השופט דוד רוזן: "אנשים מושחתים צריכים לעוף לבתי הסוהר"

רוזן, עם כניסתו לתפקיד נציב התלונות על הפרקליטים: "שחיתות היא מחלה, נגע ממאיר. על המושחתים לדעת כי באם יסטו מהשורה, הקלון יידבק בהם וגם במשפחתם"

השופט דוד רוזן / צילום: תמר מצפי
השופט דוד רוזן / צילום: תמר מצפי

דוד רוזן הוא אחד השופטים (בדימוס) הכי מוכרים בארץ. את עיקר פרסומו קיבל בזמן שדן במשפטם של נאשמי פרשת הולילנד ובראשם של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט. ב-13 במאי 2014 שלח רוזן את אולמרט ל-6 שנות מאסר בפועל.

"עובד הציבור הנוטל שוחד משול למי שניתץ אבן-פינה בעבודתו", כתב רוזן בגזר הדין. "הנוטל שוחד הינו בבחינת בוגד, איש מעל הבוגד באמון שניתן בו, אמון שבלעדיו לא יכון, יקום ויהיה שירות ציבורי מתוקן".

בהמשך, הקל בית המשפט העליון בעונשו של אולמרט באופן משמעותי, לאחר שזיכה אותו מהרשעה בסעיף השוחד המרכזי בו הואשם והרשיע אותו בלקיחת שוחד בסך 60 אלף שקל.

לפני כשבועיים פרש רוזן מכס השיפוט והחל למלא את תפקיד נציב הביקורת על מערך התביעה ומייצגי המדינה בערכאות (נציב הביקורת על הפרקליטות). רוזן מחליף בתפקיד את הנציבה המייסדת, הילה גרסטל.

לרגל כניסתו לתפקיד העניק רוזן ראיון ראשון ובלעדי לכתב העת "עורך הדין". בראיון התייחס רוזן בין היתר לתפקידו החדש ודיבר על תופעת השחיתות במדינת ישראל.

"התפקיד שלי (כנציב התלונות על הפרקליטים) הוא לבקר", אמר רוזן בראיון לביטאון לשכת עורכי הדין. לדבריו, "זו פוזיציה לא נעימה, לפעמים כואבת, פוזיציה שעלולה לגרום לאי-נעימויות ולחילוקי דעות קשים. אני לא מתכונן להקהות את זה או לנגב את זה או להגיד 'יהיה בסדר', בשום פנים. אם תהיה התנגשות (עם אנשי הפרקליטות), נחדד אותה, מכיוון שאני מאמין שבסופו של דבר האינטרס הוא אינטרס משותף - פרקליטות חזקה לטובת מדינת ישראל, פרקליטות שהיא אבן ראשה במדינת חוק. אני לא איש של עיגולי פינות, ואלך בדרכי ללא כל פשרות".

רוזן הבהיר בראיון ל"עורך הדין" כי "כשאגלה ליקוי בבדיקה פרטנית בעל השלכות רוחב, אשתדל להרחיב הפרשנות ולתת המלצותיי, גם אם טכנית זה לא מוגדר בדיוק כחלק מתפקידי. כלומר, ברגע שתהיה תלונה פרטנית שתצביע על ליקוי רוחבי, לא אעצור בנקודה הפרטנית, ואומַר את מה שיש לי לומר. מכיוון שאני מאמין כי האנשים בפרקליטות רוצים, בטח לא פחות ממני, בטובת הפרקליטות, בטובת שלטון החוק ובעוצמתו, משיצביעו בפניהם על ליקוי, הם יהיו שותפים מלאים לתיקונו".

עוד דיבר רוזן בראיון, בין היתר, על המאבק הקשה שניהלו הפרקליטים בנציבה הקודמת, הילה גרסטל ובעבודתה. לדבריו, "לא יכלו לבחור נציבה טובה ממנה, מוכשרת ממנה, מנוסה ממנה, שמכירה את המערכת. המלחמה הבלתי אפשרית בנציבות ובגרסטל גרמה נזק, והראשונה שניזוקה היא הפרקליטות. למה? היום הציבור חושב שהנציבות פועלת אך ורק מול הפרקליטות. כאשר מכל הגופים המבוקרים על-פי חוק על-ידי הנציבות, הפרקליטות היא אחד הגופים שפועלים בצורה התקינה יותר".

