המשטרה: נחשפה כנופייה מהצפון שנתנה שירותי פרוטקשן

בחשיפה לקחה חלק רשות המסים ■ חברי הכנופייה, ובראשם שני תושבי טובא זנגרייה, חשודים כי הטילו במשך שנים את אימתם על אזור הצפון וסחטו סכומי כסף גדולים מבעלי עסקים כ"דמי שמירה"

ניידת משטרה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
ניידת משטרה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הטלת אימה, דרישת תשלום בהיקף אלפי עד עשרות אלפי שקלים עבור "שירותי שמירה" וגרימת נזקים כלכליים בשווי מאות אלפי שקלים למי שמסרב לשלם - כך פועלת תעשיית ה"פרוטקשן" בארץ, כפי שנחשף הבוקר (ב') במסגרת חשיפת כנופייה שפעלה באזור הצפון.

מקץ פעילות סמויה של מספר חודשים, משטרת ישראל, בשיתוף-פעולה עם רשות המסים, חשפו ועצרו הבוקר חברי כנופייה שהטילה במשך שנים לכאורה את אימתה על כל אזור הצפון, וסחטה, על-פי החשד, סכומי כסף גדולים תמורת שירותי "שמירה" - "פרוטקשן" - מבעלי עסקים.

על-פי החשד, חברי הכנופייה היו גורמים נזקים כלכליים כבדים לבעלי העסקים שבחרו לא לשלם.

החקירה עברה לשלב הגלוי לפנות בוקר, אז, בהינתן אות, פשטו מאות שוטרי משטרת ישראל וביניהם לוחמי יחידות מיוחדות, בלשי ימ"ר צפון, חוקרי מכס ומע"מ חיפה והצפון, חוקרי יחידת יהלום, מבקרי משרד מע"מ בטבריה וגופי אכיפה נוספים - על הכפר טובא זנגרייה, שם פעלה הכנופייה. פעילות יחידות רשות המסים התמקדה בחשד להפצת חשבוניות פיקטיביות והלבנת הון שבוצעו לכאורה על-ידי חבריי הכנופייה.

במהלך הפשיטה נעצרו 27 חשודים, נתפסו 10 כלי רכב, ביניהם רכבי יוקרה, נתפסו כספים במזומן בסכום של מיליוני שקלים, וכן נתפס רכוש בשווי של מיליוני שקלים - אשר בתום ההליך המשפטי בכוונת המשטרה לבקש את חילוטם.

שני החשודים העיקריים בפרשה - האחד בן 45 והשני בן 35 - מתגוררים בבתי פאר בכפר טובא זנגרייה ומנהלים אורח חיים ראוותני.

במהלך החקירה גם אותרו עד כה 87 קורבנות שהסכימו להגיש תלונה בגין הסחיטה ו"דמי השמירה" שנכפו עליהם.

"דמי שמירה"

לפי החשד, במשך שנים עסקו חברי הכנופייה שנעצרו בסחיטה של חקלאים, בעלי עסקים וקבלנים שהגיעו לבצע עבודות עפר או לפתוח בתי עסק באזור הצפון. מהחקירה עד כה עלה כי הכנופייה נהגה לדרוש תשלום עבור "דמי שמירה" למטעים, למאגרי מים, לציוד מכני כבד או לאתרי עבודות עפר; ובמקרה שהבעלים היה מסרב, היו "נגרמים" לו נזקים בשווי של מאות אלפי שקלים, ובין היתר נזקים לתוצרת החקלאית, ציוד חקלאות, לציוד המכני הכבד או לבית העסק עצמו.

מהחקירה עלה עוד כי במהלך השנים הכנופייה הטילה אימתה על קבלנים מאזורים שונים בארץ, ששילמו לחברי הכנופייה "דמי שמירה". חלק מהקבלנים העידו כי ראו זאת כבר "כחלק מהסידורים" שעליהם לבצע לפני עליית כלי העבודה לשטח אתר העבודה. מהחקירה עלה כי שמה של הכנופיה עורר פחד בכל אזור הצפון, כך שבפועל היא לא נזקקה להציב שומר באתרי הבניה או בתי העסק שנפתחו.

וכך עבדה השיטה, על-פי החשד: חברי הכנופייה היו דורשים תשלום חודשי, שנע בין 2,000-5,000 שקל, ולאחר קבלת התשלום הראשון "נציגי" חברת "השמירה" הדביקו מדבקה הנושאת את לוגו חברת השמירה במקום העסק או העבודות; הלוגו סימל כי המקום "מאובטח" על-ידי הכנופיה מטובא זנגרייה, למרות שבפועל לא הוצב מאבטח במקום.