מומנטום חיובי: קרנות הנאמנות פתחו את 2017 עם גיוסים נאים

נכסי הקרנות בסוף ינואר - כ-215 מיליארד שקל ■ המגייסים המצטיינים: ילין לפידות, מור ואילים, שגייסו מעל 600 מיליון שקל כ"א ■ גם מיטב דש, מגדל ואנליסט בלטו לחיוב ■ קרנות נאמנות או פוליסות חיסכון – מה עדיף?

יאיר לפידות / צילום: תמר מצפי
יאיר לפידות / צילום: תמר מצפי

חודש ינואר הסתיים, ושנת 2017 נפתחה עם משב רוח חיובי בכל הקשור לגיוסים לקרנות הנאמנות", אומר גורם בשוק ההון. מורן צביק, מנהל קשרי יועצים במיטב דש גמל, מוסיף כי המומנטום החיובי הגיע גם למשקיעים בקרנות הנאמנות, שרשמו בחודש הראשון של השנה "תשואה חיובית משוקללת של 0.2%". גורם אחר אף נקב בתשואה ענפית ממוצעת של 0.4%.

הגיוסים האמורים נרשמו למול פדיונות מצרפיים של יותר מ-18 מיליארד שקל בשוק קרנות הנאמנות בשנה שעברה. מנגד, תעודות הסל ממשיכות את המומנטום השלילי מהשנה שעברה, עם פדיונות חודשיים של כ-2 מיליארד שקל, שלהם שותפות כל ארבע החברות המנהלות הפועלות בשוק זה. ב-2015 פדו תעודות הסל יותר מ-11 מיליארד שקל.

בכל אופן, "בחודש ינואר שבה התעשייה לגייס לאחר ארבעה חודשי פדיונות - לראשונה מאז אוגוסט 2016", אמר גורם בשוק, שהוסיף כי "עיקר הגיוסים התרכזו בקרנות אג"ח כלליות, עם חשיפה מנייתית, אשר צברו למעלה מ-2.1 מיליארד שקל". הוא הוסיף כי "תנועות הכספים בכל הקטגוריות הצביעו על המשך חיפוש אחר התשואה מצד המשקיעים, במחיר של הגדלת הסיכון".

כך, נכון לסוף ינואר השנה, סך נכסי תעשיית קרנות הנאמנות עמד על כ-215 מיליארד שקל (כולל חברת ניהול שנתוניה לא נמסרו לפרסום ואינם נכללים בטבלה, ר' ש') - עלייה של כמיליארד שקל בהשוואה לסוף 2016. ואולם, עדיין מדובר ברמה הנמוכה בכ-6 מיליארד שקל בהשוואה לסוף ינואר אשתקד.

אותו גורם בשוק מוסיף ומפרט, כי "העלייה החודש בסך הנכסים המנוהלים בשוק קרנות הנאמנות היא תוצאה של גיוסים במהלך החודש, בסך כולל של כ-730 מיליון שקל, בצירוף תשואה חיובית של כחצי מיליארד שקל". סכום הגיוס כולל גיוסים נטו של קצת פחות מ-2 מיליארד שקל בקרנות המסורתיות בינואר, למול פדיונות (נמשכים) בהיקף של כ-700 מיליון שקל בקרנות הכספיות, ופדיונות של כרבע מיליארד שקל בקרנות המחקות.

לפיכך, "הקרנות הכספיות והקרנות המחקות ממשיכות במגמת השחיקה שלהן, ומשקלן הכולל מתעשיית הקרנות מבחינת שווי נכסים הולך ופוחת בשנתיים האחרונות, וביתר שאת בשנה האחרונה, בהשוואה לקרנות המסורתיות המנוהלות", אמר אותו שחקן בשוק. לדבריו, "האפיק הבולט החודש בגיוסים - באופן חד-משמעי - היה קרנות אג"ח כלליות, ובצד הפדיונות המשיכו לבלוט האפיקים הסולידיים: קרנות אג"ח מדינה וקרנות שקליות".

