טראמפ נגד המדיה: "כל אחד יודע שאני מנהל פה את העניינים"

מאשים את התקשורת שהיא אינה מדווחת על פיגועי טרור ו"סיבותיה עמה" ■ בית משפט פדרלי לערעורים ידון היום על הצו הנשיאותי לאיסור כניסת נוסעים מהמזה"ת ■ 100 ענקיות היי-טק עתרו אף הן נגד הצו ■ חשיפה: צוות טראמפ אינו יודע איך מדליקים את האור בבית הלבן

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב, הקצין אתמול (ב') את התקפותיו על התקשורת האמריקאית לאחר ש"ניו-יורק טיימס" חשף אנדרלמוסיה תפעולית ומינהלית בבית הלבן קצת יותר משבועיים לאחר השבעת טראמפ כנשיא. טראמפ טוען, ללא שום בסיס עובדתי, שהתקשורת אינה מדווחת על פיגועי טרור, אך מבליטה יותר מדי את ההפגנות נגדו. את ה"טיימס" הוא הגדיר כעיתון של "חדשות בדויות".

במקביל מוסיף טראמפ לתקוף את המערכת השיפוטית לאחר ששופט מסיאטל, במדינת וושינגטון, הוציא צו מניעה זמני נגד הצו הנשיאותי לאיסור כניסת נוסעים משבע מדינות מוסלמיות במזה"ת. צו המניעה הוצא בעקבות עתירה של המדינות וושינגטון ומיניסוטה. בית משפט פדרלי לערעורים בסן פרנסיסקו צפוי לדון היום (ג') בערעור הממשל על צו המניעה. 97 חברות היי-טק, חלקן מהגדולות בעולם, כפייסבוק, גוגל, אפל, טוויטר, ליפט, אובר ונטפליקס, הצטרפו לעתירת שתי המדינות בתצהיר "ידידי בית המשפט". הן טוענות, שהצו הנשיאותי מחולל תוהו ובוהו בנמלי-תעופה ופוגע בעסקיהן.

אך בראש סדר היום הציבורי אתמול היה העימות המתעצם בין טראמפ לתקשורת האמריקאית. העימות עלה מדרגה לאחר שה"טיימס" פרסם דיווח על התנהלות בלתי מיומנת ורצופת כשלים של צוות טראמפ בבית הלבן. הצימוק הראשי בדיווח (והיו רבים): טראמפ זועם על צו נשיאותי - צו שהוא עצמו חתם עליו במו ידיו - שלפיו מתמנה סטיבן בנון, "האסטרטג הראשי" של הנשיא, כחבר מלא במועצה לביטחון לאומי (הגוף החשוב ביותר בממשל לעיצוב מדיניות חוץ וביטחון).

"ריינס פרייבס, ראש מטה הבית הלבן, מתעצבן לשמע הערכות שמעמדו במשכן הנשיא פחות מזה של ראש מטה קודמים", כותב ה"טיימס". "אבל, בשלב זה, בנון מוסיף להיות היועץ העיקרי של טראמפ, למרות שהנשיא זועם על כך שלא ניתן לו דיווח מפורט על תוכן הצו הנשיאותי (בחתימת ידו) שמקנה לבנון מושב במועצה לביטחון לאומי. מינוי בנון למועצה מסב לטרמפ תסכול רב יותר מאשר ההשלכות של ביטול הצו לכניסת נוסעים מהמזה"ת".

העיתון לא פירט, אך המשפט הזה התפשט ברשת כאש בשדה קוצים והיה נושא מרכזי לדיוני פרשנים ברשתות כבלים. האם טראמפ לא קורא את המסמכים שעליהם הוא חותם? מי הניח לפניו את המסמך על מינוי בנון למועצה לביטחון לאומי? האם לא נאמר לו מה נכתב שם?

התסכול של טראמפ גבר כנראה בעקבות תצלום של בנון בעמוד השער של המגזין "טיים" עם הכותרת "התחמן הגדול"; מאמר מערכת של "ניו-יורק טיימס", שפורסם לפני כשבוע תחת הכותרת "הנשיא בנון"? ומערכון בסאטרדיי נייט לייב (במוצ"ש), שבו בנון, כמלאך המוות, מתיישב ליד שולחן הנשיא בלשכה הסגלגלה, לאחר שנתן לטראמפ להשתעשע בשיחות טלפוניות לראשי מדינות. בסיום המערכון מושיב מלאך המוות את טראמפ על כסא קטן למרגלותיו ומוסיף לנהל את המדינה בלעדיו.

