שר הפנים אריה דרעי פועל לפיטוריו של יו"ר מועצת נאות חובב

הנימוק: נמצא בתפקידו למעלה מ-5 שנים ■ המועמד להחליפו הוא אלי סויסה, לשעבר שר מטעם ש"ס ■ מבקר המדינה בודק חריגות בבניית בניין המועצה ומוזיאון ע"ש אלי הורוביץ בנאות חובב ■ אנדריי אוזן: "היוזמה להחליפי - ממניעים זרים"

אנדריי אוזן / צילום: תמר מצפי
אנדריי אוזן / צילום: תמר מצפי

"ניהול המתחם התעשייתי החשוב ביותר במדינה בתחום הכימיה, עם 18 מפעלים כמו טבע טק, תרכובות ברום ומכתשים ואתר הטיפול בחומרים מסוכנים, הופך לכלי משחק פוליטי", אומר אחד ממנהלי המפעלים הגדולים בנאות חובב. הוא מתייחס לכך, שמשרד הפנים מבקש לסיים את כהונתו של אנדריי אוזן, יו"ר המועצה התעשייתית נאות חובב.

אוזן, לשעבר סגן ראש עיריית באר-שבע ופעיל ליכוד מרכזי בעיר ובדרום, הגיע ב-19 בינואר לשיחת שימוע במשרדו של מנכ"ל משרד הפנים מרדכי כהן. בישראל יש בסך-הכול שתי מועצות תעשייתית - נאות חובב ומגדל תפן. שר הפנים הוא שאחראי למנות את יושבי-הראש שלהן.

אוזן מונה לתפקידו ב-2010 על ידי שר הפנים הקודם אלי ישי. בזימון לשימוע שקיבל נאמר כי הוא נמצא בתפקידו כבר יותר מקדנציה של 5 שנים, שהיא המדיניות של משרד הפנים. עו"ד גלעד שר, שייצג את אוזן בשימוע, טען בתגובה שאין מדיניות של קדנציה בת 5 שנים, ושקודמיו של אוזן כיהנו תקופות ארוכות יותר, וכי הכוונה לפטר את אוזן נובעת ממניעים זרים.

לפני שבועות אחדים מינה אוזן בפעם הראשונה רב למתחם התעשייתי נאות חובב, כדי שיהיה מי שיפקח על הרבנים המועסקים במפעלים. זה כנראה לא הרשים את שר הפנים דרעי.

שני שמות בולטים מוזכרים בהקשר ליוזמת דרעי להחליף את אוזן: הראשון הוא אלי סויסה, לשעבר שר מטעם ש"ס, והשני הוא ראש עיריית באר-שבע לשעבר דוד בונפלד, שמינה לרב העיר את יהודה דרעי, אחיו של שר הפנים.

תלונות למבקר המדינה

במקביל, במשרד מבקר המדינה נמצא בשלבי סיום דוח ביקורת על רמת חובב. לפני כשנה ערך מבקר המדינה עם צוותו סיור היכרות בנאות חובב והתקבל ברוב כבוד. לאחר הסיור והטקס היו עובדים במפעלים שהחליטו, שזה הזמן להתלונן על המתרחש בנאות חובב. בפניות למבקר המדינה בלטו בעיקר תלונות על תופעות של בזבוז ורשלנות הקשורות להקמת הבניין החדש בכניסה לאתר.

מדובר בבניין בן 5,000 מ"ר, למשרדים חדשים למועצה, ובצמוד לו מרכז מבקרים על שם אלי הורוביץ, נשיא טבע ז"ל. משפחת הורוביץ מימנה בתרומה את החלק של מרכז המבקרים ומוזיאון לכימיה, וכיאה לזכרו של הורוביץ מונתה האדריכלית הידועה עדה כרמי, כלת פרס ישראל ומתכננת מתחם ומעון ראש הממשלה בירושלים. הפיקוח הופקד בידי חברת וקסמן-גוברין-גבע.

לייעוץ במגעים של אוזן מול מבקר המדינה נשכר עו"ד גדעון פישר. מול הליך הפיטורין אוזן הצטייד במכתבי תמיכה של מנהלים, ועדי עובדים ופעילים בארגונים ירוקים. הוא נהנה גם מגיבוי של צמרת הליכוד, שם זוכרים לו לטובה את אירגון טקס החתימה על מתווה הגז הטבעי עם ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר יובל שטייניץ.

"לא לילד הזה התפללתי"

בידי שר הפנים יש מידע דומה למידע שמצוי בידי מבקר המדינה אודות הפרויקט ועל ההתנהלות סביבו. במשרד הפנים הביעו תמיהה על כך שבמכרז לבניית הפרויקט התמודד רק קבלן אחד, א.ר.יוסף מרהט, שזכה במכרז עם הצעה של כ-23.4 מיליון שקל, מחיר נמוך ממחיר האומדן. במשרד הפנים נטען שלקבלן הזוכה, שהתמחה בבניית בתי ספר, לא היה ניסיון קודם בפרויקטים מורכבים מסוג זה, אבל בתמיכת אוזן הוא קיבל את העבודה.