אקסלנס בתחתית, ילין לפידות למעלה

מי מהגופים המנהלים רשם פתיחת שנה חיובית? בתי ההשקעות מור ואילים, שבלטו לחיוב בצמרת המגייסים ב-2016, התחילו גם את 2017 באקורד חיובי מאוד, עם גיוסים של כ-654 מיליון שקל וכ-616 מיליון שקל - בהתאמה, על רקע תוצאות העבר שלהם, והמיקום הטוב אשר לו הם זוכים במערכי הייעוץ הבנקאיים. אליהם נוסיף את ילין לפידות, שגם פתח את 2017 עם חודש מצוין, שבמהלכו גויסו לקרנות שלו כ-687 מיליון שקל.

לצדם נציין גם את אנליסט, שכיכב גם ב-2016, ומגדל שוקי הון - שגייס בקרנות המסורתיות כ-427 מיליון שקל. גם מיטב דש בולט לחיוב, בהמשך לשנה חיובית שרשם ב-2016, וגם בית ההשקעות סיגמא - הקטן יותר, ממשיך לצמוח יפה.

מנגד בלטו לשלילה פסגות והראל פיא הגדולים, ואלומות הקטן יותר, עם פדיונות של פחות מ-400 מיליון שקל כל אחד, ומעליהם, או יותר נכון מתחתם, נמצא בית ההשקעות אקסלנס. קרנות הנאמנות המסורתיות של אקסלנס פדו בינואר כ-553 מיליון שקל, כך שבשקלול פדיונות שרשם גם בקרנות הכספיות ובקרנות המחקות, רשם בינואר פדיונות כוללים של כ-833 מיליון שקל.

פחות מעקבים אחר המדדים

ומה קרה בינואר בשוק תעודות הסל, שעוקב אחר המדדים בשוקי ההון? גם בסוף ינואר 2017 ממשיך שוק זה להיות מתחת לרף ה-100 מיליארד שקל בשווי הנכסים המנוהלים. "בינואר 2017 נפדו משוק תעודות הסל כ-2 מיליארד שקל, מתוכם נפדו כ-1.6 מיליארד שקל מתעודות סל על מניות בארץ", מסר רונן סולומון, מנהל תחום פיננסים ושוק ההון באיגוד לשכות המסחר.

הוא ציין עוד, כי "היקף הנכסים המנוהל על-ידי ארבעת מנפיקי תעודות הסל עומד בסוף ינואר 2017 על כ-93.6 מיליארד שקל, לעומת כ-96.1 מיליארד שקל שנוהלו בסוף דצמבר 2016".

עוד פירט סולומון, כי "עיקר הפדיונות בחודש החולף נובעים משינוי תמהיל השקעות בכמה גופים מוסדיים, ומהמגמה השלילית בבורסה המקומית. אולם הירידה חדה בהיקף ההשקעה במדדים על מניות בארץ מובילה להמשך המגמה של הפגיעה בנזילות הבורסה, שכן תעודות הסל אחראיות לכשליש מהיקף המסחר בבורסה בישראל", ציין.

אפרופו אפיקי החיסכון לטווח קצר, במיטב דש פרסמו בימים האחרונים את תחזית ביצועי קופות הגמל לינואר 2017, לאחר 2016 החיובית. לפי התחזית "בינואר השנה יציגו קופות הגמל תשואה ממוצעת של כ-0.4%, כתוצאה מעליות השערים שנרשמו בשוקי המניות בארה"ב ובאג"ח הקונצרניות בישראל", כך לפי אבי ברקוביץ, מנהל מערך אשראי מיטב דש גמל ופנסיה. עוד העריכו בבית ההשקעות, כי "תשואות קופות הגמל בתעשיית הגמל כולה צפויות לנוע בטווח מעט רחב יותר, שבין תשואה של 0.1% לבין תשואה של 0.8%".

תעודות סל
 תעודות סל