חקירת משטרה נגד טבע בחשד לתשלומי שוחד; המניה צונחת

לפי החשד, החברה שילמה שוחד לבכירים ברחבי העולם כדי לקדם את ענייניה ■ טבע אישרה את קיום החקירה ומסרה כי איש מבין החשודים בפרשה אינו עובד כיום בחברה

פרופ' יצחק פטרבורג  / צילום: איל יצהר
פרופ' יצחק פטרבורג / צילום: איל יצהר

משטרת ישראל מנהלת חקירה נגד ענקית התרופות הישראלית טבע  . החשדות הן כי החברה שילמה שוחד לבכירים ברחבי העולם כדי לקדם את ענייניה.

טבע אישרה את דבר קיום החקירה, אך מסרה כי איש מבין החשודים במעורבות בפרשה אינו עובד כיום בחברה.

טבע נמצא בתקופה האחרונה בכותרת, לאחר שהואשמה בארה"ב בתשלומי שוחד לבכירים ברוסיה, באוקראינה ובמקסיקו. נגד החברה מתנהלת חקירה בארה"ב, ומשטרת ישראל נכנסה לא מכבר לתמונה.

יש לציין כי החברה הגיעה להסדר עם רשויות האכיפה האמריקאיות, והחקירה מתייחסת לשנים 2007-2012.

מטבע נמסר: "החברה מאשרת כי למיטב ידיעתה, בישראל מנוהלת חקירה בנוגע לאותן סוגיות, אשר בקשר אליהן הגיעה החברה להסכמים עם רשויות האכיפה בארצות-הברית. הסדר זה התייחס לשנים 2007-2012, ואיש מהגורמים המעורבים בתשלומים הפסולים אינו עובד כיום בטבע".

אמש (ב') דיווחה טבע כי דירקטוריון החברה החליט במשותף עם המנכ"ל ארז ויגודמן על סיום תפקידו כמנכ"ל. ככל הידוע, אין קשר בין עזיבתו של ויגודמן לחקירה, ועזיבתו נוגעת יותר לחוסר שביעות-הרצון של הדירקטוריון מביצועי החברה. 

 

מאז פרישתו של ויגודמן החל גל של פרסומים בהם לוקחים חלק בעלי מניות מיעוט בחברה וקרנות השקעה אודות הדרך שעל טבע להתנהל בעתיד. יש כאלה המעוניינים בפיצול החברה, מה שיאפשר לקרנות טורפות להשתלט עליה או על חטיבות שלה ביתר קלות, ומאידך יש את אלה שמנסים ללחוץ על דירקטוריון החברה להתמקד בפיתוחים אינובטיביים ולהוריד את הרגל מדוושת הגז בכל הנוגע לחטיבה הגנרית, שהיא זרוע משמעותית עבור החברה.

נזכיר כי טבע ביצעה שורה של רכישות בשנים האחרונות, מוצלחות יותר ומוצלחות פחות, אבל גם לחברה כמו טבע, שרגילה בבליעה של חברות, קשה לעכל את גל הרכישות שביצעה, ולכן על ההנהלה החדשה יהיה לפעול במספר מישורים במקביל: מישור החזון שיצביע על עתיד החברה, מישור מיזוג החברות שנרכשו לתוכה כדי שלא להביא לאובדן השקעות-העתק שביצעו בשנים האחרונות ובמקביל שמירה על הדומיננטיות של החטיבה הגנרית, חטיבה משמעותית עבור טבע שאחראית על חלק ניכר מהכנסותיה בהווה.