האם מניות הבנקים בארץ מהוות הזדמנות השקעה?

השוואה בין הסביבה העסקית ונתוני המאקרו בארץ לאלה שבאירופה ובארה"ב מגלה כי אין הצדקה למכפילי ההון הנמוכים שבהם נסחרים הבנקים המקומיים, וייתכן כי הם מהווים הזדמנות השקעה טובה מאוד - גם למשקיעים שאינם מקומיים • ניהול תיקים – יתרונות וחסרונות

פסיכולוגיית השקעות/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
פסיכולוגיית השקעות/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

זה תקופה ארוכה נסחרים הבנקים בשווי הנמוך מההון העצמי שלהם, כלומר, השוק מתמחר את שווי הפעילות והנכסים של הבנקים בשווי נמוך מההון העצמי של הבנקים בספרים.

בשנה האחרונה חל שיפור בביצועי הבנקים כתוצאה ממספר גורמים עיקריים: המשך התייעלות באמצעות צמצום סניפים, הקטנת מצבת כוח אדם ומיזוג חטיבות, גידול גבוה בביקוש למשכנתאות והתייקרות הריביות בכל המסלולים, הקטנת הפרשה לחובות מסופקים, גידול בצריכה הפרטית ושיא ביבוא רכב, שהוביל לגידול באשראי הצרכני.

המדד המשולב, המתפרסם מדי חודש ומבטא את מצב המשק, רשם ב-11 החודשים הראשונים של השנה עלייה של 3.33%. זאת, בהמשך לעלייה של 3% בשנת 2015.

מניות הבנקים נחשבו מאז ומתמיד לברומטר של מצב הכלכלה. במצב של צמיחה הבנקים מספקים אשראי גבוה יותר. כך, במצב של היום, שבו הצמיחה הפרטית עולה והאבטלה בשפל, האשראי למשקי הבית גדל, ואיתו המשכנתאות. העלייה בביקוש למשכנתאות הובילה לעלייה בריביות ולהקשחת התנאים של הבנקים למתן הלוואות. הבנקים כבר לא נלחמים על כל משכנתה, ומתמחרים אותה בהתאם. כל אלה תורמים לשיפור במאזן הבנק ולירידה בהפרשה לחובות מסופקים.

המשק העולמי: באוקטובר האחרון, עדכנה קרן המטבע הבינלאומית את התחזית להתפתחות הצמיחה בארה"ב ובאירופה ל-1.6% ו-1.7%, לעומת 2.6% ו-2% בהתאמה.

באירופה מצב הבנקים שונה, משום שהם שזורים זה בזה וחשופים לחובות של יוון ואיטליה, שם רמות החובות המסופקים גבוהות מאוד, החשיפה של הבנקים לנכסים רעילים גבוהה, הריבית שלילית, הצמיחה יחסית נמוכה, והגידול באשראי איטי. פגיעה בכל בנק עלולה להשפיע באופן רוחבי על בנקים נוספים באותה המדינה ובגוש כולו.

כך למשל מונטה פסקי, הבנק הוותיק בעולם ובין הגדולים באיטליה, נקלע למשבר עקב כמות גבוהה של נכסים רעילים וחוסר תזרים, וביקש להמיר אג"ח ולהנפיק הון בסך 5 מיליארד אירו בדצמבר האחרון. מאחר שההנפקה נכשלה, ינסה הבנק לגייס סכום גבוה יותר, בגובה 15 מיליארד אירו, בערבות ממשלת איטליה. הבנק המרכזי באירופה אינו מעוניין בהגדלת המינוף של איטליה, ועד לאישור המתווה המוצע, הופסק המסחר במניית הבנק ב-23.12.2016.

הסביבה הכלכלית המאתגרת באירופה באה לידי ביטוי בשנת 2016 בתנודתיות גבוהה במדד היורו סטוקס 600 בנקים, שעד מחצית השנה איבד 35% מערכו, וסיים את 2016 בעלייה של 40% מאותו שפל. רמות המכפילים אמנם השתפרו, אך התשואה על ההון נמוכה מאוד ביחס לישראל.

