סערת קמפיין סופר-פארם: הדתיים זעמו, הלהט"בים עוד יותר

פרסומת חדשה של סופר-פארם מראה סוגים שונים של משפחות, ובין היתר הורים מאותו מגדר ■ הרשת בתגובה לאתר הדתי "סרוגים": "הפרסומת רק בפייסבוק ובקולנוע, ממש בקטנה" ■ אגודת הלהט"ב: "ראוי שחברי הקהילה ידירו רגליהם מסופר-פארם"

פרסומת סופר פארם/ צילום: מתוך הוידאו
פרסומת סופר פארם/ צילום: מתוך הוידאו

פרסומת של רשת סופר-פארם עוררה תגובות הומופוביות שעוררו את זעמה של הקהילה הגאה, עם זאת, תגובתה הרשמית של סופר-פארם החמירה את המצב, וזאת לאחר שהביעה הסתייגות מהקמפיין שהיא עצמה השיקה וחזרה בה.

בפרסומת, שבפתחה מוצגת השאלה "מה הדבר הכי קשה בלהיות הורה?", מוצגות לצד המשפחה הנורמטיבית המרכיבה אבא, אמא וילד, גם משפחות שמורכבות משני אבות ומשתי אמהות.

בין התגובות ההומופוביות, "התנועה למדינה יהודית" האשימה את סופר-פארם בפגיעה במבנה המשפחה "המסורתי" ואף איימה בחרם כלכלי על הרשת. לדברי התנועה, "סופר-פארם מנסה להיראות עדכנית, אבל התוצאה פוגענית. לא כל מי שמחליט שהוא משפחה צריך להיות חלון הראווה של חברה מסחרית. זו פרסומת שפוגעת במיליוני הורים שמחנכים את ילדיהם שמשפחה מורכבת מאבא ומאמא, הורים שחרדים לדמותה של חברה בה יש החצנה של תופעות פסולות, חברה שבה בשם התדמית, שוכחים את המקורות, את היהדות. זכותה של סופר-פארם להעלות כל פרסומת שהיא רוצה, אך זכותנו להצביע ברגליים ולהגיד לה: אם תמשיכי לפגוע בנו וביקר לנו, אנחנו נפגע ביקר לך - ברווחים". 

גם באתר הדתי "סרוגים" נמתחה ביקורת על האופן שבו הציגה סופר-פארם את מבנה המשפחה בפרסומת. כך, גולש באתר "סרוגים" כתב בתגובה לפרסומת: "כל הכבוד אתם מקדמים נהדר את הרס מוסד המשפחה. מעודדים אנשים לחשוב שאפשר לגדל ילדים בלי להקים משפחה. המציאות תתפח לכולנו בפרצוף כשילדים יתבעו אתכם שגידלו אותם בלי אבא ואמא", כתב אחד הגולשים.

גולש אחר כתב: "גועל נפש. אם יש לבן אדם שריטה, והוא אוהב את בן מינו - שיעשה את זה בחדר חשוך. להתגאות בשריטה ולהביא ילדים לעולם מעוות בו הם רואים 'הורים' בני אותו מין, זה כבר מצריך אשפוז כפוי. אותי איבדתם עם הפרסומת הזו, ואאחל לכם שהכסף שתרוויחו ילך לכם לתרופות".

מגיב אחר כתב: "מבולבלים אתם, מבולבלים. בשם הנאורות, העולם שלכם הולך לאבדון. רק האדם המותר מהבהמה יכול לשנות שדרי טבע ולזווג מין במינו ולא "זכר ונקבה ברא אותם". ילד צריך אבא ואימא ולא אבא ואבא".

"גועל נפש. זוג גברים הומואים מגדלים ילד. איזה אומלל הוא יהיה. טינופת של פירסומת. לא אכנס יותר לסופר-פארם", כתב מגיב אחר.

נציין כי מגיבים רבים הגיבו בהתפעלות לפרסומת ואף שיבחו את סופר-פארם על "האומץ" להפיק פרסומת כזו. 

עם זאת, נראה כי מה שעורר את זעם הגולשים היה דווקא תגובתה של סופר-פארם לכתבה באתר "סרוגים", תגובה שככל הנראה לא הייתה לציטוט, ובה הרשת חוזרת בה מהפרסום. מסופר-פארם נמסר כי "מדובר בפרסומת שנעשתה בשיתוף פייסבוק ועיריית תל-אביב לרגל שבוע הגאווה. הפרסומת נמצאת רק בפייסבוק ובבתי הקולנוע, ממש בקטנה".

בהמשך מסרה הרשת בתגובה רשמית כי "סופ- פארם משרתת את כל מגוון האוכלוסיות בישראל ומכבדת את כולן. אנו עומדים מאחורי הקמפיין לחלוטין וגאים בו".

הבמאי אפי בנאי כתב בתגובה: "אם משפחה 'מתוקנת' כוללת כאבא או כאמא אנשים כמוכם, אנשי 'התנועה (המגונה) למדינה יהודית' - אולי כדאי להחזיר את המפתחות וללכת הביתה". 

מהאגודה למען הלהט"ב נמסר: "רשת סופר-פארם מוכיחה שאין גבול לצביעות ולציניות. עצוב לגלות כי מצד אחד מנסה הרשת 'לעשות סיבוב' על גבה של הקהילה הלהט"בית ולהצטייר כרשת ליברלית הפונה לעשרות אלפי המשפחות הגאות בישראל - ומנגד היא נכנעת ללחצים פיקטיביים מצד גורמים חשוכים ולהטבופוביים תוך כדי תגובה מביכה ומקוממת. ניסיון הרשת להרגיע את הרוחות 'ממש בקטנה' רק מוכיח שוב כמה עמוק הפער וגדולה האפליה. כל עוד עמדתה של סופר-פארם, כפי שבאה לידי ביטוי בתגובתה הפחדנית לאתר האינטרנט ההומופובי, עומדת על כנה, ראוי כי מאות אלפי צרכנים להט"ביים ידירו את רגליהם מסניפי הרשת - ולא בקטנה".