הרשות הישראלית לאיסור הלבנת הון זכתה במקום ראשון מבין 152 מדינות

הרשות הישראלית זכתה בתחרות לחקירת הלבנת ההון הטובה בעולם, בעקבות חשיפת רשת בינלאומית של מלביני הון מקצועיים שהלבינו כספי פשיעה בהיקפים של מיליארדי שקלים

ד”ר שלומית ווגמן–רטנר / צילום: רן יחזקאל
ד”ר שלומית ווגמן–רטנר / צילום: רן יחזקאל

חשיפת רשת בינלאומית של מלביני הון מקצועיים, אשר הלבינה כספי פשיעה בהיקפים של מיליארדי שקלים, הציבה את הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור במשרד המשפטים בראש רשימת הרשויות הנאבקות בהלבנות הון בעולם: הרשות במדינתנו הקטנטונת זכתה במקום הראשון בתחרות בינלאומית לחקירת הלבנת ההון, והוכתרה לטובה בעולם.

בכנס השנתי של ארגון ה"אגמונט" (EGMONT), ארגון-הגג הבינלאומי של הרשויות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, שבו חברות 152 מדינות, הוכרזה זכייתה של הרשות (הישראלית) לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, במקום הראשון בתחרות לחקירת הלבנת ההון הטובה בעולם.

התחרות מתקיימת זו השנה השישית, ובמסגרתה הגישו מספר רב של רשויות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור מהעולם דוגמאות לחקירות הלבנת הון מהשנים האחרונות, במטרה לזכות בתואר "החקירה הטובה בעולם. ומי זכתה? הרשות הישראלית.

הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור הציגה מקרה של חשיפת רשת בינלאומית של מלביני הון מקצועיים, חקירה אשר החלה ברשות לאחר שזו זיהתה אינדיקציות מחשידות לפעילות הלבנת הון בהיקפים של מיליארדי שקלים, במתווה פעילות מורכב ומתוחכם.

במסגרת החקירה הכלכלית שביצעה הרשות, אותרו ובוססו חשדות משמעותיים להלבנת הון. לפיכך, העבירה הרשות מידע רלוונטי למשטרת ישראל אשר פתחה בחקירה משולבת, בשיתוף-פעולה פורה עם מכלול גופי האכיפה, במסגרת פעילותו של "כוח משימה" ייעודי לחשיפת פעילות מלביני הון מקצועיים.

הכוח כלל את נציגי משטרת ישראל מיחידת לה"ב-433, חוקרי יחידת "יהלום" והיחידה לנותני שירותי מטבע של רשות המסים, פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) והרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור. בנוסף, בפרשה זו בוצעו שיתופי-פעולה בינלאומיים נרחבים עם רשויות לאיסור הלבנת הון מקבילות בעולם ועם גופי אכיפה רבים במדינות שונות.

הקריטריונים לזכייה בתחרות הם - הצגת חקירות כלכליות של פרשות הלבנת הון מתוחכמות, שבהן הרשות לאיסור הלבנת הון המקומית ממלאת תפקיד משמעותי, לצד קיומם של שיתופי-פעולה אפקטיביים במישור המקומי והבינלאומי.

כמו כן, נבחנת מורכבות הפרשה, הקושי בגילויה, מידת החשיפה של דפוסי פעולה חדשים והמורכבות של הלבנת ההון ו/או מימון טרור. לאחר הצגת המקרים, נבחר "התיק הזוכה" בהצבעה של כל המדינות החברות בארגון.

במסגרת הצגת המקרה, הדגישה הרשות הישראלית את הקושי בחשיפת פרשיות של מלביני הון מקצועיים, מורכבות החקירה הקונקרטית אשר התפרסה על פני מספר שנים, היתרונות בפעילות משולבת של מכלול גופי האכיפה במתכונת פעילות של כוחות משימה, המומחיות הרבה הנדרשת לביצוע חקירות כלכליות וכן הפרואקטיביות של הרשויות לאיסור הלבנת הון בחשיפת פרשות.

