יצרנית הרובוטים מעמק יזרעאל שמתחרה בשוק של 250 מ' ד'

מיטרוניקס היא בין המובילות בתחום המנקים האלקטרוניים, הנאמד בכרבע מיליארד דולר ■ בשוק המתאפיין בתחרותיות עזה, החברה פועלת לבצר את מעמדה ע"י השקעה מוגברת במו"פ, ושואפת לפתח מוצר חדש אחת ל-4 שנים

רובוטים לניקוי בריכה של מיטרוניקס / צילומים: אתר החברה
רובוטים לניקוי בריכה של מיטרוניקס / צילומים: אתר החברה

מיטרוניקס , שהוקמה לפני למעלה מ-30 שנה, פועלת בתחום הייצור והשיווק של רובוטים אלקטרוניים לניקוי בריכות שחייה פרטיות וציבוריות, וכן בפיתוח מוצרים נלווים לענף בריכות השחייה. בעל השליטה בחברה הוא קיבוץ יזרעאל. החברה נכללת במדד ת"א 100 לאחר מגמה ארוכת שנים של שיפור מחזור הפעילות, הרווח וההון העצמי, ובהתאם בשווי השוק שלה.

מיטרוניקס היא אחת החברות המובילות בעולם בתחום המנקים האלקטרוניים לבריכות שחייה. אלו הם פתרון אחד מתוך מגוון פתרונות ניקוי ישנים יותר ומורכבים פחות לשמירה על איכות בריכות שחייה.

שוק המנקים האלקטרוניים מתאפיין בשיעורי צמיחה גבוהים משמעותית ביחס לצמיחה הענפית הכוללת, כאשר הגורם העיקרי לכך הוא שמספר בריכות השחייה המנוקות באמצעות טכנולוגיה אלקטרונית עדיין נמוך מאוד בעולם, ואילו אימוץ הפתרון הטכנולוגי הוא מהיר לאור היתרונות שבו - ניקיון איכותי יותר ובריא יותר. העלייה ברמת החיים ובאיכותם מתורגמת גם לדרישות הולכות וגוברות לפתרונות עבור מוצרים שנחשבים לא-בסיסיים, גם כשמדובר במדינות העולם המערבי.

שוק הציוד לבריכות בעולם נאמד בכ-3 מיליארד דולר בשנה. מתוכו, ציוד ניקוי לבריכות נאמד בכ-0.4 מיליארד דולר בשנה, כאשר שוק המנקים האלקטרוניים מסתכם בכ-0.25 מיליארד דולר בלבד.

כבכל שוק בעל מאפייני צמיחה, מטבע הדברים גם בשוק מנקי הבריכות האלקטרוניים גוברת תחרות מצד שחקנים קיימים, ועוד יותר מכך משחקנים חדשים שפוזלים לעבר נתחי שוק, כולל שחקנים חדשים מהמזרח הרחוק. התוצאה היא מעבר לסביבה תחרותית מאוד, ירידת מחירים כלל ענפית למרות השיפורים הטכנולוגיים ומיקוד בהשקעות במחקר ופיתוח, על מנת לשמר ואולי לשפר עמדות בתוך הענף ביחס למתחרים.

מאידך, קיימים חסמי כניסה גבוהים שמאפשרים לחברות בעלות היתרונות הטכנולוגיים לבצר את מעמדן פחות או יותר, ולהמשיך ולהציג מחזורי פעילות משופרים על ציר הזמן.

פרמיית מחיר ושמירה על מרווחים גבוהים

רוב ההכנסות של מיטרוניקס נובעות ממנקים אלקטרוניים לשוק הבריכות הפרטיות. את שיעורי הצמיחה הגבוהים שרושמת החברה ביחס למתחרים ניתן לראות בעובדה שנתח השוק שלה הוא הגבוה ביותר, כמעט 40%.

מספר צעדים שביצעה הנהלת החברה בשנים האחרונות אפשרו לה להגיע למעמד תחרותי מוביל, הן בתחום הבריכות הפרטיות והן הציבוריות. ראשית, ייצור מגוון רחב יותר של מוצרים, לא רק לפלח שוק הפרימיום, כאשר כניסת החברה לפלח השוק הבינוני באירופה והנמוך יותר בארה"ב חשפה אותה לבסיס לקוחות רחב בהרבה. שנית, מיקוד באזורים גיאוגרפיים בעלי פוטנציאל אימוץ מוצרים טכנולוגיים, כגון ארה"ב וחצי הכדור הדרומי (אוסטרליה, אוקיאניה). השינוי הגיאוגרפי בתמהיל המכירות תרם גם לירידה ברמת הסיכון האזורי של הפעילות.

בנוסף, פיתוח סל מוצרים חדש כגון כיסויים אוטומטיים לבריכות שחייה (פרטיות) ופיתוח טכנולוגיות חדשות להגברת איכות המים בבריכות, אמורים להזניק את החברה קדימה מבחינת כושר תחרותי איכותי. כחלק מהאסטרטגיה, מיטרוניקס שואפת לפתח מוצר חדש אחת ל-4 שנים.

מאפיין נוסף של החברה הוא מערך השיווק וההפצה הנשען הן על מערך מכירות עצמאי באמצעות חברות בנות הפרוסות במספר מדינות בחו"ל, והן באמצעות התקשרות עם מפיצים מהטובים בעולם. ככלל, החברה נתפסת כבעלת יתרונות טכנולוגיים, ואיכות מוצריה מאפשרת גביית פרמיה עודפת במחירי המכירה ושמירה על מרווחים גבוהים בענף.

ההתרחבות הגיאוגרפית של החברה ממתנת את סיכוני ההאטה במדינות הפעילות, לצד ניסיונות החדירה לשוק מצד מתחרים חדשים ואגרסיביים המציעים פתרונות אלקטרוניים באיכות נמוכה יותר ובזול. האתגר הגדול העומד בפני מיטרוניקס הוא לשמר את מעמדה התחרותי ואת מרווחי הפעילות בסביבה העסקית התחרותית. מיקוד בהשקעות במחקר ופיתוח אמור להוות אחד האמצעים להשגת מטרה זו.

■ הכותבים הם כלכלן ראשי ומנהל מחלקת מחקר ואסטרטגיה באקסלנס נשואה ומנהל יחידת המניות במחלקת המחקר בקבוצה. הנתונים מבוססים על דיווחים פומביים של החברה. הכתבה אינה מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. לכותבים אין עניין אישי בנושא הכתבה. קרנות נאמנות בניהול אקסלנס ו/או חברות מקבוצת אקסלנס מחזיקות ו/או עשויות להחזיק ני"ע ונכסים פיננסיים המוזכרים בכתבה

יתרונות
 יתרונות