מחקר: ב-43% מרשתות השיווק בארץ לא ניתן להזמין באינטרנט

רק ל-28% בלבד מרשתות המזון בישראל יש אפליקציה, רק 14% מהרשתות מאפשרות לבצע הזמנה באפליקציה ■ הוויזואליה בעייתית, טעינת הדפים איטית, וקיימת דחיפה מיותרת של פרסומות

כרטיס אשראי / צלם: thinkstock
כרטיס אשראי / צלם: thinkstock

תחום הקניות באינטרנט הולך וצובר תאוצה בעולם וגם בישראל. הישראלים אוהבים לרכוש ברשת ועושים את זה הרבה - בעיקר מאתרי קניות בינלאומיים כמו איביי ועלי אקספרס. הסיבה לכך היא, בין השאר, שהאתרים הישראלים עדיין לא "מספקים את הסחורה" ונחותים מבחינה טכנולוגית מול האתרים הבינלאומיים.

גם רכישות מזון באינטרנט הולכות ומתגברות בארץ, כשהרבה ישראלים מעדיפים את העכבר והמקלדת על פני ביקור בסופרמרקט העמוס שלרוב לוקח הרבה יותר זמן. גם כאן האתרים הישראלים, אם קיימים, אינם עומדים בסטנדרטים העולמיים.

מחקר רשת חדש מגלה כי אם לרשת המזון כן יש אתר להזמנות מזון אונליין, הוויזואליה באתרים הישראליים בעייתית, טעינת הדפים איטית, וקיימת דחיפה מיותרת של פרסומות. בנוסף, לפי המחקר, רק 14% מרשתות השיווק בישראל מאפשרות לבצע הזמנה באפליקציה, וחלק מהרשתות - טיב טעם הפופולרית, אושר עד ויוחננוף - אינן מאפשרות כלל הזמנת מזון באינטרנט. לרשת אושר עד, שמכוונת בעיקר למגזר החרדי, אין כלל אתר אינטרנט. יינות ביתן מאפשרת הזמנת מוצרים רק דרך אתר אינטרנט (ווב) ורק ליישובים מסוימים בישראל. 

לפי המחקר, 85% מרשתות המזון בישראל מפעילות אתר פעיל בצורה ישירה או דרך ספק חיצוני, ורק ל-28% בלבד מהן יש אפליקציה (יישומון). רק 57% מהרשתות מאפשרות ללקוחותיהם לבצע הזמנות אונליין (מתוכן רק 14% כאמור דרך האפליקציה, היתר דרך דפדפנים ברשת).

אוברטסטרס / מתוך המחקר
 אוברטסטרס / מתוך המחקר

המחקר בוצע כל-ידי חברת הטכנולוגיה אוברטסטרס (Ubertesters), אשר מתמחה בבדיקות תוכנה לאתרים ואפליקציות בכל העולם. הבדיקה כללה מדגם של אתרי מכירות אונליין ביניהם אלה של רשת שופרסל, ויקטורי, רמי לוי ומגה באינטרנט. "רוב הרשתות האלה אכן מאפשרות מכירה אונליין דרך דפדפן ברשת, השאלה כיצד הדבר מתאפשר ואיזה חוויה נוצרת לקהל הגולשים", אומר רן רחלין, מנכ"ל אוברטסטרס.

ברוב האתרים הישראלים תמונות המוצרים אינן ברורות, וכמעט בלתי אפשרי לקרוא את אשר כתוב על המוצר עצמו, גם כאשר הגולש מנסה להגדיל את התמונה. "לא צריך להיות גאון גדול כדי להבין שמצב שכזה יוצר חווית קנייה לא נעימה לכל גולש, בין אם הוא צעיר עם ראייה חדה ולבטח לאדם מבוגר שראייתו אינו תקינה", לדברי רחלין.

אתר שכן משפר את החוויה לגולשים הישראלים הרוכשים מזון באינטרנט הוא mysupermarket, שמאפשר להזמין מרוב רשתות השיווק באמצעות אתר אחד. "העובדה שקיים אתר שמאגד את כלל הרשתות תחת קורת-גג אחת, מצד אחד מסייעת ללקוחות לקבל תמונה מלאה ואפשרות לקיים השוואת מחירים נוחה, אך בפועל מראה על חוסר הבנה או משאבים של הרשת עצמה לקיים מרחב דיגיטלי עצמאי", מציין רחלין.

עוד אפקט שמקלקל את חוויית הגלישה הן הפרסומות הרבות שקופצות באתרים אלה. גם איטיות בטעינת העמודים גורמת לחוויה לקויה, וגם אי-ההתאמה לסמארטפונים של חלק מהרשתות מקלקלת.

לדברי רחלין, "מותגים גדולים צריכים לזכור כי הלקוחות רוצים 'כאן ועכשיו', וברגע שהם נתקלים באתר תקוע שלוקח לו זמן להיטען, הם לא יחזרו שוב. זו אינה גזירת גורל, הרשתות יכולות ואף חייבות לשנות את הגישה, ויפה שעה אחת קודם".