מיני-מבחן: סוזוקי איגניס - רכב פנאי עירוני עם מחיר ידידותי

אל מבול רכבי הפנאי והשטח שמציפים את הכבישים, מצטרף סוזוקי אחד נוסף קטן, מרווח, מעוצב ועם אופי ייחודי

שנים ארוכות חלפו מאז נמכרה בישראל מכונית שנשאה את השם סוזוקי איגניס. באותם ימים מילאו רכבי SUV ענקיים את כבישי הארץ, והאיגניס בגרסת הנעה כפולה שנמכרה כאן הייתה קצת תלושה מהקונטקסט. במידה רבה, מתברר בדיעבד, היא הקדימה את זמנה. כיום, כאשר מכוניות מיני ורכבי קומפקט SUV הם להיט בשוק הרכב החדש, המכוניות ששרדו מבוקשות בשוק היד השנייה ומחליפות ידיים תמורת הרבה מעל למחירון.

עשר שנים מאוחר יותר סוזוקי איגניס חוזרת לאותה המשבצת של סגמנט A/B הבסיסי, עם רכב פנאי חדש ועליז למראה. זהו רכב קומפקטי עם אורך של 3.7 מ' ורוחב של 1.66 מ' אבל גובה נכבד לקבוצה - כ-1.6 מ' מהבסיס עד לגג - ומרווח גחון מבטיח של 18 ס"מ. העיצוב צעיר ותוסס ומכיל לא מעט אלמנטים מוכרים מדגמי סוזוקי מהעבר וההווה.

חדי עין יבחינו בעיצוב ירכתיים וקורה אחורית בהשראת סוזוקי CERVO ההיסטורית, מכסה מנוע שמזכיר את הגרנד ויטארה, קורה A ושמשה קדמית זקופה וקמורה כמו בסוויפט ועוד. אבל הסך הכל משדר את שמחת החיים שהיינו מצפים לה מרכב פנאי זעיר. הוסיפו לכך 14 גוני צבע אפשריים וחמישה שילובים שונים של צבעי גוף וגג, וקיבלתם פוטנציאל לסמל אופנה בתקציב מוגבל.

גם תא הנהג והנוסעים ממשיך את הקו ה"חמוד", עם עמדת פיקוד אופקית ומינימליסטית, שמעצימה את תחושת המרחב ברכב הקטן. בניגוד לאופנת המראה האורגני המשולב, צבירי התפעול והשליטה מופרדים זה מזה, ולוח המחוונים, מסך המגע ומתגי בקרת האקלים נמצאים כל אחד באזור משלו.

מרחב הפנים מרשים לרכב כה קטן ומתוכנן בקפידה, עם תקרה אופקית שנמתחת הרחק לאחור כדי לפנות מקום לראש של מבוגר במושב האחורי. המושבים הקדמיים מרווחים למדי ומספקים תמיכה סבירה לגוף ותא המטען יכול להכיל 267 ליטר - הרבה מעל הממוצע בפלח ה"מיני".

בחו"ל מוצע הרכב עם חבילת בטיחות מתקדמת כאופציה, ולאור שדרוג הבטיחות שהיא מביאה עמה (משלושה כוכבי NCAP לחמישה), יש להניח שהיא תהיה תקנית בישראל.

 

מבין מערכות ההנעה דגמנו בהשקה מערכת אחת, שלא תהיה רלוונטית לשוק הישראלי בשלב הראשון. מדובר בשילוב בין מנוע 1.2 ליטר מהדור החדש של סוזוקי, בהספק 88 כ"ס, לבין יחידה היברידית "מתונה" שעיקר תפקידה הוא לסייע בפקקים ובעיר וכמובן בהצגת נתוני פליטה/חיסכון משופרים. המערכת ההיברידית מוסיפה 6.2 ק"ג בלבד למנוע (מתנע/גנרטור מיוחדים סוללת ליתיום).

רכבי ההשקה צוידו בהנעה קדמית ובתיבה ידנית עם חמישה הילוכים, אבל לישראל תגיע גם תיבת הילוכים אוטומטית רציפה. יש במבחר אפילו גרסת הנעה כפולה קטנה וקשוחה, שכוללת דיפרנציאל ננעל, סרן אחורי חי קטן ומתלים, שמכוילים בצורה נוקשה יותר.

על הכביש מורגשת התרומה של המנוע החשמלי הקטן, עם דחיפה נוספת בתחילת הנסיעה ובהאצות ביניים. נוחות הנסיעה טובה למדי בכל מהירויות הנסיעה הטיפוסיות, אם כי גרסת ההנעה הקדמית מרגישה קטנה ומבודדת יותר. בעיר מפגינה המכונית זריזות יוצאת דופן עם היגוי מהיר, קוטר סיבוב מינימלי ויכולת להשתחל ברווחים בתוך התנועה כמו מיטב מכוניות המיני של אירופה.

המשקל העצמי הוא משקל זבוב - כ-850 קילו בממוצע, לפי הגרסה - והגרסה האוטומטית מאיצה ל-100 קמ"ש ב-12.2 שניות ומחזירה צריכה ממוצעת מוצהרת שנעה סביבות 22 קילומטר לליטר.

היה ניתן לברך על מערכת בלמים יותר נמרצת מהשילוב של דיסק/תוף, וגם תא הנוסעים מעט ספרטני. אבל אפשר לסמוך על השרידות והעמידות של סוזוקי, וברמת המחיר הצפויה - שתנוע סביב כ-85 אלף שקל - היא בהחלט מביאה בשורה לפלח המיני: רכב פנאי עירוני, עם אופי ייחודי, מנוע חסכוני ומוניטין יפני מוכח.

**הכותב היה אורח סוזוקי בספרד