שופרסל חונכת מרלו"ג חדש בשוהם בהשקעה של 420 מיליון שקל

המרכז החדש יחליף כמה מרכזים לוגיסטיים שייסגרו וירכז את הפעילות באמצעות 450 עובדים ובאמצעים טכנולוגיים מתקדמים ■ מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן: "המחאה החברתית ב-2011 הייתה טלטלה רצינית"

שופרסל חנכה מרכז לוגיסטי חדש בשוהם בנוכחות מר אדוארדו אלשטיין, יו"ר קבוצת IDB / צילום: אביב חופי
שופרסל חנכה מרכז לוגיסטי חדש בשוהם בנוכחות מר אדוארדו אלשטיין, יו"ר קבוצת IDB / צילום: אביב חופי

בהשקעה של 420 מיליון שקל חנכה היום (ב') שופרסל מרלו"ג (מרכז לוגיסטי) חדש בשוהם בתום הקמה שנמשכה מספר שנים.

המרכז, המשתרע על שטח של 51 אלף מ"ר, מתוכם 37 אלף מ"ר בנוי, ישמש לריכוז ולהפצת סחורה בטמפרטורה מבוקרת (פירות וירקות, מזון קפוא, מוצרי חלב, בשר, סלטים ועוד).

המרכז החדש יחליף כמה מרכזים לוגיסטיים שהרשת סוגרת, והוא מרכז את הפעילות באמצעות כ-450 עובדים המועסקים במרכז ובאמצעים טכנולוגיים מתקדמים, הכוללים לדוגמה רובוטים למיון פירות וירקות המגיעים מהחקלאים. מיון זה נעשה באמצעות ארגזי פלסטיק המחליפים את ארגזי הקרטון הנפוצים בענף החקלאות, כאשר שופרסל הצטיידה בכמיליון ארגזים - אלה עוברים לחקלאים שמעמיסים בתוכם את הסחורה, משם היא עוברת למרכז ההפצה ולסניפים, ובמעגליות חוזרים הארגזים הריקים להליך של שטיפה - מה שפחות מקובל במחוזות ארצנו.

היקף הפעילות הלוגיסטית במרלו"ג עומדת על כ-40 מיליון קרטונים בשנה, והתעבורה היומית במרלו"ג יכולה לכלול כ-450 משאיות.

הסחורה שממוינת במרלו"ג ברמה של סניפים משונעת משם בטווח של עד יממה, כאשר המרכז פעיל 24 שעות ביממה, למעט ביום שבת.

לשופרסל יש כיום פריסה ארצית של 271 סניפים לצד מכירות אונליין באמצעות אתר הרשת, החזק בתחום המכירות המקוונות, ואשר היקף הפעילות שלו עומד על 10% ממכירות הרשת - מספר גבוה בקנה-מידה עולמי המשקף גידול דרמטי. 

"המחאה החברתית הייתה טלטלה רצינית"

מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן, התייחס היום בהשקה - שכללה בכירים רבים מתעשיית המזון בישראל ובכירים מאי.די.בי - לרפורמה שעברה הרשת ולשינויים שהיא נדרשה אליהם, כשהוא מציין שתי נקודות עיקריות כנקודות מפנה עבור שופרסל: הראשונה היא המשבר הכלכלי העולמי ב-2008, והשנייה היא המחאה החברתית של קיץ 2011, "שחלק מהשחקנים שיושבים פה היום יחד עם שופרסל - חלקם חטפו מכה קטנה בכנף, ואחרים חטפו מכה משמעותית".

לדברי אברכהן, "המחאה היא אירוע שהביא לטלטלה, כשאחד המקטעים שהיא חלחלה אליו עד הקצה היה מקטע המזון בתעשייה, בקמעונאות וברשתות. זו הייתה טלטלה רצינית מאוד. היו שהגדירו את התקופה כמסוכנת לרשתות הקמעונאות הוותיקות, והיו גם שהספידו אותנו. מכאן שהאתגר היה גדול.

"התכנסנו ימים כלילות לשאול את עצמנו מה צריך לעשות ברגעים הקשים האלה, משום שלא דובר על בעיות של מקצוענות או תזרים, אלא על מצב של שינוי שוק, וחשבנו אילו שינויים עלינו לחולל על-מנת לשרוד, להתייצב, לצמוח ולהמשיך להוביל את השוק. גם לא היו יותר מדי אוהדים באותה תקופה לשופרסל.

