טראמפ: עדיין מוקדם לדבר על העברת השגרירות מת"א לי-ם

שר ההגנה החדש בארה"ב טילפן לליברמן: מחויבים לביטחון ישראל ■ ג'ים מאטיס: ארה"ב רוצה לקדם היחסים הצבאיים בין שתי המדינות

דונלד טראמפ / צילום: בלומברג
דונלד טראמפ / צילום: בלומברג

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, אמר אמש (ה'), בראיון לפוקס ניוזס, כי "עדיין מוקדם מדי" לדבר על העברת השגרירות האמריקאית מתל-אביב לירושלים. "אינני רוצה לדבר על כך; זה מוקדם מדי", הוא אמר.

זו אינה הפעם הראשונה שממשל טראמפ מתחמק מתשובות על שאלות לגבי העברת השגרירות. דובר הבית הלבן, ג'ון ספייסר, אמר בתחילת השבוע, כי ממשל טראמפ לא קיבל החלטה על העברת השגרירות האמריקאית בישראל מתל-אביב לירושלים. הדברים נמצאים בניגוד להצהרות חוזרות ונשנות של המועמד דונלד טראמפ בחודשים שחלפו, כי ארה"ב תעביר את השגרירות. הצהרות דומות השמיע בעבר דייוויד פרידמן, השגריר האמריקאי המיועד בישראל.

גורם ממשלתי ישראלי אמר השבוע לסוכנות רויטרס, כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לא ביקש מטראמפ, בשיחתם הטלפונית ביום א', שום מחויבות להעביר את השגרירות לירושלים או לקבוע לוח זמנים למהלך כזה. פקידים ישראליים אמרו, כי הנושא בקושי הוזכר במהלך השיחה שנמשכה 30 דקות. ההודעה הרשמית האמריקאית על השיחה לא אזכרה כלל את סוגיית השגרירות.

דיפלומטים שצוטטו בדיווח של רויטרס אמרו, שהם מבינים שנושא העברת השגרירות נדחף כלפי מטה במורד סולם הקדימויות של סדר היום האמריקאי - ישראלי, לפחות בשלב זה. "נראה שהסוגיה הזו מוסטת אחורה", אמר פקיד ישראלי לאחר דברי ספייסר, אמש.

יגאל פלמור, לשעבר דובר משרד-החוץ הישראלי, אמר, בציוץ בטוויטר, שדברי ספייסר על השגרירות האמריקאית בישראל הם בעצם עגה דיפלומטית שמשמעותה: "לא עכשיו". לדברי פלמור, הדובר האמריקאי התכוון לומר, "אל תתקשרו אלינו; אנחנו נתקשר אליכם". דובר של נתניהו נמנע מתגובה.

 

אתמול שוחח שר ההגנה החדש של ארה"ב, ג'ים מאטיס, עם שר הביטחון, אביגדור ליברמן, והבטיח לו שארה"ב מחויבת לביטחון ישראל. נראה שהשיחה נועדה להרגיע חששות בישראל שמאטיס מחזיק בדעות שמנוגדות לעמדות ממשלת ישראל כלפי הפלסטינים.

על פי הודעה של משרד ההגנה, ביקש מאטיס להדגיש באזני עמיתו הישראלי את "כוונת ארה"ב לקדם את היחסים הצבאיים בין שתי המדינות ולשמור על היתרון האיכותי של צה"ל".

מאטיס וליברמן דיברו על הבעיות הצבאיות במזה"ת ועל הצורך לגבש עמדות משותפות לנוכח "האתגרים המשותפים" שניצבים לפני שתי המדינות באזור. השניים חזרו ואישרו את את מחויבותם לחיזוק היחסים הצבאיים בין ישראל לארה"ב והסכימו להיפגש בעתיד.

לקראת השימועים בסנט לאישור מועמדותו של מאטיס הועלו שוב דיווחים על התנגדותו להתנחלויות בנימוק שהן יהפכו את ישראל למדינת אפרטהייד. עמדתו בסוגיה זו מנוגדת לזו של טראמפ, שהכריז, במהלך הפריימריז של המפלגה הרפובליקאית, באמצע השנה, כי ישראל צריכה להוסיף להקים התנחלויות. טראמפ לא ראה במחלוקת זו סיבה מספקת לשלול את המינוי מהגנרל.

מאטיס פרש מהצבא ב-2013, לאחר ששימש כראש פיקוד הגזרה המרכזית של צבא ארה"ב (CENTCOM). בגזרה זו כלולים גם הכוחות האמריקאים במזה"ת ובאסיה לרבות אלה שבעיראק ובאפגניסטאן. כמפקד הפיקוד הזה, הוא נחשף לבעיות שנובעות מהסכסוך הישראלי-פלסטיני ושמע, ללא ספק, מה חושבים דרגי הפיקוד העליונים בצבאות ערביים על הסכסוך.

בפורום על בעיות ביטחון גלובליות באספן, קולוראדו, ב-2013, לאחר שפרש משירות פעיל, אמר מאטיס, כי ישראל נושאת באחריות לעוינות העולם הערבי כלפי ארה"ב: "בכל יום שבו כיהנתי כמפקד פיקוד המרכז של צבא ארה"ב, שילמתי מחיר ביטחוני-צבאי מפני שהאמריקאים מצטיירים באזור כמוטים לטובת בישראל". כדבריו: "כל אותם ערבים מתונים, שרוצים ללכת איתנו, אינם יכולים לעשות זאת מפני שהם אינם יכולים להביע תמיכה פומבית במישהו שאינו מכבד את הערבים הפלסטינים".

הוא אמר אז, כי המצב הנוכחי של העימות הישראלי-פלסטיני "אינו בר קיימא" וכי ההתנחלויות מהוות מכשול בדרך לפיתרון של שתי מדינות. עמדה זו זהה לחלוטין לעמדת ממשל אובמה שבאה לידי ביטוי בהכרזות כמעט-יום-יומיות של דוברי הסטייט דיפרטמנט.

"צריך להתייחס לבעיה ישירות", אמר מאטיס באותו כנס. "צריכים למצוא דרך להפוך את פיתרון שתי המדינות למשהו שגם דמוקרטים וגם רפובליקאים יוכלו לתמוך בו. אנו צריכים להגיע למצב הזה, (אך) הסיכויים לכך הולכים ופוחתים בגלל ההתנחלויות, והן יהפכו את אופציית שתי המדינות לבלתי אפשרית".

אם ישראל תוסיף להרחיב את ההתנחלויות, היא תעמיד בסכנה את אופיה היהודי והדמוקרטי, והדבר עלול להפוך אותה למדינת אפרטהייד, הוא הזהיר. "אם אני נמצא בירושלים ואני מציב 500 מתנחלים יהודיים במזרח (בגדה) ויש שם 10 אלפים ערבים, ואם אני משרטט את קו הגבול כך שאותם מתנחלים וערבים יהיו בשטח ישראל, אז או שישראל מפסיק להיות מדינה יהודית או שאני אומר לערבים שהם אינם יכולים להצביע, ואז יש לנו אפרטהייד". התבטאויות כאלה השמיע לא אחת הנשיא הפורש אובמה.

ברמז לדרום-אפריקה בתקופת האפרטהייד הוא אמר: "זה לא כל כך הצליח כאשר מדינה מסוימת ניסתה זאת".

בהודעת הפנטגון מאמש לא נאמר אם נושאים אלה הועלו בשיחה בין מאטיס לליברמן.