תוספת אנרגיה לטמפו: מאריכה ב-10 שנים שיווק משקאות XL

חברת המשקאות תתחיל לשווק את משקה האנרגיה גם בקפריסין ■ בטמפו, שבשליטת ז'ק בר והיינקן, לא חושפים את המספרים במסגרת ההסכם: "תמורת ההפצה תהיה XL זכאית לשיעורים מסוימים מהרווח, כפי שהוגדר"

משקאות XL / צילום: אתר החברה
משקאות XL / צילום: אתר החברה

חברת המשקאות טמפו ממשיכה לנצל את המומנטום החיובי בעסקיה כדי להרחיב את פעילותה, והבוקר (א') עדכנה כי האריכה את ההסכם לשיווק, מכירת והפצת משקאות האנרגיה XL בישראל ל-10 שנים נוספות, החל משנת 2020, וכי בנוסף היא תחל למכור ולהפיץ משקאות אלה גם בקפריסין.

בספטמבר 2009 חתמה טמפו על הסכם מול חברת XL Energy העולמית, אז קיבלה לידיה את זכות השימוש הבלעדית בישראל בסימני המסחר של XL למשך 10 שנים (מתחילת 2010), ובמסגרת זו סיכמו הצדדים כי ההסכם "יתחדש מאליו ל-5 שנים נוספות".

בטמפו לא חושפים את המספרים במסגרת ההסכם ומציינים כי "בתמורה להסכם ההפצה תהיה XL זכאית לשיעורים מסוימים מהרווח, כפי שהוגדר בהסכם, של החברה כתוצאה מהפצת המוצרים".

בטמפו ציינו בעבר כי בהסכם נקבע מנגנון לחלוקת רווחי הפעילות "לאחר ניכויי הוצאותיהם של הצדדים במסגרת הפעילות, הקבועות אף הן בהסכם". טמפו היא זו הקובעת את מדיניות התמחור של מוצרי XL, בתיאום עם גורמי השיווק של החברה העולמית.

לטמפו יש תלות ב-XL העולמית, משום שהיא רוכשת ממנה את התמציות לייצור המשקאות, ובדוחותיה הכספיים האחרונים (לשנת 2015) ציינה כי "במקרה של ביטול ההתקשרות על-ידי XL, עלולה להיגרם לחברה פגיעה מהותית בהכנסות".

XL נחשבת כאחת מהספקיות העיקריות של טמפו, ובין 2013-2015 הייתה אחראית על כ-4%-5% מהרכישות השנתיות שביצעה טמפו, שהחלה לייצר במפעל שלה בנתניה את המוצרים האלה ב-2011. בטמפו מציינים כי המתחרה העיקרי של XL הוא משקה האנרגיה BLU, אותו מייבאת חברת בני פאוזי שמשמום.

טמפו: זינוק במכירות המשקאות

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2016 מכירות מגזר המשקאות הלא אלכוהוליים של טמפו, הכולל משקאות מוגזים, מיצים ומשקאות קלים, מים מינרליים, משקאות מאלט, מוצרי תה וקפה וכן משקאות אנרגיה, זינקו ב-25% ל-472 מיליון שקל.

טמפו, שבשליטת היו"ר והמנכ"ל ז'ק בר ויצרנית הבירה ההולנדית היינקן, מייבאת, משווקת ומפיצה משקאות שונים ב-3 מגזרים: משקאות קלים, ובהם פפסי, ג'אמפ, סיידר הגליל וסן בנדטו; משקאות אלכוהוליים, ובהם בירה היינקן; ופעילות יקב ברקן, המציע את יינות "ברקן" ו"סגל". החברה נסחרת בבורסה באמצעות שתי סדרות אג"ח, בהיקף של 140 מיליון שקל, ובתשואות של 1.7%-2.2%.

מוקדם יותר החודש החליטה טמפו לממש אופציה שהייתה לה להגדלת חלקה בחברת אדיר סחר, המייבאת משקאות מאירופה, ולהגדיל את חלקה באדיר ל-50% באמצעות רכישת 20% ממניותיה תמורת כ-9.5 מיליון שקל. זאת לאחר שבטמפו ייחסו בדוחות האחרונים חלק ניכר מהצמיחה בפעילות המגזר הלא אלכוהולי להפצת מוצרי אדיר.

אדיר עוסקת ביבוא ושיווק משקאות קלים ומיצים ייחודיים (Sappe, Jumex, Guarana ואחרים), משקאות תה קר תחת המותג אריזונה (Arizona), משקאות קולה תחת המותג ד"ר פפר (Dr. Pepper) ומשקאות קפה קר בפחיות. יתרת מניותיה נמצאות בידי אריה ואורית אברמוביץ, יורם ודוד לוסטיגר, יניב דיין ואביגדור רשף.