מנהיג בריה"מ לשעבר גורבצ'וב: "העולם מתכונן למלחמה"

במאמר שכתב למגזין "טיים", גורבצ'וב ציין כי פוליטיקאיים רבים הפכו ללוחמניים יותר וממשלות רבות מגדילות את תקציבי הביטחון על חשבון צרכי העם ■ קרא לפוטין וטראמפ לצמצם את הנשק הגרעיני

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

נשיאי ארה"ב ורוסיה דונלנד טראמפ וולדימיר פוטין חייבים להתאחד והלחליט ביחד על איסור הפצת נשק גרעיני, כך טוען נשיא ברית-המועצות לשעבר מיכאיל גורבצ'וב

גורבצ'וב (85) המנהיג האחרון של ברית-המועצות והמפלגה הקומוניסטית, כתב טור דעה שפורסם אתמול (ה') במגזין האמריקאי "טיים" והביע חשש מפני האפשרות שהעולם צועד לעבר מלחמה. "פוליטיקאים ומנהיגים צבאיים נשמעים יותר לוחמניים ודוקטרינות ההגנה הפכו למסוכנות יותר", כך לפי גורבצ'וב. הוא הוסיף עוד כי גם "הפרשנים ומנחי הטלוויזיה מצטרפים למקהלה הלוחמנית. הכל נראה כאילו העולם מתכונן למלחמה". לדבריו, האתגר הגדול ביותר שהעולם מתמודד איתו כיום הוא להעלים את המיליטריזציה של הפוליטיקה.

נשיא ברית-המועצות לשעבר ביקר בחריפות ממשלות שונות של מדינות המערב (וככל הנראה כיוון את דבריו בעיקר לארה"ב ולרוסיה) שמפנות יותר משאבים לייצור ורכישת נשק במקום לשירותים ציבוריים. "בעוד תקציבי המדינות מתקשים לממן את הצרכים הסוציאלים של העם, ההוצאות הצבאיות גדלות", כך לפי גורבצ'וב. הוא טען עוד כי הממשלות "מוצאות בקלות" את הכסף הדרוש לנשק מתוחכם שעוצמתו משתווה לזה של נשק להשמדה המונית.

בהמשך המאמר גורבצ'וב קרא למדינות החברות במועצת הביטחון של האו"ם לקחת את ההובלה ולקבל החלטה שלפיה מלחמה גרעינית היא אינה מקובלת ואסור לפתוח במלחמה שכזו אף פעם. לדבריו, פוטין וטראמפ צריכים להיות המנהיגים הראשונים לאמץ החלטה שכזו משום שהם "מנהיגי המדינות שמחזיקות יותר מ-90% מארסנל הנשק הגרעיני העולמי".

החשש של גורבצ'וב מגיע על רקע הצהרות לוחמניות הן של פוטין והן של טראמפ בתקופה האחרונה. לפני מספר חודשים, בעיצומו של קמפיין הבחירות לנשיאות ארה"ב, טראמפ הגיב לדברים דומים שאמר פוטין והצהיר כי "ארה"ב חייבת לחזק את יכולותיה הגרעיניות". מאוחר יותר הוא אף תהה באחד הראיונות עימו כי "אם יש לנו נשק גרעיני מדוע לא להשתמש בו?". טראמפ הבטיח בנוסף גם אחרי השבעתו לנשיאות כי יגדיל באופן ניכר את תקציב הביטחון ואת הצי הימי.