ההיי-טק הישראלי ימשיך להוביל את פיתוח "הרכב החכם"

כך העריכו בכירים בתעשייה בפאנל שעסק בנושא, במסגרת ועידת CARS2017 ■ בפאנל נחשפו כמה מההתפתחויות האחרונות ותחזיות להמשך הפעילות בתחום

משתתפי הפאנל / צילום: יוד צילומים
משתתפי הפאנל / צילום: יוד צילומים

קונצרן רנו-ניסאן יצטרף בשנה הבאה לשורה של יצרני רכב וחברות מתעשיית הרכב שפתחו פעילות מו"פ בישראל. כך חשף אבי קנת, סמנכ"ל סחר בקבוצת קרסו, בפאנל שהתקיים במסגרת ועידת CARS2017.

לדברי קנת, החודש נחתם הסכם בצרפת מול קבוצת רנו-ניסאן להקמת "מרכז חדשנות טכנולוגי" עצמאי של הקבוצה בישראל. המרכז צפוי לפעול בין השאר לאיתור טכנולוגיות וחברות חדשות, שרלוונטיות לתעשיית הרכב, ויאפשר ליזמים להיחשף לפעילות הגלובלית של הקבוצה, שהיא השלישית בגודלה בתעשיית הרכב העולמית.

לדברי קנת, "הסיפור של בטר פלייס כבר נמצא מאחורינו, אבל הדבר החשוב הוא שהמיזם הציף את האג'נדה של הרכב החשמלי, שכיום נחשב ליעד טכנולוגי של התעשייה וקשור באופן הדוק להתפתחות הרכב האוטונומי".

יובל דיסקין, מנכ"ל חברת אבטחת הסייבר לרכב סיימוטיב טכנולוגיות, אמר כי כלי הרכב הופכים להיות יותר פגיעים למתקפות סייבר ככל שמתרחבת הקישוריות שלהם לרשת.

דיסקין העריך, שתעשיית הרכב מתקדמת לכיוון של כלי רכב עם בינה מלאכותית, וככל שכלי הרכב יהפכו "חכמים" יותר, יצרני הרכב יהפכו להיות מעין "מיני-גוגל" ותהיה להם יכולת לאסוף מידע פרטני על הלקוחות, הרגליהם וכדומה במכפלות של מיליוני כלי רכב, ולנתח את הנתונים באמצעות כלי בינה מלאכותית.

אלעד צרפתי, סגן נשיא מובילאיי, אמר בכנס כי לא ניתן להגיע למצב של "אפס תאונות" כל עוד יש בסביבת הנהיגה גורמים בלתי צפויים, וכי לפחות בשני העשורים הבאים ישלטו עדיין בכבישים כלי רכב שנהוגים בידי בני אדם ולא בידי רובוטים.

"המחשב שנמצא בראש שלנו חזק יותר מכל מחשב שניתן לייצר באופן מלאכותי", אמר צרפתי. עם זאת, הוא הוסיף שכל תעשיית הרכב נמצאת כיום ב"מרוץ חימוש" להשגת רכב בעל יכולות אוטונומיות וכי התחרותיות בין היצרנים מקצרת את לוח הזמנים להשגת היעד.

לדבריו, מובילאיי נמצאת בעמדה טובה בתחרות הזו. "עצם העובדה שאנחנו עובדים עם לקוחות רבים ונמצאים כיום כמעט בכל רכב חדש בעולם מציבה אותנו בנקודת מוצא טובה להשגת היעד. כאשר אתה כבר בתוך הרכב ומציע התרעה מסטייה בנתיב או יכולות בלימה עצמאיות, ואוסף נתונים, נקודת הפתיחה שלך טובה יותר לעומת מי שעדיין לא נכנס לתעשייה".

 

בפאנל מקביל של חברות היי-טק מתחום הרכב אמר און הרן, ממייסדי חברת "AUTO TALKS" שעוסקת בתחום טכנולוגיות התקשורת מרכב לרכב ולתשתיות הרכב החכם (V2X), כי התקשורת האוטומטית מרכב לרכב תביא למהפכה בתחום הבטיחות בדרכים ותאפשר לכלי רכב לזהות מצבים מסוכנים בסביבתם, גם אם אינם נמצאים בשדה הראייה של הנהג.

