"זו צרות עין, אנחנו לא כרישי נדל"ן"

יו"ר העמותה לקידום תכנון ופיתוח חוף התכלת מתקומם כנגד השיח שהביא בעיקר למכירת אשליות לרוכשים תמימים, מול מציאות עגומה של 80 שנות המתנה וצרות עין מכל עבר

בנימין פישר ועזרא יחזקאל/ צילום: תמר מצפי
בנימין פישר ועזרא יחזקאל/ צילום: תמר מצפי

בשבוע שעבר הודיעה עיריית הרצליה כי מליאת המועצה וועדת התכנון של העירייה אישרו את תוכנית המתאר למתחם חוף התכלת. מדובר על חטיבת הקרקע בת 2,000 דונם שממערב לכביש החוף, במקטע שמצפון לגבול עם תל-אביב (מלון מנדרין) ועד לכיוון שדרות אבא אבן בהרצליה בפיתוח. לפי אותה הודעה, העבירה עיריית הרצליה לוועדה המחוזית את התוכנית, הכוללת בניית 12.5 אלף דירות ועוד 150-200 אלף מ"ר שטחים המיועדים לצרכי ציבור (בהם בתי ספר וגני ילדים), תעסוקה ומסחר וכן 3,500 חדרי מלון.

המיקום הנחשק כל כך על ימה של הרצליה הביא לכך שמזה שנים רבות (מאוד) מנסים בעלי הקרקעות לקדם את תוכניות הבנייה המדוברות במקום. במקביל, קפיצת המחירים וחיפוש ההשקעות בתחום הנדל"ן הקפיצו את סחר הקרקעות במקום, עד שמתווכים וחברות להשקעה שיווקו במיליון שקל פיסות קרקע של כ-100 מ"ר בלבד, השקולות, לפי טענתם כמובן, ליח"ד מגורים אחת כשתופשר הקרקע.

עזרא יחזקאל (78), מורה למתמטיקה ופיסיקה מרמת גן המכהן כיו"ר העמותה לקידום תכנון ופיתוח חוף התכלת, הוא גם בעלים של 750 מ"ר במתחם. יחזקאל מתקומם כנגד השיח שהביא בעיקר למכירת אשליות לרוכשים תמימים, מול מציאות עגומה של 80 שנות המתנה וצרות עין מכל עבר.

- מתי רכשת את הקרקע?

"אבי רכש את הקרקע ביום שנולדתי, בשנת 1938. מדובר ב-750 מ"ר של קרקע ספציפית שיושבת על הצוק של חוף הים בין מלון מנדרין למלון אכדיה. רבים מבעלי הקרקעות מחזיקים בהן עשרות שנים.

"כשהבינו שהעסק קורם עור וגידים בגלל שהעמותה שלנו עשתה רעש, התעוררו מתווכים למיניהם שקנו את הקרקע בנזיד עדשים מבעלי קרקע שהתייאשו, חילקו את הקרקע ליחידות קטנות ומכרו אותה. לפני שש שנים, לדוגמא, רכשה אישה בכל החסכונות שלה 100 מ"ר ב-400 אלף שקל והבינה שממש תכף בונים. אני הבהרתי למי שמכר לה ולעורך דין שטיפל בעסקה שצריך לעשות עסקים עם מצפון. מאז מחיר הקרקעות האמיר לכיוון ה-800 אלף שקל ואפילו מיליון שקל ל-100 מ"ר מתוך מחשבה שזה מביא לזכות ליח"ד אחת ויש כאלו שמוכרים גם 80 מ"ר. זאת ספקולציה".

- מהם המספרים האמיתיים?

"אני לא רוצה להיכנס לזה מכיוון שזאת ספקולציה, אבל כבר עכשיו, על פי המספרים, ניתן לעשות סוג של חישוב. אנחנו יודעים על תכנון ל-12.5 אלף דירות. השטח הוא בן 2,000 דונם. מתוך השטח תהיה הפקעה של 68% לצרכי ציבור. כלומר, יהיו 640 דונם לבנייה, ומהם כ-300-400 דונם לבנייה למגורים - והיתר למלונאות ומסחר.

"כעת נחלק 12,500 יח"ד מתוכננות על שטח של 350 דונם, זו צפיפות של כ-35 יח"ד לדונם. כלומר, במקרה שלי לאחר ההפקעה, אשאר עם 240 מ"ר ששקולים אולי לזכות לכ-8 יח"ד. זה חישוב לא מדויק וספקולטיבי, ובכל מקרה הכל תלוי במה שהשמאי העירוני, מיקי עין דור, יקבע כעקרונות השמאות. כמו כן, מדובר על זכויות לפני היטלי השבחה ואין שום ערובה לכך שמי שיש לו חלקה יקבל יחידת דיור. בהחלט יכול להיות שהוא יהיה הבעלים של חלק מסחרי או מלון".

- כמעט 80 שנה אחרי הרכישה, מה הצפי שלך לקבלת מפתחות?

"גם כאן מדובר במשהו שקשה להעריך. התכנון יכול לגזול כמה שנים. במקרה הטוב, שלא יהיו התנגדויות מאסיביות, זה יהיה חמש שנים. כלומר, אכלוס ראשוני יכול להיות תוך שמונה שנים ויכול להיות גם תוך 15 שנה אם התוכניות ייתקעו בבתי המשפט. בכל מקרה אין ספק שהתוכנית תבוצע בחלקים.

"יש תקווה אחת גדולה והיא שהוועדה המקומית לא תגרור רגליים בביצוע לאחר שתקבל את האישור של הוועדה המחוזית. כבר היינו בסיפור הזה. חברי מועצה אמרו לנו שהקרקע צריכה להיות לצרכי ציבור כולה, או כעתודת בנייה לדורות הבאים. המתנו 80 שנה - אנחנו הדורות הבאים. זאת צרות עין. אנחנו לא כרישי נדל"ן, כפי שכינתה אותנו יעל גרמן בזמנו. בסופו של יום אי קידומה של התוכנית היא פגיעה בקנייננו".