טראמפ מתחבט איך לממן החומה: היטל על יבוא ממקסיקו?

בלבול וכנראה חילוקי דעות פנימיים בממשל החדש: איך לקיים את הבטחת הבחירות של המועמד טראמפ שמקסיקו תישא בעלויות הקמת החומה ■ דובר הבית הלבן: "טראמפ אף פעם לא אמר שמקסיקו תשלוף צ'ק בסך 15 מיליארד דולר"

טראמפ חותם על צו מקסיקו סיטי / צילום: רויטרס
טראמפ חותם על צו מקסיקו סיטי / צילום: רויטרס

איך בדיוק תממן ארה"ב את החומה הגדולה שנשיאה מבקש להקים לאורך הגבול הארוך בינה לבין מקסיקו? התשובה, נכון ליום ו' בבוקר - איש אינו יודע. ממשל טראמפ העלה אתמול הצעה למסות את היבוא ממקסיקו - אך חזר בו לאחר זמן קצר. הבלבול גבר לאחר שדובר הבית הלבן הכריז, שטראמפ מעולם לא אמר ש"מקסיקו תשלוף צ'ק בסך 15 מיליארד דולר למימון בניית החומה". דבר אחד ברור: עבודת מטה, כמקובל לפני יזמה חדשה, לא נעשתה בבית הלבן.

במסע הבחירות לנשיאות, היה נראה שהתשובה לשאלה מי יממן את החומה פשוטה וקלה: מקסיקו תשלם, כמובן, כפי שהמועמד דונלד טראמפ הכריז לפני ההמונים שגדשו את עצרות הבחירות שלו. עתה, לאחר שהנשיא טראמפ התיישב בלשכה הסגלגלה, מתברר שהתשובה אינה כל כך פשוטה, אך הזמן דוחק. טראמפ חתם על צו נשיאותי להקמת החומה - לדבריו, העבודה צריכה להתחיל בעוד חודש - בלי להבטיח תחילה מקורות מימון.

טראמפ אולי לא ציפה שמקסיקו תעז להמרות את פיו, אך נשיא מקסיקו, אנריקה פניה נייטו, חזר והכריז בכל הזדמנות שארצו אינה מוכנה לשאת בעלויות הקמת החומה. הנשיא החדש נאלץ אפוא למצוא פתרונות עוקפים ואתמול, בכנס של מחוקקים רפובליקאים בפילדלפיה, היה נדמה שהוא מצא תשובה: היטל בשיעור 20% על יבוא ממקסיקו.

"עכשיו, מדיניותה של ארה"ב היא להטיל מס על יצוא ולהתיר למוצרי יבוא לזרום פנימה לארה"ב ללא כל תשלום, וזה המגוחך", הכריז דובר הבית הלבן, שון ספייסר, כתום הכנס. לדבריו, היטל של 20% על יבוא ממקסיקו יניב כ-10 מיליארד דולר בשנה ויכסה בנקל את עלויות הבניה של החומה המתוכננת.

הדובר לא סיפק פרטים איך ייגבה ההיטל ומי ישלם אותו: מקסיקו? החברות שמייצאות לארה"ב? וכיצד ישפיע הדבר על היחסים בין מקסיקו-סיטי לוושינגטון? בכל זאת, מבזקי הכתבים  יצאו לדרך, כותרות ראשיות נכתבו ובתוך זמן קצר החלו להישמע הסתייגויות: היטל כזה יביא לקריסת נפט"א, הסכם הסחר החופשי בין שלוש מדינות אמריקה הצפונית. ספייסר נחפז להבהיר: לא מדובר בהיטל על יבוא ממקסיקו בלבד אלא על יבוא מכל מדינות תבל.

כלכלנים ציינו, כי נראה שהוא התכוון למודל מיסוי שקרוי border adjustment. המשמעות בתמצית: להטיל מס בשיעור 20% על כל מוצרי היבוא שנכנסים לארה"ב, ולפטור ממס את כל המוצרים שמיוצרים בארה"ב ומיועדים ליצוא. ואיך ייעשה הדבר? על פי גרסה אחת, יצרן אמריקאי שמייצר ליצוא יוכל לקזז מתשלומי המס שלו על המוצרים המיוצאים 20% בעוד שיבואן לא יוכל לבצע קיזוז כזה בתשלומי המס שלו. המשמעות המיידית תהיה עליה של 20% במחירים של מוצרי יבוא בארה"ב. במילים אחרות, צרכנים בוול מארט הם שישאו בנטל מימון החומה, לא מקסיקו. 

הדובר ספייסר נחפז אפוא לבצע תיקון נוסף: מיסוי היבוא לארה"ב הוא רק אפשרות, אופציה אחת מ"מזנון" של אופציות. המשך יבוא. במקסיקו-סיטי אולי נשמו נשימת רווחה, אך הנשיא פניה נייטו טרם קבע מועד לביקור חדש בארה"ב, לאחר שהחליט, כמה שעות קודם לכן, לבטל פגישה עם טראמפ ביום ג' הבא. הצעד הזה התפרש בוושינגטון כיריה ראשונה במלחמת הסחר שמתפתחת בין שתי המדינות.

ההחלטה על ביטול הביקור נעשתה על רקע זעם גובר במקסיקו בגין הצו הנשיאותי של טראמפ להקמת החומה ובעקבות ציוץ של טראמפ, הבוקר, שבו נאמר שאם מקסיקו אינה מוכנה לשלם את הוצאות הבניה של החומה אולי מוטב לבטל את הביקור המתוכנן. "עכשיו זה עניין של כבוד עצמי", זעקה כותרת של עיתון במקסיקו-סיטי.

למעשה, לפניה נייטו לא היתה לו ברירה. הוא נהנה משיעור תמיכה נמוך ביותר - 12%, לפי אחד מהסקרים - ובציבור הסתמנה התנגדות איתנה לקיום הביקור. הנשיא הקודם של מקסיקו, וינסנטה פוקס, צייץ אמש, שאם המשלחת המקסיקאית לוושינגטון תפגין חולשה במו"מ ותעשה ויתורים לאמריקאים, "מוטב שהיא לא תחזור הביתה".

היחסים בין וושינגטון למקסיקו-סיטי הידרדרו במהירות מאז שטראמפ הושבע לתפקידו, לאחר שלהנהגה במקסיקו התברר שטראמפ אינו מתכונן לוותר על הקמת החומה ושהוא מתכנן לגרש מארה"ב רבבות מקסיקאים, שאותם הוא מגדיר כעבריינים.

אך סלע המחלוקת העיקרי אינו החומה ואף לא גירושי המקסיקאים אלא דרישת ממשל טראמפ לפתוח את נפט"א.  ממשל טראמפ טוען, שההסכם הזה מוטה כליל לטובת מקסיקו והוא איים שאם מקסיקו לא תסכים לתיקונים שמציעה ארה"ב, תפרוש וושינגטון מההסכם באופן חד-צדדי. התפתחות כזו עלולה להנחית מכה אנושה על כלכלת מקסיקו, שחבה את נסיקתה להסכם.

ממשל טראמפ הגיב במתינות יחסית על הביטול. דובר הבית הלבן, שון ספייסר, אמר הערב, כי הממשל "מצפה לקביעת מועד חדש בעתיד". לדבריו, ממשל טראמפ שואף "להותיר את קווי התקשורת פתוחים".