אתמול, בתכנית הבוקר של MSNBC (שטראמפ רואה אותה באדיקות, לפי שמועות בלתי בדוקות), אמר המנחה, ג'ו סקארבורו: "ייתכן שבנון מנהל את העניינים שם (בבית הלבן)".

בדיוק 52 דקות לאחר מכן, יצא ציוץ רועם מהנשיא: "אני מנהל פה את העניינים, בעיקר על סמך מידע מצטבר, וכל אחד יודע זאת. כמה אמצעי תקשורת של חדשות בדויות משקרים, כדי לדחוף אותי לשוליים".

ואחר-כך: "'ניו-יורק טיימס' הכושל כתב עליי סיפור בדוי לגמרי. כבר שנתיים שהם טועים, ועכשיו הם ממציאים דיווחים ומקורות". טראמפ בחר להתעלם מהעובדה שחלק מהמקורות בדיווח - יועציו הבכירים - התראיינו בשמם המלא.

 

בהמשך, בנאום בבסיס חיל האוויר מקדיל, בפלורידה, הגיע הקרשצ'נדו: "דאעש מנהל מסע של רצח עם ומבצע מעשי זוועה ברחבי תבל. ראיתם מה קרה בפאריס ובניס. זה קורה בכל אירופה. הגענו למצב שבו לא מדווחים על זה בכלל. במקרים רבים העיתונות המאוד, מאוד, בלתי ישרה לא רוצה לדווח (על הפיגועים האלה). יש להם סיבות ואתם מבינים זאת".

הטענה הזו שקרית בעליל ואמצעי תקשורת גדולים בארה"ב הדגישו זאת מיד. לא היה פיגוע טרור אחד, בארה"ב או באירופה, שלא קיבל סיקור נרחב בעיתונות האמריקאית. פיגועים גדולים במקומות אחרים מסוקרים אף הם. טראמפ לא הביא שום ראיה לאישוש דבריו.

מאוחר יותר, על אייר פורס וואן, ריכך דובר הבית הלבן, שון ספייסר, את דברי הנשיא. לדבריו, טראמפ מאמין שהתקפות טרור אינן זוכות בסיקור מספיק. "הנשיא מאמין שעיתונאים לא תמיד מסקרים אירועים מסוימים כפי שהם מסקרים אירועים אחרים", אמר הדובר. "דיווחים על הפגנות יקבלו סיקור חורג מפרופורציות, בעוד שהתקפה, או התקפה שסוכלה, לא תזכה בסיקור נרחב כזה".

אחר-כך, פרסם הבית הלבן רשימה של 78 התקפות טרור ברחבי תבל החל בספטמבר 2014 וטען ש"רוב" ההתקפות האלה לא סוקרו מספיק.

בדיווח של "ניו-יורק טיימס" על השבועיים הראשונים של צוות טראמפ בבית הלבן, נאמר בין השאר:

עוזרי הנשיא נאלצים לקיים ישיבות בשעות הלילה בחשיכה מפני שלא למדו כיצד להדליק את האור בחדר ישיבות הממשלה. מבקרים שסיימו את שיחותיהם עם פקידי הבית הלבן לא יודעים כיצד לצאת ואיש לא מראה להם. הם מסתובבים בבניין, פותחים דלת זו או אחרת, עד שהם מוצאים את היציאה.

טראמפ מסיים את יום העבודה שלו ב-6.30. הוא עולה לאגף המגורים כדי להתרענן, לקטר ומדי פעם לצייץ. הוא כמעט תמיד לבדו, אך לפעמים נמצא עמו עוזרו הוותיק, קית שילר.

דבר אחד התברר לבעלי בריתו של הנשיא ולמתנגדיו: כאשר עוסקים במלאכת השלטון, החיפזון לא תמיד מביא הצלחה. בשבועיים שחלפו הנפיקו טראמפ וצוות קטן מאוד של עוזרים - כשישה - בלי שום ידע כיצד פועל הבית הלבן ומשרדי ממשל אחרים, שורה ארוכה של צווים נשיאותיים שהיכו בהלם את ארה"ב והעולם כולו. "אנחנו עושים דברים גדולים ואנחנו זזים מהר; לא באנו לכאן לעשות דברים קטנים", אמר פעם בנון.

משגים מביכים בשבועיים הראשונים, וסקרים שמצביעים על כך שהתמיכה בטראמפ היא החלשה ביותר שבה זכה נשיא אמריקאי בתקופה המודרנית בשבועיים הראשונים לכהונתו, מניעים את הנשיא ויועציו הבכירים לחושב מחדש על התנהלות הבית הלבן, שמזכירה את הדרך שבה התנהל קמפיין טראמפ בתקופת הבחירות.