ישראל כץ: "הנורמות של אלון חסן לא יחזרו לנמל אשדוד"

שר התחבורה כינס מסיבת עיתונאים באתר ההקמה של נמל הדרום, הנמל החדש שמתוכנן באשדוד ■ ברקע: נסיגת ההסתדרות מהסכם העקרונות בנוגע לרפורמה בנמלים ■ כץ: "לא אתקפל"

שר התחבורה ישראל כץ / צילום: תמר מצפי
שר התחבורה ישראל כץ / צילום: תמר מצפי

שר התחבורה ישראל כץ כינס היום (ד') מסיבת עיתונאים באתר ההקמה של נמל הדרום באשדוד, על רקע נסיגת יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, מהסכם העקרונות בנוגע לרפורמה בנמלים.

בניגוד לחלק מההערכות בהסתדרות הכללית, כץ לא הכריז מלחמה כוללת, אלא דיבר במתינות, ככל הנראה כדי להותיר פתח להסתדרות לחזור למו"מ. במסיבת העיתונאים השתתפו לצד כץ מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר, ומנכ"ל חברת נמלי ישראל, שלמה ברימן.

השר כץ הניף אמנם מקל באיום חוזר ונשנה בהעברת חוק בוררות חובה, שימנע מעובדי הנמלים לשבות וייאלץ אותם להסכים לתכתיבי המדינה, והוסיף גם שמי שינהג כאלון חסן ימצא את עצמו במצבו מבחינה ציבורית, אך המסר העיקרי שלו היה שלעובדים יש הרבה מה להרוויח מפתיחת הנמלים החדשים. כץ הדגיש שפתיחת הנמלים החדשים תלווה בהשקעות של 2 מיליארד שקל בכל אחד משני הנמלים הקיימים, הן בהרחבה והעמקת רציפים והן בחיבור למסילות רכבת וכבישים שיאפשרו הובלה יעילה.

"העובדים הקיימים ייחטפו בתנאים טובים יותר על ידי הנמלים החדשים שירצו עובדים מנוסים ומיומנים... דיברתי עם הנהלות הנמלים וביקשתי מהם - 'אל תביאו תוכניות לפיטורים אלא להרחבת הפעילות'. אם תביאו פעילויות כאלה, אני אאשר אותן. התחרות הפנימית בין הנמלים תשפר את היעילות ותגרום לחברות זרות להעדיף את ישראל על פני נמלים מתחרים".

שר התחבורה הוסיף כי המיקום של ישראל יכול לאפשר לה לפתח את ענף השטעון, שבו הנמלים מהווים תחנת מעבר ותחלופת סחורות שיעדן אינן ישראל. הוא חזר כמה פעמים על כך ש"הבעיה העיקרית שצפויה להיות לנו היא להשיג שטחי עורף נמל", כלומר בעיה טובה שנובעת מהגדלת היקף הפעילות.

הנסיגה של ניסנקורן מהסכם העקרונות שנחתם בחודש מארס שעבר עם הממשלה נבעה ממרד שהחל בנמל אשדוד בקרב חברי ועדי סקטורים, שעשוי להסתיים במעבר ועד העובדים להסתדרות הלאומית. על פי המורדים, רובם מדור ב', שעתידו התעסוקתי אינו מובטח, הם החתימו בין 600 ל-700 עובדים על מעבר ללאומית ובכך השיגו יציגות. את ההכרעה בנושא יקבל בית הדין הארצי לעבודה שידון בסוגיה בשבועות הקרובים.

את מסיבת העיתונאים פתח כץ בתיאור השתלשלות העניינים: "בשנת 2013 הוצאתי לדרך בגיבוי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר דאז יאיר לפיד את הרפורמה בנמלים, שבמרכזה בניית שני נמלי ים חדשים בחיפה ובאשדוד, שיביאו לשיפור השירות והוזלת יוקר המחיה ויהפכו את ישראל למרכז תובלה בינלאומית". כץ הדגיש שההשקעה של 10 מיליארד שקל בנמלים החדשים אינה מגיעה מבסיס תקציב המדינה אלא ממימון חיצוני, שמחזור בתקופת הזיכיון של 25 שנה של החברות ההולנדית והסינית שיפעילו את הנמלים.

כץ תיאר את המו"מ עם ההסתדרות, שהוביל להסכם העקרונות, והוסיף: "ההסתדרות הכללית ויו"ר ההסתדרות מחויבים באופן אישי להסכמים מהעבר שנערכו מ-2005 ולהסכם מהתקופה הזאת. הנורמה הזאת של ניסיון להפר הסכמים בשל אינטרסים פוליטיים ופסולים ואינם ראויים. לא נכנעתי בעבר ולא אכנע".