קרן ההשקעות הישראלית-סינית Blueconomy גייסה 150 מ' ד'

מתכננת להשקיע בחברות טכנולוגיות ימיות ישראליות, וכבר איתרה 4 חברות שתשקיע בהן: "מתכננים השקעה ממוצעת של 5 מיליון דולר בחברה"

עוד קרן השקעות ישראלית-סינית יוצאת לדרך: קרן Blueconomy (מלשון כלכלה כחולה) גייסה 150 מיליון דולר מממשלת סין וקרנות ציבוריות לצורך השקעה בטכנולוגיות ימיות בישראל.

הקרן, בניהול שלום דסקל, יובל רבין (בנו של ראש הממשלה המנוח, יצחק רבין) ויעקב קפלן, מאפשרת לחברות ישראליות גישה ישירה להשקעות מממשלת סין, והיא גייסה את הסכום תוך 6 חודשים וכבר בוחנת השקעות מיידיות ב-4 חברות ישראליות.

לדברי הקרן, היא תתמקד בחברות ישראליות מבוססות ידע וקניין רוחני. בשלבים הראשונים של פעילותה, השקעות הקרן יבוצעו בטכנולוגיות ימיות כגון: אנרגיה של רוח, של גלים, של שמש, מזון ימי, חומרים מבוססי אצות ירוקות וכחולות, תרופות, קוסמטיקה, איים מלאכותיים, ניהול שפכים, טיהור והתפלת מים (שבו ישראל מתמחה) ואפילו חומרי בנייה.

לפי הקרן, היא כבר נמצאת במגעים מתקדמים להשקעה ב-4 חברות ישראליות וזאת לאחר בחינה של למעלה מ-40 חברות במהלך 6 חודשים האחרונים.

הגיוס, כאמור, הושלם בתוך 6 חודשים וזאת לאחר מפגשים עם 8 משלחות ממשלתיות מסין שביקרו בישראל לצורך מפגשים עם חברות טכנולוגיה בתחום הימי, ובמקביל ביצעו השותפים מצגות ומפגשים בסין לממשלה ולקרנות ציבוריות שהגדירו את התחום הימי כחלק אסטרטגי במדיניות ההשקעה שלהן.

שלום דסקל, שותף ומייסד בקרן מציין כי המעורבות הממשלתית בהשקעות טכנולוגיות תעזור לחברות ישראליות לזרז את הכניסה העסקית לשוק הסיני ובנוסף תוסיף מעטפת ביטחון להגנה על זכויות הקניין הרוחני של טכנולוגיות ישראליות. "טכנולוגיות ימיות זה סקטור יחסית חדש בעולם כסקטור להשקעה", מסביר דסקל ל"גלובס" את הרקע להקמת הקרן.

"אני ושותפיי, יובל ויעקב, נמצאים בתחום ההיי-טק כבר הרבה מאוד שנים, ובשנה האחרונה שמנו לב שיש הרבה חברות מעניינות בתחום זה בישראל שמחפשות השקעות אבל בגלל שסקטור זה לא הוגדר בתוך טווח ההשקעה של הקרנות שמוקמות בישראל, נוצר ואקום של הזדמנויות השקעה. במקביל, אני בעברי לקחתי חברה ישראלית והכנסתי בה כשותפה את הממשלה הסינית, China Wafer Level CSP שמה, והחברה הזו הפכה להיות סיפור הצלחה ישראלי-סיני והיא נסחרת כיום בבורסת שנחאי לפי שווי של כמיליארד דולר. ואז פניתי למערכת הקשרים שבניתי בסין, ועניינתי גופים ברעיון של השקעה בטכנולוגיות ימיות ולהפתעתי הממשלה הסינית הגדירה תוכנית חמש שנתית של יעדים אסטרטגיים להשקעה, ואחד מהם היה הסקטור הימי. וכך שידכנו בין היזמות הישראלית הנהדרת בסקטור זה לבין השוק הסיני והרעב שיש בו לטכנולוגיות כאלו".

- איך העבודה של קרן זו מסתדרת עם ההגבלות החדשות לגבי השקעות סיניות עליהן נודע בשבוע שעבר?

"הגבלות אלו חלות על הרבה תחומים חוץ מאלו שסין הגדירה כאסטרטגיים לממשלה הסינית. והסקטור הימי כן הוגדר כאסטרטגי. ולצורך זה סין בנתה מודל, שאנחנו למעשה הראשונים שמיישמים אותו, שבו יש קרן ישראלית-סינית בעלת הנהלה משותפת, כאשר 20% מהסכום מושקע ישירות על ידי הממשלה עצמה ו-80% על ידי מוסדיים סיניים שמאמצים את מדיניות הממשלה כמדיניות ההשקעה שלהם. וכך נוצרה ההזדמנות להקמת הקרן".

- כמה תשקיעו בכל אחת מהחברות שאיתרתם?

"אנחנו מתכננים השקעה ממוצעת של 5 מיליון דולר בכל חברה שמועמדת להשקעה, כאשר זה יכול לקרות בסבב אחד או יותר, תלוי בשלב שבו נמצאת החברה. וכמו כן, יש לנו מנדט להשקיע עד 20 מיליון דולר בחברה אחת מדי שנה שהיא בדרגת בגרות עסקית יותר מתקדמת".

Earnix

שנת הקמה: 2000

מה החברה עושה: פיתוח תוכנה לקבלת החלטות אופטימלית ברמת המוצר, התמחור והשיווק עבור מוצרי בנקאות וביטוח

מייסדים: דוד שפירו (מנכ"ל); סמי קריקלר (מנהל עסקי ביטוח); יוני חפץ; שי פוגל

סך גיוסי הון עד כה: 25 מיליון דולר

מספר עובדים: 120

בעלי מניות עיקריים: קרנות ההון JVP, וינטג', IGP

מקור: IVC אונליין והחברה עצמה