נשק קטלני: אלה כלי המלחמה היקרים ביותר בעולם היום

פיתוח של שנים - הוצאה של מיליארדים: מדגמי מטוסי הקרב המתקדמים בעולם היום, דרך צוללת הגרעין וכלי השיט שנמכרים במיליארדי דולרים ליחידה ■ הצצה לכלי המלחמה היקרים ביותר שיוצרו אי-פעם

פיתוח ויצור ה-F-35 גרר איתו ביקורות רבות על העלויות, או יותר נכון על התנפחות העלויות, שהושקעו בפרויקט. ה - F-35 הוא לא היחיד. אלו הם עשרת כלי הנשק היקרים בעולם:

מקום עשירי - מטוס ה P-8A פוסידון, הP8 משמש את הצי האמריקאי למשימות ביון ולחימה בצוללות. בפיתוח המטוס הושקעו 33 מיליארד דולר. מחיר מטוס בודד הוא 256 מיליון דולר.

מקום תשיעי - הסופר-נושאת מטוסים. ספינות המלחמה הכי גדולות שי פעם נבנו. פיתוחה עלה 34 מיליארד דולר והספינה ה"ג'רלד פורד" הראשונה מבין הספינות, עלתה כ 12 מיליארד דולר.

מקום שמיני - ה MRAP (אמ-ראפ), רכב ממוגן מוקשים. מספר דורות של הרכב יוצרו מאז תחילת המלחמה באפגניסטן שבעצם הובילה לפיתוחו ויצורו, תהליך שהושקעו בו 41 מיליארד דולר.

מקום שביעי - טיל הטריינדט 2. טיל בליסטי עם טווח של 13 אלף ק"מ, יכולת שיגור מצוללות וראש נפץ גרעיני. נשק הרסני שבפיתוחו הושקעו 53 מיליארד דולר.

מקום שישי - מסוק ה V-22 הוא מסוק רב-תכליתי שבשירות הצבא האמריקאי מאז 2007. פיתוח ויצור המסוק-מטוס בעל צורת ההנעה הייחודית, עלו כ- 58 מיליארד דולר. מסוק בודד יעלה 72 מיליון דולר.

מקום חמישי - F-18 סופר הורנט. מטוס הקרב העיקרי של הצי האמריקאי החל את פיתוחו בשנות ה-90 והושקעו בו 60 מיליארד דולר. מחיר מטוס הוא כ-98 מיליון דולר.

מקום רביעי - מטוס ה-F22 ראפטור. מטוס דור חמישי, חמקן, שיוצר בכמויות קטנות ונמצא בשימוש בלעדי בחיל האוויר באמריקאי. בפיתוחו הושקעו 79 מיליארד דולר. תהליך שגם כן גרר ביקורות רבות כמו ה-F35, ואילו יחידה בודדת שלו תעלה 150 מיליון דולר.

מקום שלישי - צוללת מדגם וירג'יניה. סדרת הצוללות הגרעיניות של חיל הים האמריקאי שחמוש בטילי טורפדו וטומהוק. בפיתוחה הושקעו 83.5 מיליארד דולר, ואחת כזו עולה 2.7 מיליארד דולר.

מקום שני - משחתת הארלי ברק. הארלי ברק היא סדרת משחתות שמיוצרות משנת 1988. 102 מיליארד דולר הושקעו ביצור ופיתוח המשחתת שנמצאת כבר כמעט 30 שנה ביצור. עלות משחתת בודדת היא 1.8 מיליארד דולר.

מקום ראשון - מטוס ה- F-35. ההערכה היא שתהליך פיתוחו ויצורו עד 2070 יעלה כ 1.7 טריליו דולר. לא פלא שסכום כזה מטורף הרים כמה גבות והררי ביקורת. מצד שני, אחרי שהושקעו כבר 400 מיליארד דולר בפיתוח ויצור המטוס, הערכה לא נשמעת כה מופרכת.