הערכה: העוזרת של מילצ'ן הפלילה את ראש הממשלה נתניהו

העוזרת של איש העסקים, שלפי החשד העניק סיגרים ואלכוהול למשפחת נתניהו בשווי מאות אלפי שקלים, סיפקה למשטרה מידע מפורט על מנגנון בקשת המתנות ■ במשטרה מעריכים: מנדלבליט לא יוכל לסגור התיק

חקירות ראש הממשלה בנימין נתניהו צפויות להסתיים בעוד כחודש. על-פי הערכות, בעוד כמה שבועות תעביר המשטרה את חומרי החקירה בתיקים 1000 ו-2000 לידי הפרקליטות.

בבסיסו של תיק 1000 עומד החשד כי איש העסקים ארנון מילצ'ן סיפק לנתניהו ולרעייתו שרה סיגרים ושמפניות בשווי מאות אלפי שקלים במשך שנים ובהתאם לבקשות ספציפיות של בני הזוג מבלפור.

במסגרת החקירה נגבתה גם עדותה של העוזרת של המיליארדר, וכן של שתי עובדות הנציגות שלו בישראל. חוקרי היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) גבו את אחת העדויות ממילצ'ן בלוס אנג'לס.

עדויותיהן של העוזרת של מילצ'ן ושתי העובדות הנוספות סיפקו מידע מפורש על מנגנון בקשת המתנות לכאורה של משפחת נתניהו. לפי ההערכה, העדות של העוזרת, אותה הגדירו במשטרה "דרמטית", הפלילה את נתניהו בחשד לביצוע עבירות הפרת אמונים ומירמה. 

להערכת גורמים המקורבים לחקירה, לפי עדות העוזרת, מסתמן כי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לא יוכל לסגור את התיק נגד ראש הממשלה.

על-פי ההערכות, שלב איסוף החומרים בחקירה, שהתנהל בחשאיות, היה גורם מכריע בהליך תשאולו של ראש הממשלה ושל מעורבים נוספים. הגורמים ציינו כי החקירה לא הייתה מסובכת במיוחד והתבססה בעיקר על עדויות ותשאול. עם קבלת הגרסה הראשונה של נתניהו, הציגו בפניו החוקרים עדויות סותרות ושמעו את הסבריו לדברים.

על אף שחקירת נתניהו מנוהלת על-ידי מפקד יאח"ה, תת-ניצב כורש ברנור, הדמות הדומיננטית בסוגיה היא המפכ"ל רוני אלשיך, שהורה לתת קדימות לחקירה. לעתים תכופות הנחה אלשיך על פעולות חקירה שונות במטרה להעניק גיבוי לצוות החוקרים.

לדברי גורמים, מספר מצומצם של אנשי משטרה - פחות מ-10 חוקרים וקצינים - מעודכנים או משתתפים בפרטי החקירות. עובדה זו אפשרה לחוקרים לפעול בסודיות ולהפתיע את הנחקרים - ולעתים גם את העדים בפרשות.

לדברי גורם המקורב לחקירה, אלמנט ההפתעה היה קריטי, ובמשטרה אף סבורים כי העיכובים שחלו בתיק לא פגעו בממצאי החקירות.

 

נתניהו מכחיש: לא ידעתי שמילצ'ן העניק מתנות לשרה

אמש (ג') פורסמה בחדשות 2 גרסתו של נתניהו לחשדות נגדו בתיק 1000. לפי הפרסום, ראש הממשלה טען כי הוא לא ידע על המתנות שניתנו לרעייתו ממילצ'ן, וזה לא סביר שיידע. "לא ידעתי על אספקת השמפניות ומתנות אחרות, אם היו, של מילצ'ן לרעייתי. היא אדם עצמאי, ואני אדם עצמאי, לא צריך לצפות שבנושאים כאלה אדע כל דבר".

הוא הוסיף כי כלל לא ידע מה שווי המתנות, שאותן כינו בבית ראש הממשלה "ורודים" ו"עלים" - שמות קוד לבקבוקי שמפניה ורודה וסיגרים יקרי-ערך. "לא בדקתי כמה עולה כל סיגר, ובוודאי את הסכום המצטבר לאורך שנים רבות", אמר נתניהו. לדבריו, הוא קנה על חשבונו סיגרים רבים לאורך השנים.