טמפו מגדילה את חלקה באדיר סחר תמורת 9.5 מיליון שקל

חברת המשקאות החליטה לממש את האופציה מלפני שנה, אז רכשה 30% ממניות יבואנית ומשווקת המשקאות הקלים תמורת כ-13 מיליון שקל ■ כעת מחזיקה טמפו ב-50% ממניות החברה

Guarana, ג'ומקס ואיילנד, מותגי אדיר / צילום: אתר החברה
Guarana, ג'ומקס ואיילנד, מותגי אדיר / צילום: אתר החברה

אחרי שחברת המשקאות טמפו נהנתה בשנה החולפת משיפור בתוצאותיה, שנתמך בין היתר גם מרכישת 30% מחברת אדיר סחר, המייבאת משקאות מאירופה, טמפו החליטה לממש את האופציה שהייתה לה להגדיל את חלקה באדיר ולרכוש 20% נוספים מהחברה תמורת כ-9.5 מיליון שקל - עסקה המשקפת לאדיר שווי של קרוב ל-50 מיליון שקל.

אדיר עוסקת ביבוא ושיווק משקאות קלים ומיצים ייחודיים (Sappe, Jumex, Guarana ואחרים), משקאות תה קר תחת המותג אריזונה (Arizona), משקאות קולה תחת המותג ד"ר פפר (Dr. Pepper) ומשקאות קפה קר בפחיות.

ככל הידוע, יתרת מניותיה נמצאות בידי אריה ואורית אברמוביץ, יורם ודוד לוסטיגר, יניב דיין ואביגדור רשף.

לפני שנה השלימה טמפו את כניסתה הראשונה למעורבות בפעילות אדיר, במסגרתה השקיעה כ-13 מיליון שקל תמורת 30% מהמניות וכן עבור זכויות לשמש כמפיצה הבלעדית של מוצרי אדיר בישראל וברשות הפלסטינית לתקופה של 3.5 שנים. עוד קבע אז ההסכם בין הצדדים כי טמפו תספק לאדיר שירותים לוגיסטיים הכרוכים בהפצת המוצרים, וכן ניתנה לטמפו האופציה להגדיל את חלקה באדיר לתקופה של 3 שנים.

כעת מעדכנת טמפו כי במסגרת מימוש האופציה תקופת הסכם ההפצה בין הצדדים הוארך ב-3.5 שנים נוספות.

מובילה את הצמיחה בטמפו

כאמור, רכישת אדיר אשתקד ככל הנראה הוכיחה את עצמה, וטמפו - שהציגה בדוחותיה האחרונים שפורסמו לתשעת החודשים הראשונים של 2016 זינוק של כ-25% במכירות מגזר המשקאות הלא אלכוהוליים שלה שהגיעו ל-472 מיליון שקל - מייחסת חלק ניכר מהצמיחה להפצת מוצרי אדיר.

עוד מציינת טמפו בעניינה של אדיר כי הרכישה נעשתה כחלק מאסטרטגיית החברה להרחיב את סל המוצרים שלה.

טמפו, שבשליטת היו"ר והמנכ"ל ז'ק בר ויצרנית הבירה ההולנדית היינקן, מייבאת, משווקת ומפיצה משקאות שונים ב-3 מגזרים: משקאות קלים, ובהם פפסי, ג'אמפ, סיידר הגליל וסן בנדטו; משקאות אלכוהוליים, ובהם בירה היינקן; ופעילות יקב ברקן, המציע את יינות "ברקן" ו"סגל".

החברה נסחרת בבורסה בתל-אביב באמצעות שתי סדרות אג"ח, בהיקף של 150 מיליון שקל, ובתשואות של עד 2.5%.

התרומה של אדיר היא חלק מהמגמה החיובית ממנה נהנית טמפו כבר תקופה לא קצרה, שסיכמה את תשעת החודשים הראשונים של 2016 עם צמיחה של 12% בהכנסותיה, שהצטברו ל-981 מיליון שקל, וזינוק של 32% ברווחיה לתקופה זו, שהצטברו ל-84 מיליון שקל.

בפילוח התוצאות למגזרים, שיפור מתון הרבה יותר נרשם בפעילות המשקאות האלכוהוליים שלה, שם המכירות עלו ב-4% בתשעת החודשים הראשונים של 2016 ל-371 מיליון שקל, ואילו לעומת זאת פעילות יקב ברקן הייתה במגמה שלילית, עם ירידה של 4% במכירות שעמדו על 138 מיליון שקל.

גם המתחרה צומחת

פריחה בפעילות ייצור ושיווק המשקאות הקלים בישראל מציגה גם המתחרה הבורסאית של טמפו - חברת קרור החזקות, בעלת השליטה בחברת יפאורה, שסיכמה את תשעת החודשים של 2016 עם עלייה של 6.5% בהכנסות ל-752 מיליון שקל ונהנתה משיפור שיעורי הרווח שבאו לידי ביטוי בקפיצה של 39% ברווחיה שהגיעו ל-76 מיליון שקל.

על רקע הפעילות הצומחת, בתחילת השבוע הדביקה קבוצת כלל תעשיות (כת"ש) של לן בלווטניק, המחזיקה ב-30.5% ממניות יפאורה, תג מחיר מרשים של 1.6 מיליארד שקל לחברה, כשחתמה על הסכם למכירת 14% ממניותיה לצד שלישי תמורת 223 מיליון שקל.

הסכם המכירה של כת"ש כולל גם אופציה למכירת יתרת החזקותיה, ובהתאם לתנאי ההסכם בינה לבין קרור, זו האחרונה תידרש בתוך זמן קצר (עד ה-5 בפברואר) להחליט אם להיכנס לנעלי הרוכש.