הרן צפה כי הטכנולוגיה הזו תותקן בכלי רכב שינועו על כבישי ארצות הברית כבר מ-2019, בעקבות מהלכים של הרגולטור האמריקאי, ובמקביל תקודם גם באיחוד האירופי. לדבריו מדובר בנדבך חיוני לכינון הרכב האוטונומי בשל העובדה שלכל החיישנים, שכיום מאפשרים את התנועה האוטונומית, יש מגבלות פיזיות. התקשורת בין כלי הרכב תאפשר קבלת מידע מוקדם, שנמצא מעבר לשדה הראייה והחישה של הנהג, ותאפשר השתלבות טובה יותר בתנועה עם כלי הרכב שבסביבה.

פתרון בטיחות מסוג אחר הציג בכנס אביב כהן, סמנכ"ל חברת NEXAR, בדמות רשת של טלפונים ניידים בכלי הרכב, שמקשרת בין נהגים, שאותה פיתחה החברה. הנהגים המחוברים לרשת משתמשים באפליקציה בטלפון הנייד שלהם כדי לצלם את הדרך שלפניהם.

הנתונים מועלים לענן, ואלגוריתם מיוחד מזהה ומתריע באמצעות ראייה ממוחשבת על התנהגות מסוכנת של נהגים, ויוצר בסיס נתונים, שמאפשר להזהיר את משתמשי הרשת שעל הכביש, לבצע דירוג סיכון של נהגים לצורך ביטוח, לבצע שחזור מצולם של תאונות, להקטין עלויות ביטוח ועוד, זאת לצד יישומים כמו ניהול ציים. לדבריו, לרשת של החברה מחוברים כבר אלפי נהגים בתל אבי, ניו יורק וסן פרנסיסקו כאשר המודל העסקי של החברה מבוסס על שימוש בבסיס הנתונים.

ג'סי סולטניק, מנהל השיווק של חברת ארגוס סייבר סקיוריטי, אמר שלקישוריות של כלי רכב וביניהם יש פוטנציאל משמעותי לתרומה לבטיחות בדרכים, אולם מערכות כאלה גם חשופות מאוד לפגיעה מבחוץ. "כמו כל מחשב שמחובר לרשת, גם מכוניות שמחוברות לרשת חשופות לפריצה זדונית". לדבריו, אלה איומים שקיימים בשטח, ולמרות שאין פתרון קסם שיכול לעצור 100% מההתקפות, מערכות אבטחה כמו שמציעה ארגוס ,יצרניות הרכב, ושמוטמעות כבר משלב התכנון הבסיסי של כלי רכב חדשים, הן הכרח.

ירדן גרוס, מייסד ומנכ"ל חברת ENGIE, הציג בכנס פתרון חכם שנועד להכניס שקיפות לתהליך התיקונים והתחזוקה השוטפת של כלי רכב. הטכנולוגיה של החברה מחברת בין מחשב הניהול של הרכב לאפליקציה ייעודית בסמארטפון של הנהג ומדווחת לו בזמן אמת על הופעת תקלות, חומרת התקלה ופתרונות אפשריים. במקביל היא מאפשרת לקבל הצעות מחיר ממוסכים בלחיצת כפתור ולהשוות ביניהן.

לדבריו, הפתרון של החברה, שמוצע בארץ זה כשנתיים, נמצא כיום בכ-100 אלף כלי רכב ומחבר לנהגים כ-300 מוסכים שעובדים עם החברה.

אורן עזר, מנכ"ל חברת ELECTROAD, אמר בכנס כי העתיד נמצא בתחבורה ציבורית ירוקה, שתאפשר לאוטובוסים לנוע בסביבה עירונית ללא זיהום אוויר מיידי וללא זיהום סביבתי בטווח הארוך כתוצאה מהתכלות של סוללות.

לדבריו, פתרון הטעינה האלחוטית, שאותו פיתחה החברה, שכולל התקן פאסיבי בתוך הכביש, יאפשר להפחית במחצית את משקלו של אוטובוס חשמלי ויאפשר לו לנוע "מסביב לשעון" ללא צורך בהפסקה לטעינה. החברה פיתחה טכנולוגיה ייחודית להתקנת התשתית בן לילה, ללא עבודות תשתית מורכבות וביצעה ניסוי בטכנולוגיה הזו בתל אביב.