דרעי: הקלות לעסקים קטנים באמצעות "רגולציה דיפרנציאלית"

עפ"י תוכניתו של שר הפנים, בעל עסק שמוגדר ברמת סיכון נמוכה, יוכל לחתום בפני עורך דין על תצהיר מיוחד במקום לחכות לאישור הרשויות

אריה דרעי / צילום: תמר מצפי
אריה דרעי / צילום: תמר מצפי

תוכנית חדשה שמקדם שר הפנים, אריה דרעי, עשויה להקל על הבירוקרטיה והעומס הרגולטורי שאיתם מתמודדים בעלי העסקים הקטנים והבינוניים: תיקון שייעשה בצו לרישוי עסקים יאפשר לבעל עסק לחתום בפני עורך דין על תצהיר מיוחד שנוגע לפעילות בית העסק שלו, במקום להמתין לאישור של רשות מוסמכת - תהליך שלעתים נמשך חודשים ארוכים.

במסגרת תיקון צו רישוי העסקים שמקדם דרעי, משרד הפנים עתיד להגדיר את העיסוקים השונים שייכללו במסלול שבמסגרתו ניתן יהיה לקבל "אישור על יסוד תצהיר", וזאת לאחר שאותם עסקים יסווגו על פי רמת הסיכון שלהם.

בסביבתו של דרעי הסבירו היום (ב') כי הרשות הראשונה שתפעל במסגרת המסלול החדש לעסקים קטנים היא נציבות הכבאות וההצלה. במקרה שעסק שיוגדר במשרד הפנים כעסק בעל סיכון נמוך, בעליו יוכלו להצהיר לפני עורך דין כי הוא עומד בדרישות הבטיחות באש - ולא יצטרכו להמתין עד להגעת נציג מוסמך ולאחר מכן להמתין זמן נוסף עד לקבלת האישור המיוחל. להגדרה של עסק עם רמת סיכון נמוכה, יכולים לענות גם מסעדה, מסגרייה או מספרה - בהתאם לגודלן ובהתאם למספר הלקוחות שהן עתידות להכיל בזמן נתון.

במצב שבו בעל העסק יחתום על תצהיר שיחסוך לו בביורוקרטיה ובעיקר בזמן, הוא יידרש לשאת באחריות מלאה על המתרחש בו.

במשרד הפנים אמרו היום ל"גלובס", כי ברגולציה הדיפרנציאלית יש כדי להקל באופן משמעותי על עסקים שבפעילותם רמת סיכון נמוכה, ויתאפשר לרגולטורים למקד את מאמציהם בעסקים שיוגדרו כטעוני עמידה בתנאים מחמירים.

"המהלך הזה מתווסף לשורה של צעדים שכבר מיושמים בשטח מתוקף הרפורמה ברישוי העסקים, כמו כתיבה ופרסום של מפרטי דרישות אחידים, הארכת תוקף רישיונות העסק, הקמת ועדות השגה, ביזור סמכויות לרשויות המקומיות ועוד", אמר היום שר הפנים. "ההיתר המזורז לקבלת רישיונות עסק יפחית את יוקר המחיה ויאפשר ליותר בתי עסק לקום ולהתקיים תוך יצירה מקומות תעסוקה חדשים".

לדברי דרעי, השלב הבא בתוכניתו הוא לשלב עוד רגולטורים בתהליך המקוצר לקבלת רישיונות עסק, בדומה לרשויות הכיבוי. בין הגופים שאותם בכוונתו לרתום לתכנית גם משרד הבריאות, המשרד להגנת הסביבה והמשטרה.