אינו מתכוון להתפשר בדרישה זו. 

"נראה שבתי הזיקוק מצאו טקטיקה חדשה להילחם בדרישות המשרד להגנת הסביבה להפחתת זיהום ומהפיקוח ההדוק של המשרד, באמצעות הקשירה בין פעולות אלה למחסור בגפ"מ - חיבור שהוא תמוה במקרה הטוב.

"משונה מאוד שבמצב כזה, בו המשק לטענתם יכול להיפגע מבעיות באספקה, בתי הזיקוק, שמפקחי המשרד נמצאים אצלם באופן שוטף, לא חשבו שנכון לפנות למשרד להגנת הסביבה, ולהציג בפניו את הבעייתיות לכאורה ולגבות אותה בעובדות והנמקות. ועל כן, נדמה כי לא עומד הרבה מאחורי הכרזות אלה של בתי הזיקוק .

"נדגיש, כי במסגרת התוכנית הלאומית להפחתת זיהום אוויר במפרץ חיפה, המשרד הוציא לאחרונה היתר עם דרישות משמעותיות לפעולות להפחתת זיהום. דרישות אלה ידועות מראש ונותנות למפעל זמן להיערך מבלי לפגוע בעבודתו הסדירה".