קרן המטבע על מחיר למשתכן: "לא תחולל שינוי בשוק הדיור"

משלחת קרן המטבע סיכמה את ביקורה בישראל והחמיאה לכחלון על ביצועי הכלכלה: "כלכלת ישראל מפגינה צמיחה איתנה" ■ בקרן ממליצים על רפורמות שיאפשרו שילוב חרדים וערבים במשק

"כלכלת ישראל מפגינה צמיחה איתנה, האבטלה בשפל ושיעור החוב הציבורי הופחת במידה משמעותית", כך פותחת משלחת קרן המטבע את הודעת הסיכום לביקורה השנתי בישראל. משלחת הקרן סיימה היום (ד') את הביקור השנתי שלה בישראל לפי סעיף 4 לאמנת הקרן. במהלך הביקור שנמשך יותר משבוע נפגשו כלכלני הקרן עם שר האוצר משה כחלון, נגידת בנק ישראל ד"ר קרנית פלוג וכלכלנים בכירים באוצר ובבנק ישראל.

במסיבת עיתונאים שנערכה הערב לסיכום הביקור הביע כחלון קורת רוח מהמחמאות שהשמיעו ראשי הקרן על התנהלות הממשלה בשורת נושאים כלכליים. כחלון ציין כי בקרן סבורים שצעדי הממשלה יובילו לירידת מחירי הדיור בטווח הקצר, כשהוא מתכוון בדבריו לאמירה בהודעת הסיכום שלפיה "יוזמות בתחום הדיור שננקטו לאחרונה עשויות למתן את המחירים בטווח הקרוב". יחד עם זאת נכתב בהמשך ההודעה כי "דרושות רפורמות מעמיקות יותר כדי להגדיל את ההיצע ונשׂיגוּת הדיור (Affordability) לאורך זמן".

בהודעת הסיכום של הקרן נמתחת גם ביקורת על תכנית מחיר למשתכן של כחלון. "מחיר למשתכן מסייעת לאנשים לרכוש דירה לראשונה בחייהם, אמר ראש משלחת הקרן קרייג בומונט במסיבת העיתונאים, "אבל אנחנו לא רואים כיצד זה יחולל שינוי מהותי בשוק הדיור. יש לסבסוד הזה עלות משמעותית וייתכן שישנם צעדים אחרים שיוכלו לסייע יותר בטווח הארוך".

עם זאת בומונט הסכים להערתו של מנכ"ל האוצר שי באב"ד שאמר כי "מחיר למשתכן" נועדה לקנות זמן עד שצעדי הממשלה בתחום הגדלת היצע הדירות יתחילו לשאת פרי. בומונט הביע גם הסתייגות מכוונת שר האוצר להמשיך במתווה הורדות המיסים. לדבריו "יש להצטער על-כך שהממשלה קבעה יעד גירעון של 2.9% ל-2017. אנחנו סבורים שיש מקום להוריד את יעד הגירעון ל-2% ווהדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא באמצעות שימוש בעודפי הכנסות ממיסים ובצמצום הפטורים ממס - שמגיעים כיום ל-5% תוצר, שיעור גבוה יחסית.

בתחום המוניטרי, המליצו ראשי הקרן לבנק ישראל להמתין על העלאת הריבית עד שיוכח כי האינפלציה "קמה לתחייה" חוזרת לתחומי היעד של 1% ל-3%. לדבריהם ייסוף השקל הוא הגורם שהביא לכך שאינפלציה בישראל נותרה שלילית.  

הקרן חולקת בהודעתה שבחים לפיקוח הפיננסי של בנק ישראל על מערכת הבנקאות ומציינת במיוחד את הקמתה של הרשות החדשה לשוק ההון, ביטוח וחיסכון, מהלך שאותו היא מכנה "צעד קדימה הראוי לציון". "חשוב גם ליישם את מסגרת העבודה של "Solvency II " במגזר הביטוח כדי להבטיח את עמידותו בפני זעזועים, ובכך להבטיח את יכולתו לעמוד בהתחייבויותיו ללקוחות" מכתב בהודעת הסיכום. הקרן שבה וממליצה לזרז את הקמת הוועדה ליציבות פיננסית "לטובת שיפור התיאום בין גופי הפיקוח, ובמיוחד שיתוף מידע".

ההמלצות העיקריות של קרן המטבע לממשלה הן לנצל את מצבו האיתן של המשק כדי לקדם רפורמות ושינויים מבניים במיוחד בתחום קידום שילובם של חרדים וערבים במשק. "זוהי תקופה חיובית במיוחד לביצוע רפורמות אשר יסייעו לקיים צמיחה גבוהה ומכלילה", נכתב בהודעת הסיכום.

עוד נכתב כי "הושגה התקדמות משמעותית בהפחתת החוב הציבורי, מגמה שיש להמשיך בה תוך העלאת הצמיחה הפוטנציאלית באמצעות השקעות נאותות בחינוך, בבריאות, ובתשתיות. הנהגת ביטוח פיקדונות והרחבת הכלים לטיפול בבנקים. ישראל יכולה להגדיל את הפריון משמעותית באמצעות רפורמות מתוכננות כהלכה, לרבות צעדים שתכליתם להבטיח כי הרגולציה תביא למימוש מטרותיה של המדיניות הציבורית בעלות נמוכה יותר. ההתקדמות בהעלאת שיעורי ההשתתפות בשוק העבודה חייבת להימשך. הדבר יחייב מאמצים מוגברים לסגירת הפערים בחינוך ובניידות, תוך הגדלת התמיכה בעובדים עניים".