על-פי חוק, אחריותה של הרשות, כגוף מודיעיני, להעביר לגופי האכיפה השונים מידע שנאסף על-ידה לצורך בחינתו. עד לאחרונה הגופים שהיו רשאים לקבל מידע מהרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור היו: המשטרה, השב"כ ורשויות לאיסור הלבנת הון בעולם. אולם במסגרת תיקון חקיקה שעבר לאחרונה - והגדיר חלק מעבירות מס כעבירות הלבנת הון - גם רשות המסים זכאית לקבל מידע מהרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור.

במסגרת המאבק הכלכלי המשולב בפשיעה חמורה, בפשיעה מאורגנת ובפשיעה הכלכלית, של רשויות האכיפה - רשות המסים, המשטרה, הפרקליטות והרשות לאיסור הלבנת הון - כיכבה בשנים האחרונות הרשות לאיסור הלבנת הון כמקור מידע משמעותי. במסגרת זו הייתה הרשות מעורבת בחקירות במרבית הפרשיות הגדולות והבינלאומיות שנחשפו לאחרונה, ובין היתר בחקירה חובקת-העולם ורחבת-ההיקף המנוהלת נגד המיליארדר בני שטיינמץ, שעניינה חשד למתן שוחד לעובד ציבור זר בגינאה והלבנת הון לכאורה.

עוד פרשיות שהרשות הייתה מעורבת בהן: חקירת פרשת מי אביבים; חקירתו של איש העסקים עדי צים בפרשת הלבנת ההון לכאורה בהיקף של כ-200 מיליון שקל בתחום כוח-האדם; פרשת בנימין (פואד) בן-אליעזר המנוח; חקירתה של ראשת עיריית נתניה, מרים פיירברג; פרשת העלמת ההכנסות לכאורה על-ידי בעלי רשת "קליניקה און" לשעבר (פרשת בנק UBS).

רשת הלבנת הון חובקת-עולם

עוד פרשה היא החקירה שהולידה לאחרונה כתב אישום נגד רשת עבריינית שהפיצה 1,490 חשבוניות פיקטיביות בסכום כולל של יותר מ-604 מיליון שקל; חקירה נוספת שהולידה כתב אישום חמור נגד רשת מירמה מתוחכמת ושיטתית שפעלה מישראל ורימתה חברות באירופה בסכום כולל של יותר מ-9 מיליון אירו ועוד.

עוד במסגרת החקירות הבינלאומיות המורכבות שנחשפו בסיוע הרשות לאיסור הלבנת הון - בשלהי 2014, חשפו רשויות האכיפה רשת הלבנת הון חובקת-עולם שגלגלה מאות מיליוני שקלים. במסגרת החקירה נעצרו 14 חשודים ועוכבו 7 חשודים נוספים לחקירה בחשד לניהול רשת הלבנת הון מקצועית וחובקת-עולם, שפועלת להלבנת כספים שמקורם ממסחר בסמים ומעבירות פליליות נוספות, בהיקף של מאות מיליוני שקלים ובקנה-מידה בינלאומי. במקביל, ובתיאום עם רשויות האכיפה בארה"ב ובאירופה, נעצרו חשודים בחו"ל, בהם 8 חשודים בבלגיה.

חקירת הפרשה החלה לפני כשנה, לאחר שבלהב-433 התקבל מידע בנוגע לרשת הלבנת הון בינלאומית, שמעורבים בה אזרחי ישראל ומדינות אחרות, הפועלת להלבנת כספים שהושגו בעבירות פליליות חמורות.

במשך כשנה ביצעה להב-433 פעילות מודיעינית וחקירתית בישראל ובמדינות נוספות, בהן בלגיה, הולנד, ארה"ב וצרפת, בשיתוף-פעולה עם היחידות המיוחדות במדינות הללו ובליווי נציגי משטרת ישראל בארה"ב ובאירופה.

