לקראת מכירת אפריקה ישראל: 4 הצעות מועדפות - ולבייב?

ההצעות שמסתמנות בינתיים כמובילות הן של קרן ברוש הישראלית, חברת הנדל"ן הציבורית גלובל וורת' וכן קרנות הנדל"ן הזרות פטרון קפיטל ולואן סטאר

לב לבייב / צילום: תמר מצפי
לב לבייב / צילום: תמר מצפי

מחזיקי איגרות החוב של אפריקה ישראל  משלוש הסדרות (כ"ו-כ"ח) אישרו שלשום ברוב מכריע הצעת החלטה, שלפיה יוסמכו חברי הנציגות מטעם הסדרות לבחור עבור כלל מחזיקי האג"ח את ההצעות הטובות ביותר שהתקבלו לרכישת אפריקה ישראל, במסגרת הסדר החוב עם המחזיקים.

לפי הצעת ההחלטה שאושרה, יוכלו חברי הנציגות לגבש ולקבוע בשם המחזיקים את עמדתם ביחס לבחירת המציעים שהצעותיהם יעברו לשלב הבא של התהליך, וכן להמשיך ולנהל משא ומתן עם המציעים עד לקבלת הצעה מחייבת, וכל זאת לשם מקסום תנאי ההצעות.

בעקבות החלטת המחזיקים, תוכל כעת הנציגות לבחור את ההצעות המועדפות על-ידיה מבין אלו שהוגשו בשלב הראשון של המכרז לרכישת אפריקה ישראל (או החברות הבנות שלה), שאותו מוביל בית ההשקעות אפשטיין קפיטל. המציעים שנבחרו יזכו להיכנס לחדר המידע ולערוך לאפריקה ישראל בדיקת נאותות, שבסיומה יגישו בעוד כארבעה שבועות הצעה מחייבת לרכישת החברה (או החברות הבנות) במסגרת הסדר חוב כולל עם מחזיקי האג"ח.

שלשום נערכה ישיבה של חברי הנציגות, ולאחריה מסתמן כי ארבע הצעות כבר הבטיחו את עלייתן לשלב הבא. מדובר בהצעותיהן של קרן ברוש קפיטל הישראלית, חברת הנדל"ן גלובל וורת' שנסחרת בלונדון, וכן קרנות הנדל"ן הזרות פטרון קפיטל ולואן סטאר. מספר גופים נוספים התבקשו לספק הבהרות להצעותיהם, אולם רק שינויים מהותיים של הרגע האחרון יביאו גם אותם אל השלב הבא, של בדיקת הנאותות והגשת ההצעה המחייבת.

בעל השליטה הנוכחי, לב לבייב, שהגיש הצעה מחייבת יחד עם איש העסקים מוטי בן משה, אינו נכלל לפי שעה ברשימת ההצעות המובילות, אולם לבייב עצמו אינו זקוק לבדיקת נאותות, ולכן יוכל להגיש עם שותפו הצעה מחייבת מעודכנת - אם יחפצו בכך - לקראת תום השלב השני בתהליך.

2.83 מיליארד שקל חוב למחזיקי אג"ח

הנטייה הנוכחית של בנקאי ההשקעות מאפשטיין קפיטל, ושל מרבית חברי הנציגות, היא לסכם עם גוף אחד על הסדר כולל לאפריקה ישראל. עם זאת, גם גופים מקומיים, שמתעניינים רק בפעילות המקומית של אפריקה ישראל בתחומי התשתיות (דניה סיבוס) והבנייה למגורים (אפריקה מגורים), ובהם בעל השליטה בחברת אאורה, יעקב אטרקצ'י וחברת חג'ג' נדל"ן, יזכו להיכנס לחדרי המידע ולהגיש הצעה מחייבת. דניה סיבוס היא חברה בת בבעלות מלאה של אפריקה ישראל, שמחזיקה ב-74% ממניות אפריקה מגורים, שנסחרת בבורסה לפי שווי של כ-980 מיליון שקל.

הסיבה לכך נובעת אולי מכך ששלושה מבין ארבעת המציעים המובילים הם גופים זרים, שהגישו את ההצעה לאפריקה ישראל בגלל פעילותה באירופה של החברה הבת, אפריקה נכסים, ולכן ייתכן שבמסגרת המשא ומתן יעדיפו לבסוף לרכוש רק את מניות השליטה באפריקה נכסים.

קרן ברוש קפיטל, שמנוהלת בידי אמיר אפרתי, הגישה בשלב הראשון הצעה לא מחייבת לרכוש את מלוא איגרות החוב של אפריקה ישראל (ולקבל לידיה ללא תמורה את מלוא מניות החברה), בתמורה ל-1.9 מיליארד שקל, שישולמו למחזיקי האג"ח. תמורה זו תורכב מתשלום מזומן של 1.5 מיליארד שקל, ומהנפקת אג"ח קצרות לשלוש שנים בהיקף של 400 מיליון שקל, כך שמדובר על תספורת של כ-32% לנושים.

גם ההצעות הראשוניות שהגישו הקרנות הזרות כוללות כנראה תספורות בשיעור דומה. לואן סטאר, למשל, היא קרן השקעות נדל"ן עם ותק של 22 שנה. הקרן, שהוקמה ב-1995 בידי ג'ון גראיקן, הצליחה לגייס לאורך השנים סכום כולל של 70 מיליארד דולר ל-17 קרנות השקעה שהשיקה. קרן פטרון קפיטל, שפועלת מלונדון מאז 1999 ומנוהלת בידי קית' ברסלאור, מתמחה בהשקעות באירופה, וגייסה מאז הקמתה סכום של 3.4 מיליארד ליש"ט.

למתמודדת הרביעית, חברת גלובל וורת', שנסחרת בלונדון לפי שווי של 580 מיליון אירו, יש קשר ישראלי. אחד הדירקטורים שלה הוא אלי אלרואי, שעמד בראש פעילות הנדל"ן המסחרי שהקימה קבוצת קרדן במזרח אירופה. גלובל וורת' הוקמה ב-2013 בידי המייסד והמנכ"ל יואניס פאפאלקאס, והיא מחזיקה כיום ב-15 נכסים מניבים ברומניה.

לאפריקה ישראל חוב של 2.83 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח שלה משלוש הסדרות (כ"ו-כ"ח) - חוב שאותו החברה אינה יכולה לשרת - וזאת בשעה ששווי נכסיה נמוך במאות מיליוני שקלים מערך החוב. בשל כך, הפכו מחזיקי האג"ח לבעלי השליטה בחברה בפועל, והם אלה שיקבעו בחודשים הקרובים את עתיד אפריקה ישראל, שכל מהותה הנוכחית היא החזקה בכמה חברות ציבוריות ופרטיות, וניסיון להרוויח מפעילות משותפת ביניהן.