בארה"ב מכפילי ההון הממוצעים גבוהים יותר, בעיקר בעקבות הצפי לריביות גבוהות יותר ועקום תלול יותר. מנגד, התשואה על ההון נמוכה יותר באופן יחסי. עם זאת, יש לציין שככל שההון העצמי גבוה יותר, כך קשה להשיא תשואה גבוהה על ההון. השוואה של כל הפרמטרים מעידה על כך שאין סיבה מוצדקת לפערי התמחור מול הבנקים בארץ. לאור הניתוח של המצב הכלכלי ושל נתוני המאקרו העיקריים, אין ספק שהבנקים בישראל "סובלים" מתמחור נמוך מדי ביחס למקביליהם בעולם.

אם נשווה את הסביבה העסקית ונתוני המאקרו בישראל, לאלו שבאירופה ובארה"ב, נגלה שהסביבה בישראל נוחה מאוד. הבנקים הישראליים בעיקרם שמרנים יותר בניהול הנכסים שלהם, מאזנם קטן יותר וגמיש, ועיקר החשיפה היא לישראל, שכיום ממוצבת טוב יותר מרוב המדינות במערב.

נתוני המאקרו בישראל טובים, האבטלה נמוכה ושיעור ההשתתפות בעבודה במגמת עלייה, קצב עליית השכר מתעצם מעלייה של 5% לקצב של 7% שנתי, וקצב גידול האשראי גבוה. לישראל עודף חזק ויציב במאזן התשלומים, שמביא למטבע חזק, צמיחה גבוהה יחסית ל-OECD, יתרות מט"ח גבוהות ותגליות גז שמשנות את מפת ההכנסות ואת המצב הגיאופוליטי לשנים הבאות.

נוסף על כך, נהנים העסקים החשופים לישראל מגידול דמוגרפי גבוה ויציב, שכמעט אינו קיים בעולם המערבי. מטבע מקומי חזק כמו שיש בישראל אמור לספק כרית של תמיכה ויציבות, ולהפחית מהפרמיה שדורשים משקיעי חוץ.

גם לסביבת האינפלציה יש השפעה משמעותית על הבנקים, שכן הבנקים מחזיקים בעודף נכסים צמודים בהיקף של עד 30 מיליארד שקל, ולאחר שלוש שנים של אינפלציה שלילית, הצפי של האנליסטים בשוק לשנת 2017 הוא לאינפלציה שנעה בין 0.4% בגבול התחתון ל-1% בגבול העליון, כאשר תחזית בנק ישראל היא לאינפלציה של 1%.

לאור התמונה המצטיירת - רמות המחירים שבהן נסחרים הבנקים, ובפרט מכפילי ההון הנמוכים שלהם - ייתכן כי הם מהווים הזדמנות השקעה טובה מאוד, גם למשקיעים שאינם מקומיים. כאמור, רמת המכפילים של הבנקים בישראל דומה לזו שבאירופה, בעוד שהתשואה על ההון בישראל גבוהה יותר, ונתוני המאקרו טובים יותר. לכן, החשיפה לסקטור הבנקים בארץ צפויה להניב תשואה גבוהה יחסית כאשר ייסגר פער התמחור.

מכפילי ההון עלו בשיעורים ניכרים, מ-0.5 בממוצע בימי המשבר של 2011 ל-0.84 כיום, והם עדיין רחוקים משיאם בשנת 2006, אז עמדו המכפילים על שיעור של כ-1.5. בשנה האחרונה חלה עלייה במכפילי ההון מ-0.67 ל-0.84 כיום, ובשנת 2016 עלו מחירי המניות בשיעור של כ-17.81%, הרבה מעבר למדד ת"א 100, שירד ב-2.49%.

לסיכום, למרות העלייה המרשימה במדד הבנקים, עדיין קיים פוטנציאל לרווח במניות הסקטור. משקיע המעונין להיחשף לסקטור הבנקים, יכול לעשות זאת על-ידי החזקה של תעודות סל בנקים של חברות תעודות הסל השונות.

הכותב הוא מנהל תיקי השקעות באינפיניטי. הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלה שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

השוואת מכפילי
 השוואת מכפילי