במהלך תקופה זו נערך איסוף סמוי על-ידי כוח המשימה בלהב-433 המתמקד במאבק במלביני הון, בשיתוף עם גורמי האכיפה ברשות המסים, יהלום, מכס ומע"מ, ובליווי פרקליטות מיסוי וכלכלה תל-אביב וכן בשיתוף עם הרשות לאיסור הלבנת הון ונש"מ (נותני שירותי מטבע).

במקרה אחר סייעה הרשות לאיסור הלבנת הון בחקירת חשד להפרת זכויות יוצרים של הוט ו-yes, תוך מירמה והלבנת הון בהיקף נרחב וחובק-עולם. הפרשה נחשפה בשלהי 2015, בתום חקירה חובקת-עולם, כאשר שוטרי לה"ב-433-יאל"כ, עצרו 6 חשודים בחשד שהקימו וניהלו אתר המשדר למנויים בחו"ל תמורת תשלום תכנים של חברות הכבלים, הלוויין וגופי תוכן אחרים, ללא היתר מבעלי הזכויות.

חקירה בינלאומית נוספת שבה השתתפה הרשות לאיסור הלבנת הון הולידה כתב אישום נגד 15 נאשמים בגין הברחת משקאות חריפים של מותגי פרימיום בינלאומיים לישראל בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. לפי כתב האישום, הנאשמים התחמקו מתשלום מס בסכום עתק של יותר מ-36 מיליון שקל.

כתב האישום הוגש בתום חקירה מאומצת ומורכבת, סמויה וגלויה, שאף כללה חיקור דין בינלאומי, שאותה ניהל צוות חקירה משותף של חקירות מכס ומע"מ תל-אביב והמרכז, מכס אשדוד ויחידת להב-433-יאל"כ במשטרה, כוח משימה "נמלי ים", ולוותה לכל אורכה על-ידי פרקליטות מחוז דרום היחידה המשפטית הארצית לתיקי מכס וכן על-ידי הרשות לאיסור הלבנת הון. במסגרת פעולתם, נטען, ביצעו המעורבים בפרשה גם עבירות הלבנת הון בהיקף של עשרות מיליוני שקלים.

הכרה בינלאומית בישראל

ברשות לא מוכנים למסור איזו חקירה היא זו שהובילה אותם לניצחון בתחרות הבינלאומית, ומבהירים כי "הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור היא רשות מודיעינית וחקירותיה חסויות. משכך, לא נוכל למסור את שם החקירה ופרטים נוספים אודותיה".

ראשת הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, ד"ר שלומית ווגמן-רטנר, מסרה על רקע הזכייה כי "המקרה הזוכה ממחיש את תפקידה המשמעותי של הרשות בחקירות הלבנת הון, יכולתה לזהות ולנתח פעילות חריגה ותרומתה להעלאת המודעות לתחומי הלבנת הון בסיכון. חקירות הלבנת הון הן לרוב מורכבות ומסועפות, חוצות גבולות ודורשות מומחיות ייחודית ושיתופי-פעולה הדוקים בין גופי האכיפה בארץ ובעולם.

"הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור תמשיך ותפעל ללא לאות, בשילוב ידיים עם רשויות האכיפה בארץ ובעולם, ובפעילותה יזומה, בכדי להילחם בעבריינות מלביני ההון בישראל".

שרת המשפטים, איילת שקד, בירכה את הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור על ההישג וציינה כי "הזכייה בתחרות היוקרתית ממשיכה את מגמת ההכרה הבינלאומית בישראל כמדינה מובילה בתחום המאבק בהלבנת הון ומימון טרור, וכן הכרה במקצועיותה ומומחיותה במישור העולמי של הרשות לאיסור הלבנת הון למאבק זה".

מנכ"לית משרד המשפטים, עו"ד אמי פלמור, הוסיפה כי "ההצלחה הבינלאומית של הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור היא תוצר ישיר של תהליכי התמקצעות במשרד המשפטים ועדות נוספת למומחיותה של הרשות בטיפול בפרשיות כלכליות מורכבות ולעוצמתה כגורם מרכזי במסגרת המאבק העולמי בפשיעה החמורה, בהלבנת ההון ובמימון הטרור".