אוביד בראשות ג'רמי לוין חתמה על חוזה מסחור עם טקדה

חברת אוביד (Ovid) האמריקאית מתמחה במחלות נוירולוגיות נדירות של ילדים ■  במסגרת ההסכם עם טקדה, אוביד תקבל לידיה את המוצר שפותח במקור במעבדות טקדה ותמשיך לפתח אותו אצלה, תוך תמיכה ממומחי טקדה

ג'רמי לוין / צילום: תמר מצפי
ג'רמי לוין / צילום: תמר מצפי

חברת אוביד (Ovid) האמריקאית המנוהלת על ידי מנכ"ל ישראלי, ירון וורבר והיו"ר שלה הוא ד"ר ג'רמי לוין, מנכ"ל טבע לשעבר, הודיעה על חתימת הסכם מסחור שני מול חברת ענק. אוביד היא חברה המתמחה במחלות נוירולוגיות נדירות של ילדים, ולה מודל עסקי מיוחד. בעוד רוב חברות הביומד הקטנות יחסית מפתחות מוצרים משלב הגילוי עד שלב הניסויים הקליניים, אז הן ממסחרות אותן לחברות גדולות, הרי שאוביד פועלת הפוך. היא רוכשת מוצרים שפותחו על ידי החברות הגדולות, מפתחת אותם עד שלב השיווק ואז ממסחרת אותם בשותפות עם החברה הגדולה.

העסקה הראשונה נחתמה מול חברת לונדבק, למוצר בתחום תסמונת אלנגלמן ותסמונת האיקס השביר. מוצר זה כבר נמצא בשלב השני של הניסויים הקליניים (שלב היעילות הראשונית). העסקה הנוכחית נחתמה עם טקדה היפנית, עבור אפילפסיה גנטית אצל ילדים, שאינה מגיבה לטיפולים קיימים. המוצר נמצא בשלב הראשון (בטיחות) של הניסויים הקליניים.

במסגרת העסקה אוביד תקבל לידיה את המוצר שפותח במקור במעבדות טקדה ותמשיך לפתח אותו אצלה, תוך תמיכה ממומחי טקדה, כאשר שתי החברות משתתפות במימון המוצר שווה בשווה. טקדה תקבל מניות אוביד בשיעור שלא פורסם, ותהיה זכאית לתשלומים מאוביד, ככל שהמוצר יתקדם בתהליך הפיתוח. אם וכאשר יאושר המוצר לשיווק, טקדה תהיה אחראית על שיווקו באסיה ואילו אוביד תשווקו בארה"ב, קנדה אירופה וישראל. שווי השוק של טקדה הוא 32 מיליארד דולר.

לוין: "הבחירה להשאיר בידינו את השוק הישראלי נבעה מחיבור שלי לישראל וההתייחסות שלי אליה לא רק כעוד שוק קטן. חברות גדולות לא מבינות את השוק הזה כמונו. חשוב לי לעזור לילדים הישראלים שסובלים מן המחלות הללו. הבטחתי לעצמי שכל חברה שאהיה מעורב בה באופן משמעותי, תהיה פעילה בישראל". צוות אוביד גם יגיע לישראל בקרוב כדי לנהל אתר ניסוי קליני בארץ עבור המוצר שנרכש מלונדבק.

לאחרונה גייסה אוביד 75 מיליון דולר מקרנות פרייבט אקוויטי מובילות כגון פידליטי, קוון פרייבט אינווסטמנטס וקרן ההון סיכון של חברת סאנופי. כמו כן השקיעו בחברה קרנות המשקיעות בדרך כלל בחברות ביג פארמה.

לוין: "נדרשה לנו שנה כדי להגיע לעסקה הנכונה בין החברות. טקדה, כמו לונדבק, מעריכה את ההתמחות הייחודית שפיתחנו במחלות נדירות של המוח אצל ילדים. בנינו צוות של שתי החברות שמטרתו לפעול כצוות אחד".

לרוב, בשלב הזה של פיתוח המוצר, החברה הגדולה "מלאימה" אותו והחברה הקטנה סיימה את תפקידה.

לוין: "וזו אכן בעיה משמעותית בתחום פיתוח התרופות. כשהמוצר עובר לחברה הגדולה, מאבדים את הידע הייחודי של החברה הקטנה, והמוצרים גם נעלמים בצנרת הפיתוח של החברות הגדולות, משום שאין מי שדוחף אותם הלאה או נותן להם תעדוף. אצלנו, הצוות של אוביד שיש לו תשוקה לנושא, מעורב בכל שלבי הפיתוח יחד עם הצוות של טקדה, וכל אחד יודע מה השני עושה".