ליברמן מתקפל: גל"צ לא תעבור לאחריות משרד הביטחון

זאת לאור "הקשיים שיוצרת הכוונה להעביר את התחנה מצה"ל למשרד הביטחון, בהקשר של אי-תלותה ועצמאותה כגוף שידור ציבורי, והצורך להסדיר את המהלך בחקיקה"

אביגדור ליברמן / צילום: תמר מצפי
אביגדור ליברמן / צילום: תמר מצפי

שר הביטחון אביגדור ליברמן חוזר בו: תחנת הרדיו הצבאית גלי צה"ל לא תעבור לאחריות משרד הביטחון אלא תישאר תחת אחריות צה"ל - כך עולה מהודעה שהוציא היום (א') משרד הביטחון. 

בהודעת המשרד נכתב כי "שר הביטחון, אביגדור ליברמן, ומנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אודי אדם, קיימו הבוקר (א') התייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בנושא תחנת גלי צה"ל. בהתייעצות נדונו האפשרויות השונות בנוגע למיקומה של גלי צה"ל במערכת הביטחון וההשלכות והקשיים שיוצרת הכוונה להעביר את התחנה מצה"ל למשרד הביטחון, בהקשר של אי-תלותה ועצמאותה של התחנה כגוף שידור ציבורי, הפרוצדורה המורכבת שבקליטת התחנה במשרד הביטחון והצורך להסדיר את המהלך בחקיקה ראשית.

"לאור הקשיים הללו ומתוך הרצון לשמור על צביונה המיוחד של גלי צה"ל, החליט שר הביטחון כי התחנה תישאר במקומה הנוכחי בצה"ל". 

נזכיר כי בחודש שעבר הודיע ליברמן כי קיבל את המלצת מנכ"ל משרד הביטחון, האלוף במיל' אודי אדם, על הפיכת גלי צה"ל מיחידה צבאית ליחידת סמך במשרד הביטחון, וזאת "עקב בקשת הרמטכ"ל איזנקוט, כחלק מההתמקדות במשימות הליבה של צה"ל". 

הודעה זו עוררה ביקורת רבה. כך למשל ח"כ נחמן שי, חבר ועדת חוץ וביטחון ומפקד גלי צה"ל לשעבר, מסר אז בתגובה: "עכשיו לליברמן תהיה תחנת שידור? זהו שינוי מהותי במעמד התחנה. לא עולה על הדעת כי ייעשה דבר כזה ללא דיון ציבורי רחב ומקיף". 

בהמשך נערך דיון בנושא בוועדת הכלכלה של הכנסת, ובו הביעו חברי הכנסת מהאופוזיציה דאגה מהעברת התחנה מצה"ל למשרד הביטחון. היועצת המשפטית של ועדת הכלכלה, עו"ד אתי בנדלר, אמרה כי "אי-אפשר לעשות זאת ללא חקיקה"; ואילו המשנה ליועמ"ש, עו"ד דינה זילבר, אמרה כי "המהלך לא יתבצע אם לא יהיו מנגנונים שישמרו על גלי צה"ל כגוף עצמאי". יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, הדגיש כי "יש לקבוע קיר ברזל בין התחנה לפוליטיקאים". 

היום, כאמור, הודיע שר הביטחון כי החליט להשאיר את גלי צה"ל במיקומה הנוכחי, תחת צה"ל. ח"כ נחמן שי מסר בתגובה לכך: "ההיגיון והשכל הישר ניצחו. כל התעתועים שטלטלו את התחנה היו מיותרים מלכתחילה. לגלי צה"ל יש תפקיד חשוב מתמיד באווירת העליהום התקשורתית בישראל. צריך לשמר כל אמצעי תקשורת כדי לבטא את חופש הדיבור ולחזק את הדמוקרטיה".