בתשובה לשאלת המראיינת, דוברת לשכת עורכי הדין, נעמה כהן-פרידמן, האם רוזן יהיה נציב אמיץ, כפי שהיה שופט אמיץ - הוא השיב: "אפשר אחרת בכלל? למי בדיוק אני חייב משהו? יש לי מדינה אחרת? מעניין אותי לעשות את העבודה בנאמנות ועל-פי חוק".

וכאשר נשאל רוזן איך הרגיש כשבית המשפט העליון זיכה את אולמרט בפרשת השוחד המרכזית והפחית את העונש שגזר עליו מ-6 שנות מאסר לשנה וחצי מאסר, הוא ענה: "נשארתי בדעתי, אבל בהחלט קיבלתי בהרכנת ראש ובכבוד את ההחלטה של בית המשפט העליון. זה בסדר גמור. כך צריך להיות במדינה מתוקנת".

- בנוגע לראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט - הן בהכרעת הדין והן בגזר הדין התבטאת רבות על התנהלותו. במבט לאחור, איך אתה מרגיש עם אמירותיך הלא פשוטות כלפיו?

"הדברים נפסקו ונקבעו בפסקי דין. לא ניתן לייפות ולכבס עבירת שחיתות בביטויים נאים ועדינים שאין בהם כדי לעורר התייחסות כאשר מדובר באיש ציבור מוכר וידוע. עבירת שחיתות הינה עבירה שפגיעתה בחברה אסטרטגית, להבדיל אלף אלפי הבדלות, סוחרי הסמים שהינם, עם כל הצער, לעתים הנאשמים בתיקים אלה משתייכים לחצר האחורית של החברה הישראלית. מה ציפיתם, שהוא יֵצא מרצה באוניברסיטה מפח האשפה?

 

"האם באמת המדינה משקיעה משאבים ומנסה לפתור בעיית הסמים באותה חצר אחורית של החברה? האם אני מרגיש את אותו להט כלפי סוחרי סמים כמו כלפי המורשעים בשחיתות? המושחתים - צמחו ככלל בערוגות השפע של החברה, הרבה פעמים גדלו עם כפית של זהב בפה, ולאחר כל זאת ניצלו את כל הטוב שהושפע עליהם ועשו לביתם. בעיניי - אני לא רוצה להשתמש במילה 'בוגד' - אבל המושחת מועל בכל הערכים שבהם אנחנו מאמינים".

- מספר אנשי הציבור הבכירים החשודים, מואשמים ומורשעים בעבירות של שוחד, מירמה והפרת אמונים גדל והולך בשנים האחרונות. האם לדעתך תופעת השחיתות במדינה מתרחבת והולכת?

"צריך כל הזמן לעמוד על המשמר. שחיתות היא מחלה, נגע ממאיר. אני לא יודע אם הנגע כבר פרץ ואכל חלקים גדולים בגוף, אבל ברור לי שאנחנו כל הזמן צריכים להיות ערוכים ומוכנים להתמודד עמו ולעצור אותו באיבו. אנשים מושחתים צריכים לעוף לבתי הסוהר ולשהות שם תקופות ארוכות. דווקא את אותם אנשים שזכו לצמוח בסביבה חברתית טובה ומאורגנת, אותם אפשר להרתיע. עליהם לדעת כי באם יסטו מהשורה, יימצאו עצמם במהרה מאחורי החומות, ולשנים רבות. לא זאת אף זאת, הקלון יידבק בהם, ולצער כולם גם במשפחתם. בקלון שכזה קשה להרתיע את סוחרי הסמים וכמותם".

- לקראת סיום, אי-אפשר בלי הפרשה בה מעורבת פרקליטת מחוז תל-אביב לשעבר, עו"ד רות דוד.

רוזן: "איום ונורא".

- הופתעת ממנה?

"בוודאי. איך אפשר שלא להיות מופתע? על-פי הפרסומים, המעשים המיוחסים לה מעוררים חלחלה. זה גרם נזק לפרקליטות ולאמון הציבור בה שלא יימחה עוד שנים רבות. זו פרשה איומה".