הבנייה התחילה בפברואר 2014 והסיום היה אמור להיות באוקטובר 2015. המפקחים על הבנייה מטעם חברת וקסמן-גוברין-גבע התלוננו על בנייה שלא עמדה בדרישות האדריכליות ועל בעיות בהתנהלות הדיווחים והתשלומים.

האדריכלית עדה כרמי ביקרה פעמים אחדות בפרויקט עם אנשי צוותה, והביעה, בלשון המעטה, חוסר שביעות רצון מאיכות הבנייה ומקצב הבנייה. "לא לילד הזה התפללתי", אמרה כרמי באחת הישיבות על הפרויקט. בשיחה עם "גלובס" אומרת כרמי, כי יש קושי גדול בבניית פרויקטים בנגב, אבל דיברה בשבחו של אוזן בנוגע לפיתוח הסביבתי בנאות חובב.

שנה אחרי תחילת הפרויקט, במה שמוגדר כהבנה הדדית בעקבות קשיים של הקבלן להתמודד עם המחיר, עם דרישות המפרט ועם הפיקוח על עבודתו - יצא הקבלן מהפרויקט.

ההערכה כרגע היא שהבנייה תסתיים בחריגה של לפחות 10 מיליון שקל מהתקציב, והגמר הצפוי הוא בעוד שנה לפחות, איחור של כשנתיים. צפויה מסכת של הליכים משפטיים מול מתכננים ומבצעים בפרויקט.

אוזן טוען כי הביא לשיפור וחיסכון משמעותי בהוצאות ההנהלה ואומר בתגובה: "מעולם לא הועלו כלפיי ו/או כלפי המועצה שאני עומד בראשה, טענות כלשהן בהקשר לשאלתך. ממכתב הזימון לשימוע לא עולה אפילו שבב טענה כלפי איכות תפקודי או תפקוד המועצה שבראשותי, וממילא שום טענה מסוג זה לא עלתה כלל בשימוע".

תגובות: "מעורב אישית בפרטים"

המועצה התעשייתית נאות חובב מסרה: "ראש המועצה נדהם מן הניסיון למנוע ממנו להמשיך בתפקידו עד סיום הקדנציה על מנת להשלים את תנופת הפיתוח, והתהליכים הסביבתיים המורכבים שנמצאים בשיאם, וכן לסיים את הפרוייקטים שהוא מחויב להם ומעורב בהם אישית עד לפרטי פרטים, ואשר בהסתמך על המשך מעורבותו הפעילה בהם, החליטו הרשויות המוסמכות על ביצועם ועל המשך קידומם והרחבתם. על תרומתו ונחיצותו של מר אוזן ניתן ללמוד מהפניות שנעשו בחודש האחרון לשר הפנים בדרישה לאפשר לראש המועצה להשלים את כהונתו. בין הפונים - ראשי הרשויות באזור בראשותו של ראש עיריית באר-שבע, רוביק דנילוביץ, ראשי ארגונים סביבתיים, ראשי התעשייה, חברי ועדי העובדים בפארק התעשייה, שרי הגנת הסביבה והפנים לשעבר וחברי מליאת מועצה נציגי משרדי הממשלה בעבר ובהווה.

"המועצה מברכת על הביקורת של מבקר המדינה לגבי פרויקט זה, אשר נולדה בעקבות ביקורו של מבקר המדינה במועצה לפני כשנתיים ובמהלכו הוצג הפרויקט ביוזמת ראש המועצה למבקר. הנושא אף נבדק בביקורת השנתית של מבקר הפנים במועצה, והדוח אומץ במלואו במקביל לתיקון ליקויים למופת, בזמן אמת. מטבע הדברים, עד שתושלם פעילות הביקורת, אנו מנועים מלהגיב למעט כמובן מחויבותה של המועצה לשיתוף פעולה מלא עם משרד מבקר המדינה".

משרד הפנים מסר: "אנדריי אוזן זומן לשימוע בפני מנכ"ל משרד הפנים, מרדכי כהן, בנוגע לסיום כהונתו כראש המועצה המקומית תעשייתית נאות חובב. זאת בהתאם למדיניות המשרד לקציבת כהונת בעלי תפקידים ממונים. כהונת ראש מועצה ממונה היא 5 שנים ומר אוזן מכהן בתפקידו 6.5 שנים. במידה ויוחלט על סיום תפקידו, בחירת ראש המועצה התעשייתית נאות חובב תהיה מקצועית ועניינית".