מכה לטבע: ביהמ"ש בארה"ב דחה 4 פטנטים הקשורים לקופקסון

הפטנטים שבוטלו היו אמורים לפוג רק בשנת 2030 ■ המשמעות הכספית לטבע: הפחתת הכנסות בסך 1.2 מיליארד דולר בשנה ■ המניה תצנח גם במסחר בת"א ■ טבע: "נערער"

ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר
ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר

מכה קשה לטבע: ענקית התרופות הודיעה הלילה (ג') כי בית המשפט המחוזי בארה"ב במחוז דלאוור שלל את תוקפם של 4 פטנטים של החברה על תרופת הקופקסון במינון 40 מ"ג, במסגרת משפט הפרת פטנטים שהיא מנהלת כנגד 5 חברות.

בכוונת החברה לערער על ההחלטה. מניית טבע   קרסה במסחר המאוחר בוול סטריט ב-9% לשפל של כ-10 שנים.

הנהנית העיקרית מהפסיקה היא ענקית התרופות מיילן  , שטענה כי הפטנטים של טבע בקופקסון חסרי תוקף, טענה שהתקבלה על-ידי בית המשפט. הפטנטים שעמדו בלב המשפט אמורים היו לפוג רק בשנת 2030. 

מוקדם יותר החודש טבע פרסמה עדכון לתחזית ההכנסות והרווח שלה וציינה כי כניסתם של שני מתחרים בפברואר השנה בשיווק הקופקסון 40 מ"ג עלולה להפחית את ההכנסות ב-1 עד 1.2 מיליארד דולר. הרווח בתרחיש שכזה עלול לרדת ב-65-80 סנט למניה.

ללא פגיעה בקופקסון, טבע צופה כי ההכנסות מתרופת הדגל שלה צפויות להסתכם השנה ב-3.8-3.9 מיליארד דולר ומשאר התרופות הייחודיות של טבע ב-4.25-4.65 מיליארד דולר.

"אנו מתכוונים להתקדם עם הגשת ערעור באופן מיידי," אמר ארז ויגודמן, נשיא ומנכ"ל טבע. "אנו נמשיך להגן בנחישות על ה-COPAXONE ® שלנו כנגד כל תביעה ולאורכו של כל התהליך".

מניית טבע צנחה בכ-45% בשנה האחרונה בעקבות מספר זעזועים שפקדו אותה, במקביל לירידות חדות במניות סקטור התרופות הגנריות וחששות המשקיעים מפגיעה של הממשל האמריקאי בסקטור התרופות.