"בתחילת 2012 קיבלנו סדרה של החלטות, שהמטרה שלה הייתה לעצור את הסחף ולייצר לאורך זמן צמיחה; מצד אחד, התאמנו את החברה לתחרות הסביבתית החדשה שלה ולקמעונאים חדשים ששינו את המיצוב מרשת לוקלית לארצית, והיינו צריכים לעשות התאמות בעולם המחירים. שופרסל נתנה דוגמה למופת איך מתייעלים ונפרדים מאנשים כדי לשמור פרנסה לאלפים אחרים. סגרנו חנויות בגאווה רבה, פתחנו הסכמי שכירויות ישנים, ולמרות כל זה היינו צריך לשאול מה יניע את הצמיחה". 

"המותג הפרטי לא מאיים על אף אחד"

לדבריו, "לנו אין דבר וחצי דבר כנגד ספק זה או אחר. ספקים צריכים להרוויח טוב, חקלאים חייבים להרוויח טוב, אבל זה צריך להתקיים בשני תנאים פשוטים וקטנים: שציבור הלקוחות לא יכעס עלינו, ושאנחנו נרוויח. שיתוף-הפעולה, לשמחתי הרבה, נפל על אוזן קשובה. אנחנו פה ונהיה פה עוד הרבה שנים ונוביל את השוק עוד הרבה שנים". 

בהתייחס להצלחת המותג הפרטי אמר אברכהן כי אין רשת קמעונאות עולמית שלא מחזיקה במותג פרטי חזק. לדבריו, "המותג הפרטי לא מאיים על אף אחד, אלא הוא כלי נוסף שמאפשר לנו לשמור על קשר עם הלקוח ולטפל ברווחיות שלנו. זה לא צריך להפריע לאף אחד, אלא זה צריך לדרבן את כולנו לשתף פעולה". 

בהתייחס לגידול העצום במכירות האונליין אמר אברכהן כי מדובר ב"סנונית לפרויקט של הקמת מערך אוטומטי לעולם האונליין. שופרסל היא חברה שחשבה ומשקיעה במנועי צמיחה. אין רשת גדולה שמכבדת את עצמה שאין לה מרכזים משלה שלא מפיצה 70%, 80% ו-90% מהמוצרים לחנויות בעצמה, ולכן עבורנו זה רגע מכונן", אמר בהתייחס לפתיחת המרלו"ג. 

"החלטות לצמיחה בזמנים קשים" 

יו"ר אי.די.בי, אדוארדו אלשטיין, התייחס לחגיגות ה-60 הצפויות בשנה הבאה לשופרסל ולפתיחת המרלו"ג, המבטאת, לדבריו, "השקעה שמבינה את הצרכים החדשים של הצרכן המודרני".

לדברי אלשטיין, "כל החברות של אי.די.בי קיבלו החלטות לצמיחה בזמנים קשים, ואני אוהב את זה. אי.די.בי הייתה באמצע אירוע כלכלי משמעותי, המניות של חלק מהחברות ירדו גם בשיעורים של 90%, ובאמצע כל זה באו בשופרסל ואמרו שצריך להקים את המרכז הלוגיסטי - וזה הקטע, אנחנו צריכים להיות לחוצים כדי להוציא את הטוב מאיתנו גם בזמנים הקשים, ולמרות שבהנהלת שופרסל קוראים את העיתונים מדי יום".

אלשטיין התייחס גם לפעולות צמיחה של חברות אחרות בקבוצה, בהן סלקום וישראייר. "אנחנו סובלים, אבל רק קצת, וזה מהחברות שאין לנו שליטה בהן עדיין", אמר.

עוד התייחס אלשטיין לכך ששופרסל לא העלתה מחירים, ואמר: "בכנס דאבוס בשנה שעברה תהינו איך בסביבה תחרותית הרשת כבר יודעת שהיא לא תעלה מחירים - והנה זה קרה".

ישראל ברמן, יו"ר דירקטוריון שופרסל, התייחס לחשיבות של הלקוחות בהצלחת הרשת. "מה שיש לנו זה הלקוחות", אמר. "ללא פעילות מוצלחת של המקום הזה לא נוכל לממש את התוכניות שלנו לספק ל-270 החנויות סחורה באיכויות שאנחנו רוצים להגיע אליה, ובזמנים של היום צריך לעשות זה במקצוענות. אנחנו לוקחים סיכונים ופועלים בשילוב של חוצפה ישראלית וטכנולוגיה נכונה במודל שמותאם אלינו".